یکی از مباحثی که این روزها مدام مطرح می‌شود موضوع تحریم کالاهای گران و مغازه‌های گران‌فروش است. کارشناسان معتقد هستند که قیمت برخی اقلام درواقع نجومی و بی‌منطق افزایش‌یافته درنتیجه باید فکری کرد تا از مبدأ این قیمت‌ها اصلاح شوند.

مونا فرج اله/ برخی دیگر اما معتقد هستند که این‌گونه نیست و با تحریم نخریدن فقط کسبه خرده‌پا تضعیف‌شده و کارخانه‌های تولیدی اصلاً به فکر کاهش قیمت نخواهند افتاد مردم هم دراین‌بین مانده‌اند که بالاخره باقیمت‌های گران بسازند یا با تحریم کالاها.

نهایت افزایش حقوق کارگران در سال اخیر ۲۰ درصد بوده که البته این میزان شامل سال قبل هم نشد و رقم افزایش حقوق کارگران در سال قبل اصلاً چشم‌گیر نبود در طرف مقابل اما تورم افسارگسیخته کاری کرد که تمام این افزایش‌ها هم بی‌اثر شود و امروز قشر متوسط جامعه بیشترین مشکلات اقتصادی و معیشتی را داشته باشد.

نخریدن کالای گران در کشور های صنعتی می تواند پاسخگو باشد نه ایران

علی اکبر نیکو اقبال (عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران) درخصوص کمپین نخرین در کشور به خبرنگار ما گفت: در کشورهای صنعتی که کاهی اوقات یا چندسال یکبار کالایی گران می شود نخریدن می تواند پاسخگو باشد یا اینکه کالای جایگزین برای کالای گران مصرف کرد اما در کشور ما که همه کالاهای اساسی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته و تورم کلی آن ۴۸ درصد است نمی شود با نخریدن کالایی را ارزان کرد.

وی در ادامه افزود: تورم در کشور یکی از خصوصیت های اقتصاد ایران است و نمی توان کالایی را نخرید ویا جایگزین پیدا کرد به طور مثال لبنیات گران شد مسولین به جای پاسخگویی می گویند نخرند پس مردم جای لبنیات چی مصرف کنند مرغ و گوشت و ماهی هم که قیمت ها بالا به جای حل مشکل آن را با یه کلمه کالای گران نخریدن حل می کنند.

نیمی از مردم ندارند که بخرند نیازی به کمپین نیست

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران درباره اینکه نخریدن کالای گران وقتی مردم ندارند اصلا مناسبتی دارد گفت: این نخریدن کالا را برای چه کسی می گویند وقتی نیمی از مردم ندارند بخرند ناچارنا کالا را خریداری نمی کنند نه به خاطر کمپین نه به خاطر پول نداشتن برای ان ۱۰ درصد مردم می گویند که برایشان قیمت ها توفیقی ندارد وقتی بودجه کشور امنیتی و نظامی است به جای اینکه مشکلات اقتصادی را حل کند در صورتی که بودجه های فرهنگی و نظامی یک ریال بازگشت هم ندارد اما اقتصاد یکی از مهمترین اتفاقاتی است که باید به آن رسیدگی شود.

وی در ادامه از زمان خاتمی مثالی زد: درزمان خاتمی قیمت نفت کاهش چشمگیری پیدا کرد که تورم به ۲۰ درصد رسید اما با چاپ پول و کاهش مخارج توانست تورم را به ۱۰ درصد برساند دردوره دوم اول روحانی نیزتوانست تورم را کاهش دهد اما در دوره دوم تورم چندین برابر شد اگر بودجه به جای اینکه سالانه بسته شود بلند مدت بسته شود می شود گفت می توان امید داشت که اقتصاد کشور مشکلاتش را برطرف سازد. 

علی اکبر نیکو اقبال در پایان از بودجه انتقاد کرد و گفت:با این بودجه نظامی و امنیتی و فرهنگی نمی توان اقتصاد کشور را درست کرد با یک تیر می شود فقط یک هدف را نشانه گرفت نه چند هدف را این را باید بدانیم که تورم باید کاهش پیدا کند و قدرت خرید افزایش که مردم از کمپین های نخریدن کالای گران استفاده کنند.