این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از جرایم به فضای مجازی کوچ کرده است و شیادان از هر فرصتی برای فریب و کلاهبرداری استفاده می کنند به همین دلیل سازندگان مواد محترقه و فروشندگان آن نیز طی سال های اخیر به ویژه از سال گذشته که ویروس کرونا شیوع یافت، به فضای مجازی روی آورده اند. این در حالی است که راه اندازی سایت و وبگاه و هر گونه تبلیغ در فضای مجازی در مورد آموزش ساخت و فروش مواد محترقه جرم است.

مونا ربیعیان/ براین اساس شاهد کوچ فروشندگان مواد محترقه و منفجره از فضای حقیقی به فضای سایبر هستیم، این فروشندگان، کسانی هستند که فقط به دنبال کسب سود خود هستند و پایبند به هیچ اخلاقیاتی نیستند. بدتر از کوچ فروشندگان مواد محترقه و منفجره به این فضا، شاهدیم که برخی افراد، آموزش ساخت این مواد را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده‌اند، ساخت موادی که بسیار خطرناک است و می‌تواند صدمات بدنی، تلفات جانی و خسارت مادی به همراه داشته باشد.

به آمار صدمات و تلفات مرکز آتش نشانی و اورژانس در خصوص ساخت مواد محترقه در این ایام گفت:خانواده ها با توجه به آموزش ساخت مواد محترقه در فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی باید نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند و اجازه ساخت این مواد را در خانه به فرزندان خود ندهند.

سال گذشته که چهارشنبه سوری مصادف شده بود با شیوع ویروس کرونا پلیس فتا اعلام کرد با انتشاردهندگان فراخوان‌ برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری در فضای مجازی، برخورد می کند و انتشار دهندگان تجمعات و گردهمایی برای برگزاری این مراسم که در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، عملکردشان دردسرساز برای شهروندان و دست اندرکاران درمان می شود. در شرایط موجود قطعا همکاری شهروندان، ماندن در خانه برای مصون ماندن از خطر بیماری و انتشار آن است که همه مسئولان بهداشتی نیز به آن توصیه می‌کنند.

*مسعود مردانی؛ عضو کمیته ستاد مبارزه با کرونا: هر تجمعی باعث انتقال کرونا و داغدار شدن برخی خانواده ها می شود

مسعود مردانی؛ عضو کمیته ستاد مبارزه با کرونا درخصوص انتقال ویروس کرونا در مراسم چهارشنبه سوری به خبرنگار ما گفت: از همان روزهای اول اعلام کردیم که هر تجمعی باعث انتقال کرونا بین مردم می شود حال این مراسمات می تواند چهارشنبه سوری و شب عید باشد یا هر مراسم دیگری با توجه به اینکه کرونای جهش یافته روز به روز آمار مرگ و میر را در کشور افزایش می دهد باید پرتکل های بهداشتی را بیشتر رعایت کنیم.

وی در ادامه افزود: هنوز مردم واکیسناسیون نشده اند تازه این واکیسناسیون به معنی از بین رفتن این ویروس نمی تواند باشد راه انتقال این بیماری فقط از راه دورهمی هایی است که برگزار می شود باید این دورهمی ها را کنسل کنیم تا این بیماری را از پای دربیاوریم.

عضو کمیته ستاد مبارزه با کرونا در پایان درباره اینکه چند ماسک بزنیم تا مقابل انتقال این بیماری را بگیریم نیز اظهارداشت: زدن ماسک یکی از راه های جلوگیری از انتقال این بیماری است و دو ماسک نرمال به نظر می رسد اما بیشتر از آن باعث می شود که محافظی ایجاد شود که بیماری را انتقال دهد و مردم مردم خطرساز شود بهترین راه همان دوتا ماسک زدن و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کردن است امیدواریم مردم رعایت کنند.

*مسعود یونسیان، کارشناس حوزه سلامت: آنیت های سنتی را نمی توان محدود کرد

از نگاه جامعه چند سال اخیر در جوامع ما رایج شده است و آنچه که به لحاظ آئین های سنتی چهارشنبه سوری متداول بوده اختلاف زیادی پیدا کرده است در آئین چهارشنبه سوری با توجه به تاریخی که دارد بحث سیاوش اشاره شده و توانسته از آتش به درستی رد شود و در آن آزمون سربلند بیرون بیاید و بحث مظهر پاکی که آتش را معرفی کرده است و اینکه آتش ایجاد می کردند و یک سری آداب بود در حال حاضر به ترقه و نارنجک و بمب و که خطرناک است امسال هم وضع خوبی نداشتیم با توجه به اینکه هنوز به اون روز نرسیده ایم. این یعنی از نظر فرهنگی این باید روی آن کارشود به خاطر اینکه آسییب های زیادی منتقل می کند .

بحث کرونا عامل اصلی که میتواند انتقال کرونا را افزایش دهدحضور در امکان پر ازدحام به خصوص امکان سربسته است که خیلی خطرناک است و همانطور تماس های فردی هرگونه مراسمی که ادما فاصله کمی داشته باشند و در مکان های شلوغ حاضر شوند خطرناک است.

واقعیت این است که بسیاری از اقدامات روز مره ما از این منظر خطر بیشتری دارد تعداد کوچیک در فضای باز بدون اینکه تماس داشته باشند به خواهند شادی کنند اما اگر بخواهد این تجمع منجر به تماس فیزیکی شود و منجر به این شود که سالنی یا در داخل مناطل حضور پیدا کنند خطرناک است و می تواند انتقال را افزایش دهد باید به موضوع به شکل کلی باید نگاه کرد و کلیه آسیب ها را مد نظر قرار داد آسیب های دیگر از جمله خطر آتش گرفتن همراه با انفجار محترقه غلبه می کند به افزایش بیماری کرونا می شود با توجه به اینکه تجمعات همیشه برای مراسمات نیست .

ممنوعیت بدون مطالعه افراد نسبت به این مثله گارد می گیرند گروه های اجتماعی حرکت های راه اندازی کنند با حجرکت های پلیسی نمی شود ان هم مقابله با آئین که مردم با آن خاطر دارند چه چیزی را تا حالا ممنوع کردیم که مردم ان را دیگر انجام ندادند مثلا فیلترینگ فضای مجازی مردم بیشتر به فضای مجازی روی آوردند یا از استفاده از مواد مخدر ممنوع شدنش کافی بوده رفتارهای دیگر که ممنوعیت ها به تنهایی کافی نیست با روش های پلیسی نمی شود مقابل اینگونه رفتارها گرفته شود عوامل دیگر انتقال بیماری را بیشتر کرده است باید به آنها پرداخته شود. اختلالات موجود اتفاق می افتاد واقعا نگران کننده است

وقتی راجع به مهندسی صحبت میکنیم باید به سراغ مهندس رشته مورد نظر برویم برای مسائل پزشکی سراغ پزشک می رویم برای این مسائل هم باید سراغ متخصصین اجتماعی و جامعه شناسان رفت به همان دلیل که موضوع خرابیکامپیوتر راه حل ساده ای ندارد که همگان بتوانند آن را تعمیر کنند این هم راه حل ساده ای ندارد. موضوعی بهرنج و پیچیده که باید متخصصین راهنمایی کنند.