قیمت دلار در هفته گذشته ۱۱ درصد کاهش یافت و به ۲۰ هزار تومان رسید. نگرانی از ادامه افت دلار مردم را به صف فروش در مقابل صرافی‌ها کشاند. اما همان زمان قیمت دلار دوباره بالا رفت. بالاخره دلار ارزان می‌شود یا نه؟

اخبار مذاکرات وین نرخ دلار را کاهشی کرده است. قیمت دلار ظرف چند روز از محدوده ۲۴ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان هم پایین آمد. مردم می‌خواهند بدانند بالاخره دلار چه می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تعیین نرخ ارز، مذاکراتی است که در وین جریان دارد و اخبار مختلفی از آن به گوش می‌رسد. بر اساس گفته‌های عباس عراقچی، نماینده ایران در این مذاکرات، رسیدن به یک توافق اولیه نزدیک است و برخی منابع هم می‌گویند در یکی دو روز آینده توافق اولیه حاصل می‌شود.

این خبر می‌تواند بر نرخ ارز تاثیر کاهشی داشته باشد و حداقل در کوتاه‌مدت نرخ ارز را نزولی کند. اگرچه برخی می‌گویند رسیدن به توافق نهایی زمان‌بر است و همین مساله مسیر دلار را صعودی می‌کند.

اما فاکتور تعیین‌کننده دیگر بر قیمت دلار، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. مروری تاریخی بر روند نرخ دلار در دوره‌های گذشته نشان می‌دهد که در سال‌های برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بازارها آرام بوده‌اند و نرخ دلار افزایش نداشته است.

به عبارت دیگر الگوی تغییر قیمت دلار در سال‌های ۸۴ و ۸۸ نشان می‌دهد که نرخ دلار در این دو سال تنها ۳ درصد بیشتر شده است. در سال ۹۲ قیمت دلار کاهش پیدا کرده و فقط در سال ۹۶ شاهد رشد ۳۰ درصدی نرخ دلار بوده ایم. آن هم احتمالا به دلیل سیگنال‌هایی بوده که آمریکا در خصوص خروج از برجام ارسال می‌کرد و سبب شد در نیمه دوم سال ۹۶، نرخ دلار افزایش یابد.

در غیر این‌صورت، مروری بر سال‌های برگزاری انتخابات نشان می‌دهد قیمت دلار اگر ارزان نشده، حداقل گران هم نشده است. بر این اساس برخی از تحلیلگران معتقدند که نرخ دلار امسال در محدوده ۲۰ هزار تومان می‌ماند.

البته همزمانی مذاکرات وین و انتخابات ریاست جمهوری، انتظار مردم برای کاهش قیمت دلار را بالا برده است. بسیاری منتظرند نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان برسد. اما کارشناسان معتقدند که کف قیمتی نرخ دلار ۲۰ هزار تومان است و کاهش قیمت دلار به زیر این عدد یا نشدنی است و یا موقت است.

هراقدامی از سوی بانک مرکزی می تواند بر نرخ ارز تاثیر داشته باشد

میثم رادپور کارشناس بازار درخصوص تصمیمات اخیر بانک مرکزی به خبرنگار ما گفت: هراقدامی که از سوی بانک مرکزی صورت ‌گیرد از سوی فعالان بازار ارز با سیگنال منفی روبرو خواهد شد و درشرایطی که نرخ ارز در روزهای اخیر با افزایش روبرو شده است برخی ممکن است این تصور را پیدا کنند که به ‌دلیل کمبود ارز بانک مرکزی چنین تصمیمی گرفته است. این درحالی است که ارزی که برای مسافران خارجی آن هم یک بار در سال تخصیص داده می‌شد رقم هنگفتی نبود که بخواهد بر تأمین ارز کشور تأثیر زیادی داشته باشد..

ارز دولتی و آزاد باید یکی شوند

اباذر نجمی کارشناس اقتصادی درخصوص تصمیامت ارزی به خبرنگار ما گفت: ارز دولتی حتی نباید به همه وارد کننده ها هم داده شود چرا که هر کالایی که وارد می شود کالای اساسی محسوب نمی شود اگر دولت قصد دارد مقابل رانت بایستد باید ارز دولتی را برای وارد کنندگان نیز حذف کنند و وقتی کالا وارد ایران شد یارانه دریافت کنند.

 اباذر نجمی درپاسخ به سوال این حذف ارز دولتی تنشی دربازار ایجاد نخواهد کرد؟ گفت: وقتی که اختلاف بالایی بین ارز دولتی و ارز آزاد وجود دارد این تنش ها هم نیز همشگی است و دولت اول باید این اختلاف قیمت را از بین ببرند تا این تنش های بازار ارز نیز از بین رود.