از اواسط سال 1398 بحث حذف ارز 4200 تومانی مطرح اما در دولت رئیسی به صورت جدی تری دنبال شده است. البته دولت دوازدهم به مرور بسیاری از کالاها را از فهرست دریافت این ارز خارج کرد. بر این اساس تعداد کالاهای مشمول ارز دولتی از 25 قلم به 6 یا 7 قلم کالا کاهش یافته است. با این وجوداین حذف ارز دولتی و واردات کالاهای اساسی با قیمت بازار آزاد موافقان و مخالفان جدی دارد چرا که هر کدام از طرفین دلایل مهمی را ارائه می‌کنند.

مونا رمضانپور/ درحالی که موافقان سیاست حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی بر چالش توزیع رانت ارزی و عدم استفاده بخش مهمی از مردم از منافع آن تاکید دارند، برخی مخالفان نیز به موضوع خسارت معیشتی و اجتماعی ناشی از حذف یکباره این ارز اصرار دارند.با توجه به اینکه روز گذشته حذف ارز دولتی توسز مجلس رد شد و تا پایان سال ارز ۴۲۰۰ در دولت باقی خواهد ماند.

منبع ارز ۴۲۰۰ تامین شد

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی درخصوص توقف طرح حذف ارز ۴۲۰۰ به خبرنکار ما گفت: انتخاب بین سیاست های بد و بدتر بوده است و دولت به دلیل نبود ارز کافی برای تامین ارز۴۲۰۰ قصد داشت که این ارز را حذف کند و حذف آن تورمی بیش از ۱۰۰ درصد خواهد داشت با توجه به اینکه منابع ارزی در کشور با مشکل رو به رو است مجلس تصمیم گرفت تا پایان سال ارز ۴۲۰۰ حذف نشود و امسال بدون حذف ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه بیان کرد: عدم حذف ارز ۴۲۰۰ به جایش ارز نیمایی و ارز بازار آزاد تامین خواهد شد با توجه به اینکه شنیده ها حالی از آزاد سازی بخشی از پول های بلوکه شده ایران است می تواند منبع ارزی را ایجاد کند و تا پایان سال واردات با ارز ۴۲۰۰ صورت گیرد تا سال بعد تصمیم درستی در این خصوص گرفته شود .

تورم ادامه خواهد داشت

این کارشناس اقتصادی اظهارداشت: با توجه به صحبت های گفته شده سال آینده افزایش قیمت ها ادامه خواهد داشت طبیعتا سال بعد ۲۰ میلیارد دلار به ارز ۴۲۰۰ اختصاص خواهد داده شود در غیر این صورت این گرانی ها ادامه خواهد داشت آزاد سازی پول های بلوکه شده می تواند گفت که تورم از یک کانال دیگر وارد خواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ شوک تورمی ایجاد خواهد کرد و ماندن ان نیز باز هم تورم خواهد داشت چرا که برای تامین ارز ۴۲۰۰ باید از بازار ازاد تامین شود در این صورت نیز پایه پولی باید افزایش پیدا کند و باز هم این افزایش پایه پولی باعث می شود تا شوک تورمی داشته باشیم اما کمتر از شوک حذف ارز ۴۲۰۰ خواهد بود

وحید شقاقی در پایان از برآورد تورم کشور گفت: ادامه ارز ۴۲۰۰ تورم ۴ درصدری خواهد داشت اعلام کرده اند تا پایان سال ۴۲ درصد تورم در کشور ایجاد می شود و باید گفت که این تورم به ۵۰ درصد خواهد رسید واین تورم تا سال آینده ادامه خواهد داشت.