مديركل غرب آسياى وزارت امور خارجه از سرازير شدن مهاجران افغانستانى به سمت ايران خبر داد.

مونا رمضانپور/ ‏صحنه های دردناکی در حال شکل گرفتن است. در پی حمله طالبان به زرنج صدها نفر به سمت مرز ایران در حرکتند. باید فکری کرد.

گفته می‌شود که طالبان بخش اعظمی از شهر زرنج را به تصرف خود درآورده‌اند و تعداد زیادی از مسئولین و نیروهای ارشد نظامی افغانستان به کشورمان پناه آورده‌اند.

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس: افزایش کودکان کار نتیجه مهاجرت بی رویه به کشور

امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس درخصوص خبر سرازیر شدن مهاجران افغانی به کشور به خبرنگار ما گفت: این پدیده مدت ها قبل آغز شده است و این نابسامانی هایی که به وجود آمده است مانند بیکاری و… ادامه دار خواهد بود با وجود اینکه این پدیده اخیرا بیشتر از قبل شده است

وی در ادامه اظهارداشت: این سامانه می تواند مشکلات زیادی را برای جامعه به همراه اورد مانند قاچاق مواتد مخدر؛ تامین منابع غذایی و .. آسیب های اجتماعی باشیم چرا که برخی از این افراد با جامع ما آشنایی ندارند بنابراین این نابسامانی ها به همراه خشونت دزدی بیشتر خواهد شد از روی دیگر پدیده ازدواج با ایرانی ها و تحصیل و نگهداری کودکان این افراد مهاجر هم باعث می شودتا مشکلات بیش از بیش گریبانگیر جامعه شود.

این جامعه شناس در بخشی از مصاحبه خود درباره سازمان دهی مهاجران گفت: برای اینکه مشکلات گریبان جامعه را نگیرد بهتر است که این مهاجران ساماندهی شوند و برای نظم بخشیدن به جامعه در کمپی از آنها نگهداری شوند و این مشکلات و ساماندهی نه تنها در مهاجران افغانی نیست بلکه افرادی از پاکستان و بنگلادش نیز جزو مهاجران هستند و افزایش کودکان کار نتیجه مهاجرت های بی رویه در کشور است.

امان الله قرائی مقدم در بخش دیگر از مصحبه خود درخصوص واکسیناسیون این مهاجران گفت: درحال حاضر برای مردم خودمان واکسیناسیون انجام نشده است و چطور می توان از سلامت مهاجرین مطمئن بود و انها را واکسینه کرد این امر باعث می شود تا میزان مرگ و میر در کشور چند برابر شود و مشکلات روانی جامعه نیز افزایش پیدا کند.

این جامعه شناس در پایان اظهارداشت: مهاجرت یک پدیده آسیب زا است که اگر از ریل قانونی خارج شود می تواند خطر ناک باشد که باید به آن رسیدگی شود.

مصطفی اقلیما، پدر مددکاری اجتماعی: بحران واکسیناسیون دوچندان خواهد شد

مصطفی اقلیما، پدر مددکاری اجتماعی درخصوص افزایش مهاجرت به ایران به خبرنگار ما گفت: در همه جای دنیا مهاجرت با برنامه انجام می شود و ۵۰٫۶ ماه مهاجران در کمپ می مانند تا قانون جامعه را بدانند و سازمان ملل حقوق افرادی که در کمپ زندگی می کنند را پرداخت می کنند حتی ایران هم بابت مهاجرانی که به کشور می آیند هزینه دریافت می کند بنابراین بهتر است که وزیر کشور برای مهاجرین برنامه ریزی کند.

وی در ادامه اظهارداشت: وقتی افغانی ها بدون بیمه و با حقوق کم کار می کنند پیمانکاران از ورود مهاجران استقبال می کنند و این امر باعث می شود که کارتن خوابی نیز افزایش پیدا کند در نتیجه وضعیت آسیب های اجتماعی چندین برابر خواهدشد.

پدر مددکاری اجتماعی در بخش دیگری از مصاحبه خود از روند واکسیناسیون مهاجرین گفت: در حال حاضر حتی در کشور قرنطینه انجام نمی شود واکسیناسیون افراد جامعه با مشکل رو به رو است بنابراین نمی توان توقع داشت سلامت مهاجرین هم با مشکل رو به رو نشود چرا این مهاجرین با حقوق های کم در پارک ها نیز می خوابند و با یان رویه می توان گفت که کشور با بحران کرونا رو به رو خواهد شد.

وی در پایان اظهارداشت: تا وقتی که افراد شایسته و پاسخگو بر سرکار نیایند یان مشکلات ادامه دار خواهد.