ویروس کرونا این میهمان ناخوانده ارمغان خوبی برای ما ایرانیان نداشت و آنچه نصیب‌مان کرد، ترس از چگونگی ابتلای به آن، قرنطینه خانگی، چشم‌پوشی از برخی عادت‌ها ، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در نهایت ترس از ابتلای دوباره بود.

مونا رمضانپور/ کرونا یک ویروسی است که فقط با رعایت پروتکل های بهداشتی، پرهیز از حضور در اجتماع، شست و شوی مرتب دستها، رعایت فاصله اجتماعی و در صورت ابتلا با قرنطینه بودن به مدت ۲ هفته می توان این ویروس را شکست داد، ویروسی که وقتی آمد همه فکر می کردیم پس از مدت کوتاهی از بین خواهد رفت اما اکنون نزدیک به ۱۰ ماه است که میهمانی است که بر همه غلبه کرده و به نوعی زندگی همه را تحت تاثیر گذاشته است.

چه افرادی که خود یا یکی از اعضای خانواده شان به این ویروس مبتلا شده اند، چه افرادی که اقتصاد خانواده شان بستگی به این ویروس دارد و با اعمال محدودیت ها دیگر چرخ اقتصادشان نمی چرخد، چه افرادی که شغل آزاد دارند و با قرنطینه ۲ هفته ای و علائم پس از ابتلا همچنان آنان را درگیر کرده است و نمی توانند به زندگی عادی برگردند، راهی بجز رعایت پروتکل ها و محدودیت ها نداریم.

اگر می خواهیم این ویروس را شکست دهیم و اگر می خواهیم دیگر به قرنطینه ۲ هفته ای و شاید بیشتر برنگردیم باید به محدودیت ها، پروتکل ها و همه اصول قرنطینه و مقابله با کرونا اهمیت بدهیم چرا که رعایت این اصول و ۲ هفته اعمال محدودیت ها نشان داد که می توان به این ویروس غلبه کرد و شهرها را از وضعیت قرمز کرونایی به نارنجی تبدیل کرد.

قرنطینه برای افرادی که کرونا می گیرند شاید خیلی سخت و طاقت فرسا باشد اما باعث می شود که این ویروس مهلک و خطرناک به دیگران سرایت پیدا نکند.

مینو محرز؛ عضو ستاد مبارزه با کرونا:لاک دان تعطیلی کامل است نه این تعطیلی که همه جا ادارجات کار می کنند

مینو محرز؛ عضو ستاد مبارزه با کرونا درخصوص افزایش مرگ و میرها به خبرنگار ما گفت: تعطیلی که درحال حاضر اعلام کردند که لاک دان محسوب نمی شود رفت و آمدها همه سرجایشان است مترو اتوبوس که شلوغ تر از قبل است به این تعطیلی نمی گویند و این باعث می شود که کرونا روزانه بیشتر شود چرا که افراد بیمار و ناقل به سرکار می روند لاک دان تعطیلی کلی است نه فقط چند تا کسبه ساده.

وی در ادامه با انتقاد از افرادی که ماسک نمیزنند نیز گفت: کسی که ماسک نمیزند و باید جریمه شود باورهای غلطی که در اجتماع است کسی که یکبار کرونا گرفته باشد بازهم کرونا می گیرد کسی درمقابل این ویروس در امان نیست حتی افرادی که واکسن زده هم باید رعایت کنند و ماسک بزنند کسی از کرونا مصون نیست این را باید به مردم فهماند که ماسک باید دائم روی صورتشان باشد.

این عضو ستاد مبارزه با کرونا از روحیه خراب کادر درمان گفت و از مردم خواستار رعایت پرتکل های بهداشتی شد و بیان کرد: درحال حاضر روحیه کادر درمان بسیار بد است هر روز دارند با مرگ و کرونا دست و پنجه نرم می کنند اوضاع بیمارستان ها نیز اصلا خوب نیست دیگر جای بیمار در بیمارستان ها نیست و حتی راهروهای هم بیمارن کرونایی بستری هستند که شرایط خوبی ندارند تنها راه هم لاک دان است نه این تعطیلی های نصف و نیمه.

وی در پایان اظهارداشت: سختگیری ها باید روزانه بیشتر شود کادر درمان دیگر توانی برای مقابله ندارد مردم رعایت کنند.

اردشیر گراوند، جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی: وقتی مردم توجه نمی کنند باید زور گفت

اردشیر گراوند، جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی درخصوص درخصوص عدم راعایت پرتکل های بهداشتی توسط مردم به خبرنگار ما گفت: در شرایط اقتصادی امروز ناامیدی امری طبیعی است، امروزه در اروپای شمالی مردم دوست دارند از قرنطینه بیرون بیانند اما وقتی به خیابان ها می روند با برخورد شدید روبه رو می شوند حتی وزیر بهداشت انها از مردم بابت اتفاقات عذرخواهی می کند که بماند اما اینجا محدودیت ها نه تنها اعمال نمی شود بلکه در حد حرف باقی می ماند.

وی در ادامه از شرایط بد اقتصادی و ناچاری مردم برای رفتن به سرکار ها گفت: در شرایطی که مردم ناراضی هستند اجالتا باید دولت ها قرنطینه را اجباری کنند چرا که زمان طلایی عید را از دست داده اند و مردم با توجه به سفرهایی که رفته اند از نظر مالی تخلیه شدند بنابراین طبیعی است که برای کار به سرکارهایشان بروند با توجه به اینکه همه نهادها و اداره ها باز هستند.

این جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی از قرنطینه کلی گفت:قرنطینه عمومی کنند تامین معاش هم نکردند مشکلی نیست اما قرنطینه صد در صدی باید هشدار ستاد ملی مبارزه با کرونا راه حل نیست مردم به دولت اعتمادی ندارند که به هشدار ها توجهی کنند؛ حال هشدارها زیاد شود وقتی مردم اعتمادی ندارند پس توجهی به هشدارها نمی کنند.

وی در پایان از بی برنامگی دوران کرونا انتقاد کرد:مردم و مسوولین در حال حاضر دچار بی برنامگی شده اند برای کرونا باید حداقل ۱۰ روز تطعیلی کامل اعمال شود تا مشکلات برطرف شود وگرنه باید شاهد مرگ و میرهای بیشتر نیز باشیم.