اماکن عمومی و مراکز خرید تهران در روزهای پایانی سال بیش از هر زمان دیگری شلوغ شده و این مسئله می‌تواند زنگ خطری برای بروز موج جدید بیماری کرونا در کشور باشد.

مونا رمضانپور/ این روزهای پایانی سال همه دنبال دل‌مشغولی‌های سال جدید هستند. هر کسی به نوعی حضور خودش را در جامعه اثبات می‌کند. از خرید کیف و کفش گرفته تا آجیل و شیرینی و…، که همه آنها مرتبط با سال نو است. اما، نکته‌ای که تفاوت خریدهای نوروزی را در مقایسه با سال‌های گذشته نمایان می‌سازد، وجود ویروس کرونا است. ویروسی که بیش از یک سال است داریم با آن زندگی می‌کنیم و به این زودی هم قصد رفتن ندارد.

این در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، نسبت به شیوع ویروس جهش یافته در روزهای پایانی سال به شدت نگران هستند و اصرار دارند که هموطنان از حضور در محیط‌های عمومی و شلوغ خودداری کنند.

بر اساس گزارش‌های علمی، ویروس جهش یافته قدرت سرایت بالاتری دارد. به طوری که هر فرد ناقل در ویروس کلاسیک ووهان می‌توانست ۱.۲ نفر را مبتلا کند اما این رقم در ویروس انگلیسی ۲.۳ است.

با توجه به این ویژگی ویروس جهش یافته است که مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، از مردم می‌خواهند از حضور در محیط‌های شلوغ و پر ازدحام خودداری کنند.

وجود بازار تهران و مراکز خرید پایتخت، در چنین شرایطی می‌توانند نقاط نگران کننده و البته کرونا خیز باشند.

روزانه جمعیت زیادی از شهروندان برای خریدهای سال نو، در بازار تهران و مراکز خرید رفت و آمد می‌کنند و این می‌تواند زنگ خطر جدی برای انتقال ویروس باشد. به این ترتیب به تدریج خوشه‌های جدید ویروس در تهران و با تلفیق آنها طغیان جدیدی شکل می‌گیرد. همچنین ویروس جهش یافته مرگ و میر بالاتری ایجاد می‌کند و مطالعات در تهران نیز همین موضوع را نشان می‌دهد.

عدم رعایت پرتکل های بهداشتی از سوی مردم خطر آفرین است

نادر توکلی؛ عضو کمیته ستاد مبارزه با کرونا درخصوص افزایش بیماری کرونا به خبرنگار ما گفت: تا زمانی که کرونا وجود دارد باید نظارت در بازارها و مراکز خرید بیشتر شود و نباید از این موضوع که مردم در نزدیک شب عید مشکل اساسی دارد و پرتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند هم نمی توان گذشت افزایش بیماری در نیمه دوم اسفند ماه را داشته ایم آن هم به دلیل تراکنش های بازار و رفت و آمد های مردم به خاطر مسائل مالی؛ بازارهای محلی و آرایشگاههای زنانه به دلیل اینکه میزان پرتکل های بهداشتی از سوی مردم رعایت نمی شود.

وی در ادامه افزود: در صورتی که حجم سفرهای درون شهری شرایط را پیچیده کرده است فقط در این شرایط می توان مردم را به خرید آنلاین تشویق کرد درحال حاضر زیر ساختار خرید آنلاین خوب شده است حتی خرید های سوپر مارکت ها را می توان آنلاین انجام داد و از مردم میخواهیم که رستوران رفتن های آخر هفته را کنسل کنند چرا که فضای بسته می تواند این بیماری را سریع تر انتقال دهد.

هفته سوم فروردین؛ هفته سیاه پوشی

عضو کمیته ستاد مبارزه با کرونا درخصوص مسافرت های مردم در فصل سفر گفت: با توجه به اینکه فصل ترددهای دورن شهری هم است و این باعث می شد که افراد مبتلا خانواده را درگیر کنند و وقتی یک نفر مبتلا شود می تواند زنجیر وار کل خانواده را مبتلا به این ویروس منحوس کند؛ سفرهای استانی باعث می شود که گردش این بیماری بین مردم بیشتر شود و این بیماری الان نشان نمی دهد هفته سوم فروردین ماه این سفرها خودشش را نشان می دهد و باعث می شود هفته سیاهی داشته باشیم.

نادر توکلی در پایان توصیه های لازم را بیان کرد: باتوجه بهاینکه واکسن کرونا هنوز کامل وارد کشور نشده است وسال آینده می توان به واکسن کرونا امید داشت ببابراین توصیه می شود مردم پرتکل های بهداشتی را جدی بگیرند تا زنجیره انتقال این بیماری قطع شود.