خانوارها با افزایش اخیر قیمت مسکن، باید ۸۰ تا ۱۰۰ سال درآمد خود را پس انداز کنند تا بتوانند یک واحد مسکونی ۵۰ متری در تهران خریداری کنند.

مونا رمضانپور/ طی چند روز اخیر بانک عامل بخش مسکن از افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل حساب سپرده پس انداز جوانان تا ۴۰۰ میلیون تومان خبر داده است.

از سوی دیگر محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال بررسی موضوع افزایش سقف تسهیلات مسکن در شورای عالی مسکن را مطرح کرده است.

موضوعی که می‌بایست شورای پول و اعتبار درباره آن ورود کرده و به تصویب برساند؛ تصویب افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در شورای عالی مسکن، محلی از إعراب نخواهد داشت؛ هر چند که وزیر راه و شهرسازی عضوی از اعضای شورای پول و اعتبار است.

تسهیلات بانکی برای خانه دار شدن نیست

هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی در خصوص اینکه با وام مسکن می توان خانه اسباب بازی خرید تا خانه واقعی به خبرنگار ما گفت:طبیعتا در هیچ مقطعی در ایران مردم با وام مسکن خانه دار نشده اند؛ درحال حاضر هم میانگین متراژ در تهارن ۲۵ میلیون تومان است و این باعث شده تا هزینه خرید مسکن برای خانوارها سخت شود.

وی در ادامه افزود: واقعیت بازار مسکن این است که تسهیلات مسکن موضوع فقط تامین مسکن نیست باید وضعیت حمل و نقل هم در نظر گرفته شود تا بتوان با یک فرمول اقتصادی وضعیت مسکن رابه ثبات رساند، در حال حاضر وضعیت حمل و نقل رابطه مستقیم با خانه دار شدن دارد به طور مثال کسی که کرج زندگی می کند  برای رفتن به سرکار با مشکلات زیادی رو به رو است که اینها همه باید مد نظر گرفته شود، به خاطر نبود وسایل حمل ونقل درست مردم به سمت خانه دار شدن در تهران روانه می شوند که این امر نیز باعث افزایش قیمت ها در بازار مسکن خواهد شد.

امکانات رفاهی باعث روانه شدن مردم به سمت پاییتخت خواهد شد

این کارشناس اقتصادی در باره شرایطی که باعث کاهش قیمت مسکن می شود بیان کرد: امکانات رفاهی را هم در این میان باید در نظر گرفت درصورتی که در همه جای دنیا اول حمل و نقل را درست می کنند بعد به بحث مسکن رسیدگی می کنند اما در ایران برعکس است. از طرفی مردم برای خانه دار شدن به تهران نمی آیند که می آیند تا شغل داشته باشند تا از بخش رفاهی و درمانی استفاده کنند وگرنه مردم برای تهران گردی وارد تهران نمی شود از طرفی عرضه متناسب مسکن هم باید در نظر گرفته شود و با وجود کمبود در ساخت مسکن و تورم دورقمی که در کشور وجود دارد باعث افزایش قیمت ها خواهد شد.

خانه های خالی معضل اصلی در عدم خانه دار شدن

وی در پایان درباره خانه های خالی نیز اظهارداشت: در پایان باید گفت که اقتصاد ایران علاوه بر مشکلات اساسی که دراد مسکن خالی هم در تهران وجود دارد که کسی فروشنده یا صاحبخانه نیست بنابراین باید تمام نکات برای قیمت مسکن در نظر گرفته شود تا در انتها با وام مسکن خانه دار شدن.