کرونا برای چندمین بار به ماحمله کرد وهر بار تلفات زیادی دادیم. اما اینکه چرا درگیر فاجعه کرونایی شده ایم، سوالی است که باید ستاد ملی مقابله باکرونا پاسخگوی آن باشد وقصورکنندگان را معرفی کند.

مونا ربیعیان/ همزمان با آغاز سال ۱۴۰۰، شرایط کرونایی کشور بحرانی شد و از اول فروردین تا کنون هر روز بر تعداد فوتی‌ها و مبتلایان کرونایی افزوده می‌شود. به طوری که در شبانه روز گذشته بیش از ۱۷ هزار و ۴۰۰ نفر بیمار جدید شناسایی شدند و ۱۷۴ مورد فوتی هم ثبت شده است.

افزایش روزانه آمار کرونا در شرایطی که همچنان در تأمین واکسن دچار مشکلاتی هستیم، وضعیت را بحرانی ساخته است و می‌بایست اقدام عاجل صورت بگیرد تا شاید بتوانیم بیماری را کنترل کنیم. در این بین، کنکاش این موضوع که چرا درگیر فاجعه کرونایی شدیم، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا، وضعیت بیماری تا قبل از سال نو، قابل قبول بود و تخت‌های بیمارستانی اغلب خالی از بیماران کرونایی شده بودند. همچنین رنگ قرمز و نارنجی هم در حال پاک شدن بود و امیدوار بودیم که شرایط به همین صورت ادامه یابد تا واکسن برسد.

طغیان بیماری به خاطر سفرهای نوروزی

حمید سوری؛ رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹در خصوص پیک جدید کرونا به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر این پیک جدید به دلیل رفتارهای مردم در سفرهای نوروزی است؛ سفرهای نوروزی طغیان بیماری شد و ترددهای بیشتر باعث شدت اپیدمی بیشتر شده است.

وی در ادامه راهکار جلوگیری از شیوع این بیماری را اینگونه بیان کرد: عمده ترین کاری که باید برای جلوگیری از شیوع این بیماری پرتکل های بهداشتی را بیشتر رعایت کرد و از طرفی نیز به دلیل افزایش بیماری باید راهکاری برای بیماریابی پیدا کرد و در نهایت باید بیمارستان ها را برای بیماران کرونایی محیا ساخت؛ اگر مردم در نوروز رعایت می کردند و سفرها کمتر بود این اتفاقات رخ نمی داد.

وی در ادامه افزود: درحال حاضر هم مسافران نوروز باید کمتر با افراد جامعه باشند و تماس های کمتری با اقشار حساس داشته باشند چرا که سرعت انتقال این بیماری در بین افراد حساس بیشتر شده است در این هفته می توان پیک بدی را شاهد باشیم که بهتر است مراقبت های لازم انجام شود.

عقب ماندگی واکسیناسیون باید جبران شود

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹در ادامه بیان کرد: افرادی که علائم و نشانه های بیماری را دارند قبل از اینکه وضعیت آنها وخیم شود به بیمارستان ها مراجعه کنند و با افراد سالمند و بیماران تماس نداشته باشند . کمتر به مهمانی بروند .  از طرفی هم واکسیناسیون در جامعه باید افزایش پیدا کند تا عقب ماندگی در واکسیناسیون جبران شود؛ در گام پنجم شهید سلیمانی تا گایان شهریور ما گروه های پرخطر واکسیناسیون خواهند شد.

کادر درمان خسته تر از همیشه

وی در ادامه از خستگی کادر درمان گفت: درحال حاضر برخی از شهر ها هماهنگی لازم را در حوزه سلامت را دارند و شرایط در حال حاضر خوب نیست؛ تصمیمات غلط باعص شده تا وزارت بهداشت و کادر درمان در ۱۴ ماه گذشته بار این بیماری را بر دوش کشیدند و حتی مرخصی هم نرفتند درصورتی که در این مدت کارمندان دورکاری کردند و انها نیز در این مدت می توانستند کمک کادر درمان و خدمات بیمارستان ها باشند.

حمید سوری از ۱۵ هزار بیمار کرونایی در سفرهای نوروزی گفت:ماجرای ۱۵هزار بیمار کرونایی به گفته برخی از مسوولان است اما به گفته ما بیشتر از ۱۵ هزار بیمار کرونایی سفر کردند و مسوولینی که اجازه سفر دادند باید پاسخگو باشند بارها وزارت بهداشت اعلام کرد فریب رنگ ها را نخورید به سفر نروید مرگ سوغاتی سفرهای نوروزی است بخش نظارتی باید پاسخگوی این امر باشند تصمیم اشتباه باعث شده تا مردم با مرگ دست و پنجه نرم کنند و این تصمیمات اشتباه عواقب بدی به همراه داشه و باعث شده تا همه کشور در شرایط قرمز به سر ببرند.

قرنطینه درحال حاضر می تواند نتیجه عکس داشته باشد

وی در پایان از لاک دان که می تواند بی اثر باشد گفت:لاک دان به معنی مداخل پرهزینه و موقتی است و اگر قرار شده تا لاک دان صورت گیرد باید با برنامه این اتفاق رخ دهد تا بحران اپیدمی را به درستی پشت سر بگذارند و حتی لاک دان ممکن است عملکر عکس داشته باشد و باعث افزایش این بیماری شود تا اثر بخشی داشته باشد.