جمعی از نمایندگان طرح جدیدی را برای نحوه رتبه‌بندی خانوار در ۱۰ دهک جهت پرداخت یارانه‌های نقدی و غیر نقدی تهیه و تدوین کرده‌اند.

مونا ربیعیان/ جمعی از نمایندگان طرحی را برای نحوه رتبه بندی خانوار در ۱۰ دهک جهت پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی، تهیه و تدوین کرده‌اند که این طرح در سامانه مربوطه جای‌گذاری و در مرحله جمع آوری امضا است.

بانک اطلاعاتی خانوارهای یارانه بگیر در حال تکمیل شدند

احسان ارکانی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درخصوص طرح جدید پرداخت یارانه نقدی را اینگونه باین کرد:  بیش از ۱۰ سال است که از هدفمندی یارانه ها می گذارد اما همچنان مواضع مختلفی درخصوص پرداخت یارانه ها مواجه هستیم. که باعث شده تا دسته بندی دقیقی درخصوص دهک های یارانه بگیر صورت گیرد. و این کار بر عهده وزارت کار و رفاه اجتماعی خواهد بود این وزارتخانه باید سابقه افراد را چک کند.

وی در ادامه به خبرنگار ما گفت: البته در کشور ما بانک اطلاعاتی یکپارچه نداریم به طور مثال بانک اطلاعتی در گمرک وجود دارد که سفارشات وارد شده در آن ثبت می شود ، بانک مرکزی برای ارزهای وارداتی یک بانک اطلاعاتی دارد و وزارت صمت برای اشخاصی که واردات انجام می دهد یک بانک اطلاعاتی دارد هر سه موضوع یکی است اما حاضر به اشتراک گذاری نیستند تا یک بانک اطلاعاتی داشته باشند، در وزارت رفاه هم حساب های افراد که در بانک اطلاعاتی املاک و مسکن است را در اختیار دارد که مسکنی به نامش هست یا خیر و همچنین درخصوص خودرو هم اطلاعات دقیقی دارند اما درخصوص حساب بانکی تاکنون تعریفی ایجاد نشده است باید برای شفاف سازی حساب خانوارها هم چک شود که شاید فاقد خودرو و مسکن هستند اما حساب بانکی اشان میلیاردها تومان پول است که از آن استفاده ای نمی کنند اما در لیست واجدین شرایط هستند باید این حساب ها نیز شفاف سازی شود.

خرید مایحتاج با کارت یارانه

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره اینکه برخی افراد کارت یارانه را به عنوان تضمین استفاده می کنند اظهارداشت:  دراین میان برخی افراد هستند که به دلیل نداشتن شرایط مطلوب زندگی خرید های مایحتاج خود را با کارت یارانه خریداری می کنند و برای تضمین کارت یارانه را به مغازه دارها می دهند تا خرید کنند.

طرحی برای تشخیص دهک ها از یکدیگر

احسان ارکانی در پایان درباره کلیات این طرح بیان کرد: در این طرح حساب های بانکی کل خانوار در نظر گرفته شده است چرا که برخی ها پول را به حساب اعضای خانواده واریز می کنند تا یارانه دریافت کنند مبنای این طرح کل خانواده است برای دریافت یارانه نقدی که مستحق واقعی شناخته شود حال باید دید وزارت کار ورفاه اجتماعی چه خواهد کرد.