پس از جدی شدن استخراج ارز دیجیتال در ایران، هیات دولت تصمیم به تعرفه گذاری برق مصرفی برای ماینرها گرفت. طبق تعرفه اعالم شــده قرار بر این شد که برق مصرفی ماینرها صادراتی حساب شود.

با افزایش ۳۰درصدی قیمت رمزارزها در بازار جهانی، وزارت نیرو با قطعی برق و ایجاد موج منفی رسانه ای در پی افزایش نرخ مصرفی برق ماینرها در ایران برآمد، این در حالی است که این اتفاق مغایر با قرارداد منعقد شده با فعالان این صنعت بوده و اکنون آنها را دچار خسرانی سنگین کرده است

ایران همیشه سه سال از همه کشورها عقب است

علی اصغر عنابستانی، نماینده مجلس درخصوص برخورد وزارت نیرو با مزرعه ها در ایران به خبرنگار ما گفت: ایران همیشه تقریبا سه ســال از دیگر کشورها عقب است و درخصوص رمزارزها هم وضع به همین منوال است؛ به جای اینکه از فرصت استفادهاز رمز ارزها بهرمند شویم آن را میسوزانیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ماینرها نه تنها تهدید برای کشور نیســتند، بلکه ظرفیت مناسبی هستند؛ عنوان کرد: برخورد اولیه با این صنعت چندان مناسب نبود و فرصتهای فراوانی را از دســت دادیم، در حالی میتوانســتیم با ایجاد قوانین دقیق ضمــن افزایش درآمدهای دولتی زمینه ساز اســتفاده از ظرفیت های داخلی را فراهم کنیم.

وی بیان کرد: ایران ظرفیت فراوانی در تولید برق در جهان دارد و میتوانستیم با تسریع در ورود به این صنعت ضمن فروش برق به قیمت صادراتی و کسب درآمدهای مالیاتی از این طریق با دور زدن تحریم ها به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کنیم.

این نماینده در ادامه افزود: کشور ما به جای اینکه به این صنعت کمک کنند تا این سنعت در زمانی که ما تحریم هستیم جای ارز را بگیرد تا ما بتوانیم کالای اساسی و دارو وارد کنیم با ایرادات بی دلیل نمی گذاریم پا بگیرد و رشد کند.

او در ادامه افزود: درصورتی ایران میتواند از این صنعت بهره مند شود كه از سرمایه گذاران خارجی مانند چینی ها حمایت کند تا سرمایهگذاری بیشتري در ایران صورت گیرد اما برعكس، با سرمایه گذار به گونه ای رفتار میشود که دیگر در ایران سرمایه گذاري نکند.

این نماینده مجلس درخصوص قطعی برق که علتش ماینرها معرفی شــد، بيان كرد: هزینه ماینرها به دلار دریافت میشود اما تا به مشــکل برق برخورد کردیم، ماینرها را مقصر شـناختیم و حاال مقابل این صنعت گرفته شده است، از دیجیتال میتواند کمک بزرگی به دولت باشد