روزگذشته وزیر ارتباطات درباره فضای مجازی و فیلترینگ اظهارداشت: اگر به شیوه قدیم به این فضا نگاه کنیم، توسعه و پیشرفت نخواهیم کرد. فضای مجازی به اخبار سرعت می‌بخشد و این راهش نیست که با بستن این شبکه‌ها جلوی راه توسعه را بگیریم، بلکه باید محتوای مناسب ایجاد کنیم و اقدامات و عملکردمان را متناسب با این فضا پیش ببریم.

مونا فرج اله/وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تماشای مسابقه فوتبال در اینستاگرام توسط کاربران بیان کرد: مدتی قبل یک گزارش ورزشی پخش شد، مردم دوست داشتند این گزارش را در شبکه داخلی و با گزارش مجری محبوب‌شان بشنوند، اما این اتفاق رخ نداد. بنابراین در حالی که می‌شد این برنامه را با ترافیک داخلی تماشا کنند،  اما در شبکه خارجی پخش شد و ترافیک خارجی را به خود اختصاص داد.  همیشه با بستن فضای مجازی نمی‌توان به نتیجه دلخواه رسید،  گاهی چاره کار آزاد کردن فضا است. 

آذری جهرمی با بیان اینکه پهنای باند یک مسئله دستوری نیست که به مردم بگوییم چه چیزی مصرف کنند، افزود: مصرف به ذائقه افراد برمی‌گردد و نمی‌توان به کسی زور کرد که چه چیزی مصرف کند. درباره پهنای باند، دو شکل نگاه وجود دارد. برخی می‌گویند دولت پهنای باند را افزایش ندهد چون بخش فرهنگی به تناسب آن ارتقا پیدا نکرده است. عده‌ای می‌گویند کاری به فرهنگ نداشته باشیم و پهنای باند را بدون درنظر گرفتن این شاخصه توسعه بدهیم. تشکیل مرکز ملی به این دلیل بوده است که در این‌باره تصمیم بگیرد.

فیلترینگ راه مقابله با فضای مجازی نیست

سینا تفنگچی، کارشناس فضای مجازی درخصوص اینکه فیلنترینگ راه مقابله با فضای مجازی هست یا خیر ؟ به خبرنگار ما گفت:مهمترین بحثی که درباره فیلترینگ رخ داده است پذیرش فناوری از سوی مسولان است که هر چقدر فناوری مقاوت شود مردم راغبتر برای استفاده خواهندشد به طور مثال زمان قاجار با تلفن مسولین مخالف بودند اما مقاومت مردم باعث شد تا تلفن در همه زندگی ها باشد؛ در اول انقلاب با ویدیو و ماهواره مخالفت شد  که این مخالفت ها باعث مخاطرات اجتماعی در کشور شد چرا که مردم به دنبال این بودندتا بدونن چی هست که این اتفاق رخ داده است درصورتیکه می شد از این ابزارات در راه درست استفاده کرد که در حال حاضر ویدیو آزاد است و ماهواره هم کمتر گیر داده می شود چرا که با ساخت سریال های خانگی و برنامه های مفرح مردم از ماهواره خودشان زده شده اند درخصوص فیلترینگ هم باید بگویم که به جای حذف فضای مجازی به دنبال محتوای درست باشیم.

نداشتن سواد فضای مجازی برخی از مسوولین یکی از معضلات

وی در ادامه درباره سواد فضای مجازی اظهارداشت: از طرفی برخی  مسوولین ما هنوز نمی توانند فضای مجازی را درست تلفظ کنند و آشنایتی با این فضا ندارند بنابراین نمی توانند درست رد این مورد اظهارنظر کنند بهتر است برای اظهارنظرهای زود هنگام به دنبال این باشند که فضای مجازی را جایی امن برای جوانان درست کنند جایی برای کسب و کار و جایی برای استفاده صحیح اما برای اینمه اطلاعات کافی ندارند تصمیم می گیرند که فیلترینگ را اجرایی کنند. ضعف مسوولین ما نداشتن اطلاعات کافی در زمینه فضای مجازی است با فیلتر کردن مخازرات اجتماعی زیادی رخ خواهد داد چرا که مردم برای رفع فیلتر راهکار پیدا خواهند کرد بنابراین به جای انسداد راه ها به دنبال برنامه ای بهتر باشیم.

کسب کارهها در اولیت باید قانونمند شوند

این کارشناس فضای مجازی درباره اینکه کسب وکارها در زمان فیلترینگ چه اتفاقی برایشان رخ خواهد داد گفت: درخصوص کسب و کارها فیلترینگ یک موضوع است اما قبل از این کسب وکارهای بهتر است قانون گذاری شوند و در بستر قانون از آنها استفاده شود و این کسب و کارها مالیاتی نمی دهند. از طرفی اگر خرید اینترنتی انجام داده شود نهادی وجود ندارد بر کاراین کسب و کار ها بعداز اینکه پول طرف از بین رفت پلیس فتا برای این کار انجام شده است . قبل از اینکه به فیلتریگ فکر کرد به قانون گذاری فکر کرد و بستری برای کسب و کار ها ایجاد شود.