سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور در مدت یک ساله عمر دولت سیزدهم توانست بیش از 63 درصد از وضعیت کالاهای متروکه را تعیین تکلیف کند.

اجتهادی، مدیرعامل سازمان اموال تملیکی در نشست خبری با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: تعامل بسیار خوب و سازنده میان دو قوه مجریه و قوه قضاییه شکل گرفته است و  این موضوع را به عینه  در سازمان  اموال تملیکی مشاهده کردیم که با ورود رئیس محترم قوه قضاییه مشکلاتی که برای تعیین تکلیف کالاها وجود داشته حل و فصل شد. بر این اساس موضوع آرای قضایی و تصمیمات قضایی با مشارکت و همکاری و حمایت قوه قضاییه به سرانجام رسید چرا که در برخی از مقاطع تنها با دستور قضایی می توانستیم وضعیت کالا را تعیین تکلیف کنیم.

وی با اشاره به دستورات رییس جمهور در خصوص عملکرد سازمان اموال تملیکی تصریح کرد:  اصلاح ساختار سازمان جمع آوری و  فروش اموال تملیکی از جمله دستورات و تاکیدات   رئیس جمهور دولت سیزدهم در دیدار و بازدید ایشان از انبارهای این سازمان در استان بوشهر بود.بر این اساس سازمان اموال تملیکی در هیچ استانی اداره کل نداشت با اصلاح ساختار های جدید این ارتقای سطح به وجود آمد.

اجتهادی عنوان کرد: با توجه به زمان بندی که رئیس جمهور اعلام کردند در همان ابتدا فعالیت هایی در خصوص اصلاح ساختار انجام شد و تمام  فعالیت ها  در همان  انتهای سال ۱۴۰۰ با همکاری سازمان استخدامی  به سرانجام رسید بر این اساس ساختار های جدید و ارتقاء سطح برخی از ارگان ها  در استان بوشهر و هرمزگان محقق شد که در این زمینه در خود محل گمرک شهید رجایی اداره اموال تملیکی تاسیس و راه اندازی شد.تنها در یک و دو هفته گذشته حدود ۲۲۰۰ تن تعیین تکلیف شدند که برخی از آنها قریب به ۲۰ سال در گمرک شهید رجایی رها شده بودند.

وی افزود:  جالب است بدانید اغلب این کالاهای متروکه، به صورت قانونی به گمرکات کشور وارد شده بودند و جای بسی تاسف دارد که علیرغم خروج ارز از کشور برای واردات قانونی کالا این محصولات به چرخه مصرف وارد نشد و ۲۰ سال در گمرکات متروکه ماند.

اجتهادی افزود: امیدوارم با مساعدت و حمایت های سازمان استخدامی تا پایان شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ تمام ادارات کلسازمان  فروش  اموال تملیکی  در ساختار جدید فعالیت کنند.اصلاح قوانین و مقررات از دیگر دستورات رئیس جمهور در سازمان  جمع آوری و فروش اموال تملیکی بود این موضوع نیز در همان سال ابتدای عمر دولت سیزدهم در لایحه دو فوریتی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد امیدواریم هرچه سریعتر نمایندگان مردم این قانون را بررسی و به تصویب رساند همانطور که می دانید قوانین سازمان اموال تملیکی متعلق به سال ۱۳۷۰ است و نیاز به بازنگری و تغییرات دارد.

وی عنوان کرد: دستور دیگر رئیس جمهور تعیین تکلیف سریع اموال  بود که بر این اساس طی هفته گذشته با تمام مشکلات موجود در سازمان اموال تملیکی موفق  شدیم تا اولین محموله کالاهای در اختیار این سازمان به بازار بورس عرضه شود.امیدوارم این  شروعی  باشد تا از این ظرفیت قانونی برای تعیین تکلیف کالاها و عرضه سالم و قانونی آنها  به بازار بورس استفاده کنیم .

رییس سازمان اموال تملیکی تأکید کرد: از زمانی که جناب دکتر خاندوزی رئیس وزارت اقتصاد و دارایی تاکید داشتند و طبق و مصوباتی که برای عرضه کالاهای متروکه به بازار بورس وجود داشت اقدامات خوبی انجام شد.اما به جهت مشکلات و نوع کالاهایی که در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی است این اقدام تا کنون میسر نشده بود.

وی افزود: موضوع چالش برانگیز دیگر امحای خودروهای متروکه در اختیار سازمان فروش اموال تملیکی است که برخی موافق و برخی مخالف این موضوع هستند اما طبق مصوبات اخیر مقرر شد تا قطعات این خودرو از جمله گیربکس و موتور در اختیار ۳ دانشگاه برتر صنعتی کشور قرار بگیرد.

اجتهادی عنوان کرد: در خصوص ساماندهی اموال تملیکی بیش از ۱۲ هزار مترمربع به ظرفیت انبار ها افزوده شد که این میزان در مدت مشابه سال گذشته سابقه نداشته است همچنین انبارهایی دیگری در استان خوزستان با حضور مسئولین افتتاح خواهد شد که بر میزان و حجم آنها می افزاید.

وی تصریح کرد:  در مدت یک سال فعالیت دولت سیزدهم حدود ۱۱ هزار میلیارد  تومان کالا تعیین تکلیف و در این مدت حدود ۱۰۳ درصد افزایش انحدام کالا و حدود ۱۵۹ درصد افزایش فروش کالا رقم خورد و در کل حدود ۶۳ درصد شاهد افزایش تعیین تکلیف کالا بودیم.

اجتهادی خاطر نشان کرد:در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۱ در تشکیل پرونده های متروکه شاهد افزایش حدود ۲۰۴ درصدی  بودیم. در این زمینه امیدواریم با مشارکت و مساعدت سازمان های مربوطه شاهد کاهش اموال متروکه در سال های آینده باشیم. این نکته حائز اهمیت است که کالای متروکه کالای قاچاق نیست و تاجر به صورت قانونی وارد کشور کرده است.

۲۶۱ درصد در حوزه اعاده کالای متروکه افزایش داشته ایم.