مونا ربیعیان/همزمان با نزدیک شدن به ایام عید فطر شاهد کلاهبرداری های فطریه ای هستیم البته در شرایطی که بیکاری در کشور بیداد می کند این آسیب اجتماعی کاملا طبیعی است و نمی توان کلاهبرداری فطریه را علت دانست چرا که این عمر نیز معلولی از علت ها است.

در این خصوص حتی معاون اجتماعی پلیس فتا به هموطنان هشدار داده است و اعلام کرده که برخی ها با استفاده از نام اشخاص و چهره های شناخته شده و با جعل عنوان شروع به دریافت پول از سوی مردم به حساب شخصی هستند در این شیوه سایتی طراحی شده است که اطلاعات کارت بانکی فریب خوردگان را برداشته و حساب آنان را خالی می کنند.

تعطیلی و بیکاری باعث افزایش دزدی در کشور

اما نالله قرائی مقدم؛ جامعه شناس درخصوص دلیل افزایش دزدی به خبرنگار ما گفت: وقتی اقتصاد اصل باشد و اقتصاد کشور در حال حاضر معیوب است بنابراین دزدی افزایش پیدا می کند. چون که صد امد نود هم پیش ماس این حکایت از این روزها است وقتی بیکاری روزانه افزایش پیدا می کند و مشاغل روز به روز به تعدیل نیرو می کنند و بعد تعطیلی رسمی را اعلام می کند چه توقعی می توان داشت که مردم دزدی نکنند.

وی در ادامه افزود: دزدی فطریه وقتی ۳۰ میلیون از جمعیت ایران زیر خط فقر قراردارند و تامین معاش برایشان سخت است دزدی طبیعی است به گفته حضرت علی (ع) وقتی فقر وارد شود ایمان از در دیگر خارج می شود بنابراین دزدی فطریه همانند دزدی صندوق های کمیته امداد است جای تعجب ندارد این اتفاقات رخ دهد وقتی که اقتصاد یک کشور نابود شده است اقتصاد شوخی بردار نیست.

۶۰ میلیون نفر نیازمند در کشور وجود دارند

این جامعه شناس از فقر ۶۰ میلیون نفری ایران گفت: وقتی که ۶۰ میلیون نفر نیازمند داریم وقتی مردم نمی توانند برنج تهیه کنند مرغ و گوشت هم که سال گذشته حذف شده است نان هم قصد داشتند تا گران کنند غذای اصلی مردم را نیز قصد داشتند تا نابود کنند اما با توجه به اتفاقات رخ داد از این کار صرف نظر کردند دیگر وقتی مردم به نان شب محتاج هستند دزدی فطریه عمری طبیعی است.

وی در ادامه از دزدی مساجد و امامزاده ها گفت: درحال حاضر مردم از مساجد و امامزاده ها دزدی می کنند چه توقعی به فطریه دارید کسی که دزدی می کند قطعا نیازمند است حتی خود اسلام نیز بر اقتصاد تاکید داشته وقتی امام علی (ع) آن حرف را زده است یعنی اسلام هم براساس اقتصاد بنا شده است فقر دین را ازبین خواهد برد.

وی دلیل افزایش دزدی ها اینگونه بیان کرد:با توجه به شرایط اقتصادی کشور انتظار این را داشتیم تا این اتفاقات رخ دهد وقتی گورخوابی و جوی خوابی افزایش پیدا کرده کسی که دزدی می کند زندان برایش بهشت است. اقتصاد با مردم شوخی ندارد در حال حاضر هیچکس به فکر اقتصاد درست کردن ان نیست همه به فکر این هستند که انتخابات در ایران چه خواهد شد.

ساختار اقتصادی معیوب باید ترمیم شود

امان الله قرائی مقدم در ادامه از ساحتار معیوب اقتصادی گفت: ساختار اقتصادی کشور معیوب است همه اقتصاددانان بزرگ به ساختار اقتصادی تاکید دارند وقتی دختر وزیر صمت سابق دارو وارد می کند وقتی برخی ها حقوق های نجومی بگیر هستند، افرادی صندوق بازنشستگان را خالی کردند و اعتراضات را ما همه شاهد هستیم این ها همه نشان می دهد که ساختار اقتصادی کشور معیوب است و هیچ کس پاسخگوی کارهای خود نیست.

این جامعه شناس در پایان از افزایش سرقت ها گفت: اقتصاد نیاز اولیه هر کشوری است وقتی نیاز اولیه تامین نشود و وقتی کسی به فکر نباشد همه چیز به همین روال نابسامانی پیش خواهد رفت افزایش جرم و جنایت شوخی نیست وقتی مردم به نون شب محتاج باشند و روزانه فقیر شوند اقتصاد باید اول درست شود به نظر بنده حتی اگر برجام تصویب شود با یان سیستم معیوب اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.