ازسرگیری مذاکرات در وین بستر را برای بروز اختلاف بین آمریکا و رژیم صهیونیستی هموار کرده‌است؛ اختلافاتی که به رویکرد متفاوت واشنگتن و تل‌آویو برمی‌گردد. بایدن دوگانه «دیپلماسی» و «تحریم» را برای دستیابی به توافق برگزیده اما اسرائیل از هر گونه توافق برد- برد غرب با ایران هراسان است.

مونا رمضانپور/ در روزهای اخیر بار دیگر شاهد برگزاری مذاکرات هسته‌ای در پایتخت اتریش هستیم. اگر چه اخبار دریافتی از پایتخت اتریش همچنان از وجود برخی اختلاف‌نظرها بین دو طرف حکایت دارد ولی نفس مذاکرات و جدیت تهران در دستیابی به هدف باعث شده تا رژیم صهیونیستی و آمریکا راه خود را در قبال مواجهه با ایران از یکدیگر جدا کنند.

شاید مقامات اسرائیل انتظار حضور تیم دیپلماتیک دولت رئیسی را در وین نداشتند اما برخلاف تصور آنها، هیات ایرانی با سه سند ابتکاری در مذاکرات قدم گذاشته‌است. مخالفت غربی‌ها با این اسناد اگر چه باعث پیچیده‌ شدن گفت وگوها شده ولی طرح این پیش‌نویس‌ها از جدیت و عزم جزم تهران برای رفع تحریم‌ها نشان دارد که به مذاق رژیم صهیونیستی خوش نیامده‌است.

به تازگی و همزمان با برگزاری مذاکرات جاری وین، روزنامه «نیویورک تایمز» در جمع‌بندی از مصاحبه با بیش از ۱۰ مقام آمریکایی و اسرائیلی نوشت: «اختلافات میان دولت جو بایدن با دولت نفتالی بنت بر سر ایران بالا گرفته و بنی گانتز و داوید بارنئا رئیس موساد که او نیز در روزهای اخیر در آمریکا بود، بدون دستاوردی برای اسرائیل، واشینگتن را ترک کردند.»

بازی آمریکا و ایران نمی گذارد مذاکرات به نتیجه برسد

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق درخصوص بی نتیجه ماندن مذاکرات به خبرنگار ما گفت: آمریکا و ایران هر دو توپ را در زمین یکدیگر می اندازند اما اگر بخواهیم از این بازی که آمریکا راه انداخته است نجات پیدا کنیم باید هرچه سریع تر مذاکرات را به نتیجه برسانیم و نگذایم مذاکرات ادامه دار شود.

وی در ادامه اظهارداشت: در دولت قبل مذاکرات تقریبا به پایان رسیده بود و فقط تاییده حاکمیت مانده بود که دولت تغییر کرد اگر بخواهیم نتیجه مذاکرات قبل را تغییر دهیم آمریکا قطعا نخواهد پذیرفت بنابراین به دوران احمدی نژاد بازخواهیم گشت و دوباره ایران توسط سازمان ملل متحد تحریم خواهد شد و این بدتر از تحریم های آمریکا است چرا که  این بار کل دنیا مارا تحریم خواهد کرد.

دلار ۵۰ هزار تومانی در صورت عدم توافق

این دیپلمات سابق در ادامه نتیجه اینکه توسط سازمان ملل تحریم شویم را گفت: اگر توسط سازمان ملل تحریم شویم باید منتظر دلار ۵۰ هزار تومانی باشیم نه دلار ۳۰ تومانی در ادامه شبیه به کره شمالی و ونزوئلا یک اقتصاد خاموش و نابود شده خواهیم داشت در این میان منافع ملی قربانی خواهد شد باید مذاکرات به نتیجه برسد قبل از یانکه مردم و منافع ملی به خطر بیوفتد.

فریدون مجلسی دلیل تحریم ها آمریکا علیه ایران را نیز اینگونه باین کرد: ایران به دلیل داشتن انرژی هسته و پنهانکاری در ساخت انرژی هسته ای محکوم به تحریم ها شد و این شکستن عهدنامه بود که باعث شد تا مشکلات به وجود آید در نتیجه بیکاری و گرفتاری های دیگر اقتصادی است که ادامه خواهد داشت و مسوولین باید به دنبال رفع مشکلات باشند.

بودجه ۱۴۰۱ جنبه تبلیغاتی دارد

وی در ادامه اظهارداشت: ما حتی در مدت تحریم ها نتوانستیم برنامه ای برای بهبود وضعیت داخلی داشته باشیم حتی نتوانستیم تولید مناسبی داشته باشیم بنابراین به نفت دلخوش هستیم و این یعنی باخت اقتصادی ایران در آینده نزدیک.

این دیپلمات در بخش دیگر مصاحبه خود درخصوص اینکه بودجه ۱۴۰۱ براساس تحریم ها بسته شده است گفت: بودجه جنبه تبلیغاتی داشته است و حتی در آن هم مردم قربانی خواهند شد چرا که اثرات تحریم ها گریبانگیر مردم خواهد شد و این اصلا درست نیست.

تحریم های بین المللی بازخواهد گشت

فریدون مجلسی در پایان اظهارداشت: دولت فقط تا سال جدید مهلت دارد تا توافق را نهایی کند چرا که بعداز آن پرونده به شورای احکام انرژی هسته ای خواهد رفت و بعداز آن شورای امنیت ملی تصمیم می گیرد که تحریم های یاران چگونه خواهد شد و این شرایط را برای اقتصاد ایران بحرانی تر خواهد باید ایمد داشت تا چند روز آینده مشکلات توافق برطرف شود.