در دهه 90 ساخت و ساز متوقف شده بود و این باعث برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن شد و از سوی دیگر گرانی ارز به یکباره قیمت ها را افزایش داده است.

رضا قیدر/ دو مشکل اساسی بازار مسکن عدم ساخت و ساز و افزایش گرانی مصالح ساختمانی مطرح شده است این پیامدها باعث شده تا اجاره بها نیز افزایش پیدا کند و مردم نه تنها نتوانند خانه بخرند بلکه دیگر نتوانند حتی در پایتخت اجاره کنند و به سمت جنوب شهر سوق داده شوند. قیمت ها در محله های ارازن نیز نجومی افزایش پیداکرده و کارگران برای اجاره بها با مشکل رو به رو شده اند و سقوط طبقاتی از دولت قبل اغاز شد.

بازار مسکن در دهه های گذشته

طی دهه‌های گذشته تقریبا همیشه به طور سنتی بازار مسکن در بهمن و اسفند ماه رونق بیشتری نسبت به سایر ماه‌های نیمه دوم سال داشته و پس از تابستان دومین مقطع پرمعامله سال به شمار می‌آید، چراکه برخی تلاش می‌کنند برای ایام عید نوروز پرونده جابه جایی ملکی خود را به نتیجه برسانند. این خریداران از دسته مشتریان سال ۹۸ بازار مسکن هستند که در آن مقطع زمانی پرتعداد بودند.

البته پیش‌بینی‌ها برای دی ماه ممکن است تغییر کند. چرا که از یک سو افزایش معاملات امسال از آبان ماه آغاز شد و در آذر ماه ادامه داشت. بنابراین احتمالا در دی ماه معاملات همانند پارسال نباشد. از سوی دیگر طی ۲ روز گذشته بازار ارز آرام گرفته و قیمت دلار چندین کانال افت کرده است.

اگر قرار باید نوسانات بازار ارز کم تحرک باشد، احتمالا سوخت رسانی بازار مسکن از سوی بازار ارز ضعیف شود. بنابراین بخشی از هیجانات بازار برای خرید ملک کنترل شود. اما احتمال رشد قیمت دلار وجود دارد و این موضوع پیش بینی‌ها را تحت تاثیر می‌گذارد.

شناسایی زمین و تسهیلات بانکی می تواند کمک بزرگی برای حل مشکل نهضت ملی باشد

احسان ارکانی؛ نماینده مجلس درخصوص ساخت نهضت مسکن به خبرنگارما گفت: نهضت مسکن ملی و ساخت ۴ میلیون در ۴ سال وعده انتخاباتی بوده و برای رسیدن به این وعده از دولت پرسید. اما برای ساخت مسکن چند کار اولویت است اول شناسایی زمین برای ساخت مسکن است که دولت باید زمین های خالی را شناسایی کند و دراختیار انبوه سازان این طرح قراردهد.

وی در ادامه بیان کرد: دومین کاری که دولت باید انجام دهد تسهیلات بانکی است که تاکنون فقط بانک مکسن برای پرداخت تسهیلات پیش قدم شده است و دیگر بانک ها اعم از خصوصی و دولتی از پرداخت تسهیلات برای ساخت نهضت ملی سر باز زدند در صورتی که دولت می تواند با جریمه کردن بانک ها یا اینکه مبلغی که بانک ها قرار است برای تسهیلات مسکن پرداخت کند را بلوکه کند تا بانک ها از پرداخت تسهیلات سر باز نزدند از سوی دیگر دولت صفر تا صد تسهیلات را باید در نظر بگیرد.

این نماینده مجلس در ادامه سومین اولویت ساخت مسکن را بیان کرد: آخرین اولویت این است مصالح ساختمانی اعم از فولاد و میلگرد و.. را دولت تامین کند تا ساخت و سازهای نهضت ملی صورت گیرد.

احسان ارکانی در پایان بیان کرد: دولت می تواند به عنوان قوه مجریه طرح نهضت مسکن ملی را با برنامه ریزی انجام دهد.

تحریم‌ها مربوط به ساخت و ساز نمی‌شود

اکبر نیکزاد راهکاری برای شتاب زدگی در طرح نهضت مسکن ملی به خبرنگار ما گفت: طرح نهضت مسکن ملی به مرور در حال جان گرفتن است با توجه به اینکه مرحوم قاسمی در حال آماده سازی زیرساخت‌ها بوده است و زمین‌های دولتی برای ساخت و سازها آماده شده است اما باید دستگاه‌های مسؤول مانند بنیاد مسکن، وزارت نیرو، راه و شهرسازی و شهرداری‌ها دست به دست هم دهند تا کار ساخت و ساز تسریع پیدا کند چرا که هرکدام از این مسؤولین کارش را درست و به موقع انجام ندهد این مسکن سازی به تعویق خواهد افتاد در این میان مردم هستند که متضرر خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: در پایان باید گفت که خوشبختانه در بحث طراحی و اجرا نیروهای متخصص در کشور وجود دارد همچنین مصالح و تجهیزات مرود نیاز ساخت وساز در ایران تولید می‌شود و مربوط به تحریم‌ها نخواهد شد بر این اساس با یک برنامه ریزی دقیق می‌توان به ساخت وساز در کشور تسریع بخشید.

هزینه ساخت نهضت ملی مسکن متری ۷ میلیون تومان

جعفری افزود: در روش دیگر ما برای متقاضیان خانه‌های یک طبقه حیاط دار می‌سازیم که هزینه ساخت متری ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان برآورد شده است و هزینه مشاعات نیز کسر خواهد شد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی برای شهرهای جدید که اراضی کم و متقاضی زیاد است خانه‌های ۴ تا ۷ طبقه می‌سازیم قرارداد ساخت این خانه‌ها متری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود که با محاسبه نرخ تعدیل سال ۱۴۰۰ به متری ۷ میلیون تومان می‌رسد.

وی تصریح کرد: با انبوه سازان مدیریت هزینه خواهیم کرد تا قیمت تمام شده ساخت مسکن در دامنه متری ۷ میلیون تومان باقی بماند و ساخت واحدها در همین باره قیمتی به اتمام برسد برای این منظور سهم مشاعات را کاهش می‌دهیم.