وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: روسای جمهور ایران و ترکیه برای رفع نگرانی‌های ایران از اقدامات بالادست حوضه آبریز ارس توافق کردند.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه نشست هیات دولت، گفت: برای تحقق حقآبه هیرمند به افغانستان سفر می‌کنم

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران، از توافق روسای جمهور ایران و ترکیه برای رفع نگرانی‌های ایران از اقدامات بالادست حوضه آبریز ارس خبر داد.

محرابیان خاطرنشان کرد: تقویت دیپلماسی آب و انرژی اولویت سیاست خارجی دولت مردمی بوده و شخص رئیس‌جمهور با دقت ویژه‌ای این مسائل را پیگیری می‌کند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در تمامی دیدارهای رئیس جمهور با کشورهای همسایه مسئله آب و انرژی و به خصوص آب مطرح می‌شود، گفت: اخیراً در سفری که آقای اردوغان به همراه تیم عالی‌رتبه ترکیه به تهران داشتند، ما نگرانی‌های خود را از اقدامات این کشور در قالب سدسازی‌های بالادست حوضه آبریز ارس مطرح کردیم.

وزیر نیرو ادامه داد: در سفر اردوغان و هیات عالی‌رتبه ترک به ایران، مذاکرات مفصلی انجام دادیم و  نگرانی‌های‌مان  از سدسازی طرف ترک اعلام کردیم. جمع‌بندی آقایان رئیسی و اردوغان این بود که کمیته‌ای به ریاست وزیر نیرو ایران و وزیر کشاورزی ترکیه که هر دو مسئول آب در دو کشور هستند، تشکیل شود.

وی با اشاره به سفر آینده‌اش به افغانستان، گفت: در موضوع هیرمند همچنان نگران هستیم. طرف افغانی در «حرف» حق‌آبه ایران را پذیرفته اما حق‌آبه قانونی را طلب می‌کنیم. ضرورت ایجاب می‌کند که خودم وارد مذاکره شوم و به زودی سفری به افغانستان خواهم داشت.