زمانی نه چندان دور، ساده‌زیستی و قناعت یک ارزش فرهنگی و اجتماعی شناخته می‌شد، موضوعی که این روزها جای خود را به تجمل‌گرایی داده و در برگزاری مراسم عروسی، زایمان و جشن تکلیف های پرخرج مشاهده می‌شود.

قدیم ترها وقتی زوج های جوان بچه دار می شدند، سعی می کردند به دور از هر نوع چشم و هم چشمی یا گاه پنهان کردن موضوع روزگار را سپری کنند تا فارغ از چشم و نظر فرزند به دنیا بیاید. روزگاری که همه شادی در جشن حمام زایمان خلاصه می شد و با خواندن اذان پدر بزرگ در گوش نوه، مجلس خاتمه می یافت و والدین راهی تربیت صحیح فرزند نورسیده خود می شدند.

مونا رمضانپور/ با گذشت زمان و ورود شبکه های اجتماعی، زندگی رنگ و بوی تصنعی به خود گرفت و میدان رقابتی برای شادی ها، خنده ها و انجام مراسم به اصطلاح چشم کور کن جهت جذب لایک و فالوئر شد.

ازدواج های ساده و زایمان های پشت در خانه جای خود را به گرفتن مراسم ازدواج آنچنانی و سیسمونی های طلایی و زایمان های لاکچری داد تا افراد با انتشار عکس های آن از قافله تجمل گرایی عقب نمانند و شخصیت جدیدی برای خود خریداری کنند.

داستان دغدغه‌های تجمل‌گرایانه به همین جا ختم نشد بلکه تا روز زایمان و بستری مادر در اتاق «وی‌آی‌پی» تزیین شده رسید تا آنجا که بر اساس آمار اعلام شده از سوی محمدرضا مهدی زاده مدیرکل انتقال خون تهران، رقابت برای داشتن تاریخ تولد رُند به جایی رسید که در این روز عمل سزارین در پایتخت ۸۹ درصد افزایش یافت. ضمن اینکه تخت بیمارستان ها با مبالغ کلان دو ماه پیش از زایمان رزرو شده بود تا جهت تولد نورسیده و مادر تزیین شود.

با شنیدن این آمارها در کنار عکس ها و ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر می شود، ذهن به دنبال چرایی جابجایی کیلومتری ارزش های معنوی به مادی می گردد.

ما همیشه گناه همان را گردن دیگران می اندازیم /انسان های ربات نما

امان الله قرائی مقدم؛ جامعه شناس درخصوص شکاف طبقاتی به وجود آمده در جامعه به خبرنگار ما گفت: وقتی در جامعه ای شکاف طبقاتی بیداد می کند و هر روز عمیق تر از قبل می شود و جامعه به دو طبقه دارا و ندار تبدیل شده است و بیکاری و گرانی روزانه افزایش پیدا می کند. تورم وجود دارد درحال حاضر جامعه حال مساعدی ندارد و مسولین هم این اتفاقات را گردن عوامل دیگر مانند کرونا و تحریم ها می اندازند.

وی رد ادامه افزود: درجامعه ما انسان ها ربات شدند ؛ انسان ها براساس مادیات و کالاهایی که خرید می کنند شخصیت پیدا می کند و این یعنی شی سروی حاکم است و این یعنی افراد مصلت گرا شده اند و منفعت خود را می بینیم.

مادیات جای معنویات را گرفته است

این جامعه شناس در باره اینکه مردم شخصیت آدم هارا به ظاهر می بینید نه درونشان گفت: مردم دیگر معنوی گرا نیستند بنابراین شخصیت افراد تغییر کرده استو این نه تنها در ایران بلکه همه دنیا اینجوری شده است و مردم اشیا محور شده اند و مردم دیگر سلامت هم دیگر برایشان مهم نیست وقتی می بینند دزدی در حال دزدی است جلو نمیروند چرا که از جان خودشان می ترسند ؛ ازدواج ها مادی گرا شده است ازدواج می کنند به خاطر این که منعفت در این است خیلی از موارد وجود دارد .

همیستگی ازبین رفته است

امان الله قرائی مقدم در پایان از همبستگی نابود شده بین مردم گفت: در حال حاضر می توان گفت همه در شهرها بی نام هست در زمان جنگ همبستگی وجود داشته الان که جنگ نیست جنگ اقتصادی بحثی است که به همبستگی نیاز ندارد وقتی ما ۶۰ میلیون فقیر در کشور داریم چطور می توان توقع کمک داشت وقتی دین هم رنگ مادیات به خودش گرفقته مداح تا پول نگیرد مداحی نمی کند و مادیات جای معنویات را گرفته است بنابراین این اتفاقات و فردی بودن زندگی ها عادی شده است.