اتحادیه اقتصادی اوراسیا سال 2014 بین روسیه، بلاروس و قزاقستان شکل گرفت و خیلی زود کشورهای دیگری همچون ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن پیوستند. اتحادیه اوراسیا حدود 20 میلیون کیلومتر مربع وسعت و بیش از 183 میلیون نفر جمعیت دارد که تولید ناخالص داخلی آن حدود 5 هزار میلیارد دلار است.

حسین جلیلی بال/ ایران هم در سال ۹۵ به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و این اتحادیه را مطرح کرد؛ پیشنهادی که از سوی اعضای آن نیز مورد استقبال قرار گرفت و حتی وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سفرش به ایران برای عضویت و حضور ایران در این اتحادیه و تجارت با بازرگانان ایرانی ابراز تمایل کرد.

پس از  دو سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا، این موافقتنامه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۹۷ در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید و اجرای آن نیز از آبان ماه پارسال آغاز شد.

مبادله آزادانه کالا و خدمات بین کشورهای عضو، آزادی نقل و انتقال سرمایه و نیروی کار، یکسان سازی تعرفه‌های گمرکی و حذف تدریجی آن، تلاش برای ایجاد یک بازار اقتصادی مشترک و غیره از جمله مزیت‌های عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که می‌تواند به ویژه در شرایط تحریمی کمک حالِ اقتصاد ایران باشد.

مرز اینچه برون ( بین گلستان و ترکمنستان) یکی از دروازه‌های ورودی ایران به آسیای میانه و اتحادیه اوراسیا است که به علت کوتاه‌تر بودن مسیر حمل و نقل، برخورداری از مرز زمینی و ریلی و همچنین نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی شهدای گلستان مناسب‌ترین گذرگاه مرزی برای توسعه مبادلات تجاری با کشورهای حوزه  cis و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

براساس قرارداد منتشر شده کشورهای عضو این اتحادیه در ۵۰۳ ردیف تعرفه ۱۰ رقمی برای صادرات ایران از سمت اوراسیا تعرفه ترجیحی برقرار کرده‌اند که ۷۵ درصد آن صنعتی و ۲۵ درصد کشاورزی است. ایران هم برای ۳۶۰ قلم کالای صادراتی اتحادیه اوراسیا تعرفه ترجیحی در نظر گرفته که ۷۳ درصد آن صنعتی و ۲۷ درصد آن کشاورزی خواهد بود.

ورود به اتحادیه اوراسیا گامی بلند برای توسعه اقتصادی کشور است

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به جایگاه اتحادیه اوراسیا در مراودات اقتصادی کشورهای منطقه بر ضرورت استفاده از این ظرفیت تاکید کرده و ورود ایران به اتحادیه اوراسیا را گامی بلند در مسیر توسعه اقتصادی کشور و افزایش ارزش پول ملی دانست.

مجتبی یوسفی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی اتحادیه اورآسیا گفت: استفاده از ظرفیت اتحادیه‌ها در حوزه دیپلماسی اقتصادی که به تبع دیپلماسی سیاسی اتفاق می افتد می تواند هژمونی بسته غرب را به چالش بکشاند؛ معاهدات نوپدید بر پایه اقتصاد سیاسی و دیپلماسی اقتصادی شکل می‌گیرند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقش و ظرفیت اقتصادی کشورهایی مانند  چین و روسیه به عنوان بازیگران مهم در حوزه بین‌الملل غیرقابل کتمان است، افزود: اتحادیه‌هایی مانند اورآسیا می‌تواند تعادلی در حوزه دیپلماسی اقتصادی و سیاسی منطقه ایجاد کند به ویژه برای کشوری مانند ایران که به دلیل حضور در غرب آسیا و دسترسی به آبهای آزاد و  تنگه هرمز به عنوان دروازه توزیع حدود نیمی از سوخت و انرژی به کشورهای جهان از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی برخوردار است، می‌تواند در منطقه موثر باشد و کشورهای شرقی را به بازار اروپا و غرب متصل کند.

نماینده مردم اهواز، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه به هر دلیلی در زمینه استفاده از ظرفیت اتحادیه‌های منطقه‌ای غفلت کردیم و با گره زدن همه موضوعات سیاسی به کشورهای اروپایی و غرب نقش دیپماسی اقتصادی منطقه‌ای را جدی نگرفتیم؛ امیدواریم ورودمان به اتحادیه اورآسیا فتح بابی باشد برای استفاده از ظرفیت حدود ۷۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه که یقیناً به توسعه اقتصادی، افزایش ارزش پول ملی و ایجاد اشتغال در کشورمان کمک شایانی خواهد کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جنگ در دنیای امروز ؛ جنگ اقتصادی است و هر کشوری تلاش می‌کند بازار بیشتری را به خودش اختصاص دهد، ادامه داد:  امیدواریم بتوانیم از ظرفیت‌های کشور در این جهت به خوبی استفاده کنیم؛ بنده به عنوان نایب رئیس گروه دوستی ایران و روسیه معتقدم باید از ظرفیت‌های اتحادیه های آسیایی به ویژه اوراسیا بیشتر و بهتر استفاده کنیم؛ در این حوزه دولت می‌تواند با ارائه لایحه زمینه پیوستن ایران به اتحادیه ها و کنوانسیون کشورهای همسایه را تسهیل کند در غیر اینصورت با اقداماتی که در حال انجام دادن هستیم؛ از ظرفیت مجلس برای الحاق به کنوانسیون ها و اتحادیه های جدید استفاده می‌کنیم که زیرساختی برای توسعه اقتصادی کشور خواهد بود.

عضویت دائمی ایران در اوراسیا تحریم را ناکارآمد می‌کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید با دائمی شدن عضویت ایران در اوراسیا، تحریم ناکارآمد شده و درآمدهای ارزی حاصل از توسعه صادارت غیرنفتی افزایش می‌یابد.

سیدجواد حسینی کیا درباره لزوم استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی اتحادیه اوراسیا، گفت: با دائمی شدن عضویت ایران در اوراسیا، تحریم ناکارآمد شده و درآمدهای ارزی حاصل از توسعه صادارت غیرنفتی افزایش می‌یابد؛ درواقع ایران می‌تواند با استفاده از ظرفیت اتحادیه اوراسیا و گسترش تبادلات تجاری پتانسیل‌های بلااستفاده‌ی واحدهای تولیدی کشور را فعال کند.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: با شناسایی بازارِ کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا می‌توان خطوط تولید داخلی را به گونه‌ای تنظیم کرد که محصولات تولیدی علاوه بر تامین نیاز بازار داخل، استاندارد لازم برای صادرات به سایر کشورها و به ویژه اوارسیا را نیز داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بر ضرورت استفاده از ظرفیت اتحادیه اوراسیا برای تامین برخی نیازهای داخل تاکید کرد و ادامه داد: جمعیت بسیار کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، بازار هدف مناسبی برای صادرات محصولات ایرانی است و علاوه بر اینکه می‌توان زمینه صادرات محصولات کشاورزی را فراهم کرد برای صنایع نیز فرصت مغتنمی است تا بتوانند تولید خود را افزایش داده و آن را صادر کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس استفاده از ظرفیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای رشد صادرات کشاورزی را ضروری دانست و اضافه کرد: هرچند در شرایط کنونی، تولید واحدهای صنعتی و تولیدی با وجود تحریم‌ رشد یافته اما تداوم این موضوع مستلزم ورود به بازار جهانی بوده و اتحادیه او اسیا فرصت مناسبی برای تحقق این مهم است