شعبه ۲۶۵۶ شورای حل اختلاف استان تهران مستقر در مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور به منظور رسیدگی به اختلافات ایرانیانی که خارج از کشور حضور دارند، شروع به کار کرد.

 در راستای حل اختلافات و ورود پرونده قضایی به محاکم، گسترش صلح و سازش و ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور، شعبه ۲۶۵۶ شورای حل اختلاف استان تهران مستقر در مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور با حضور سید مجید حلاج‌زاده رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور‌، غلامرضا مهدوی رئیس شورای حل اختلاف استان تهران و جمعی از مسئولان و اصحاب رسانه در مجتمع شهید قاسم سلیمانی شورای حل اختلاف استان تهران افتتاح شد.

غلامرضا مهدوی معاون رئیس کل دادگستری استان تهران در امور شوراهای حل اختلاف در این مراسم، اظهار کرد: شوراهای حل اختلاف نهادی مردمی است که در سال ۱۳۸۱ شروع به کار کرده است.

وی افزود: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی هرگاه نهادی مردمی شکل گرفت با موفقیت عمل کرد چرا که انقلاب ما مردمی بود.

مهدوی با اشاره به اینکه در استان تهران ۶۰ مجتمع شورایی مستقر است، تصریح کرد: در این مجتمع‌ها ۴ هزار نفر نیرو و بیش از ۳۰۰ نفر همکار قضایی با ما همکاری دارند.

وی ادامه داد: شورای حل اختلاف بر اساس قانون ۲ نوع صلاحیت دارد. در یک مورد شورا حق صدور رای دارد و قاضی شورا پس از رسیدگی می‌تواند رای صادر کند و مورد دوم ایجاد صلح و سازش است.

معاون رئیس کل دادگستری استان تهران در امور شوراهای حل اختلاف ایجاد صلح و سازش را مهمترین ماموریت این شوراها برشمرد و گفت: شورای حل اختلاف استان تهران از حیث اتقان آرا نیز یکی از استان‌های پیشرو کشور است.

وی افزود: ماهانه ۹۰ هزار فقره پرونده به این ۶۰ مجتمع وارد می‌شود که بیش از یک پنجم ورودی شوراهای حل اختلاف کل کشور را شامل می‌شود.

مهدوی یادآور شد: در حال حاضر حدود ۲۰۰ شعبه ویژه صلح و سازش در کنار دادسراها، محاکم و سایر مراجع قضایی استان تهران دایر شده است و ۲۰ شعبه نیز در زندان‌های استان مستقر هستند.

وی بیان کرد: با تلاش‌ها و اقدامات همکاران در شوراهای حل اختلاف استان تهران در سال گذشته ۷۵ محکوم به قصاص از اجرای حکم رهایی یافتند.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر میانگین سازش در شهر تهران ۶۲.۲۸ درصد است، گفت: بنا بر آمار میانگین سازش در کشور ۴۱.۳۸ درصد است و شهر تهران از این حیث رتبه اول را در کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه بحث ایجاد شعب تخصصی چندین سال است که در شورای حل اختلاف استان تهران آغاز شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۷۰ شعبه تخصصی در نهادهای مختلف داریم و در این شعب افرادی را از همان قشر مستقر کردیم و درصد سازش در این شعب بسیار بالاست و بدون کوچکترین حاشیه‌ای فعالیت خود را انجام می‌دهند.

مهدوی اضافه کرد: در شعبه ویژه شهرک صنعتی شمس‌آباد پروندهای وارده به این شعبه ۸۵ درصد سازش دارد. این اقدامات در مجموع ورودی پروند‌ها به دستگاه قضایی را کاهش می‌دهد.

وی جلب رضایتمندی مردم را یکی از اولویت‌های شورای حل اختلاف استات تهران برشمرد و تصریح کرد: بر اساس نظرسنجی انجام گرفته از سوی سازمان صداوسیما، شورای حل اختلاف استان تهران از حیث رضایتمندی و تکریم ارباب رجوع را کسب کرده است.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران بر حمایت از فعالان اقتصادی در شورای حل اختلاف استان تاکید کرد و گفت: در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و توجه ایشان به مقوله تولید و اقتصاد شعب تخصصی اقتصادی را در استان راه‌اندازی کردیم که نتایج خوبی را نیز به دنبال داشت‌.

وی همچنین به حمایت از اقلیت‌های مذهبی اشاره و تاکید کرد: برای حمایت از هموطنان زرتشتی در انجمن زرتشتیان شعبه ویژه داریم و این آمادگی را داریم که برای سایر اقلیت‌های مذهبی نیز شعب تخصصی دایر کنیم. هدف از این اقدام نیز تکریم هموطنان اقلیت‌های مذهبی است‌.

مهدوی حمایت از ایرانیان خارج از کشور را نیز یک وظیف دانست و گفت: ایرانیان خارج از کشور هموطن ما هستند و وظیفه داریم که به آنان خدمت کنیم. در همین راستا برای حمایت از آنان و رفع مشکلات حقوق آنان این شعبه راه‌اندازی شد چرا که ایران متعلق به همه ایرانیان است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ایجاد دادگاه‌های صلح به تازگی توسط ریاست قوه قضاییه ابلاغ شد و قوه قضاییه موظف به تشکیل این دادگاه‌هاست و با هماهنگی‌های انجام شده در دادگستری استان تهران جزو استان‌های پیشرو در ایجاد این دادگاه‌ها است. با تلاش و هم‌فکری همکاران در دادگستری استان تلاش داریم این دادگاه‌ها زودتر از موعد مقرر افتتاح شوند.

سید مجید حلاج زاده در آیین گشایش شعبه ۲۶۵۶ شورای حل اختلاف استان تهران مستقر در مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ میلیون ایرانی خارج از کشور داریم و بر خود لازم می‌دانیم که از آنان حمایت کنیم.

وی افزود: بسیاری از این افراد نمی‌توانند مکاتبه و همراهی با قوه قضاییه داشته باشند و این موضوع مشکلاتی را برای آنان به وجود آورده است. در همین راستا به عنوان نماینده ایرانیان خارج از کشور درخواست گشایش این شعبه را به رئیس شورای حل اختلاف استان مطرح کردم و این اتفاق بزرگ با سرعت در شورای حل اختلاف افتاد.

رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور: ۱۰ میلیون ایرانی خارج از کشور داریم
رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور با اشاره به اینکه ایرانیان خارج از کشور می‌توانند به صورت ویدیوکنفرانس با این شعبه ارتباط برقرار کنند، تصریح کرد: به تمامی درخواست‌های ایرانیان خارج از کشور که به این شعبه واصل شود، رسیدگی خواهد شد و هدف اصلی ما ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های آنان است.

وی از وجود دفتر نمایندگی ایرانیان خارج از کشور در ۶۳ کشور دنیا خبر داد و گفت: هموطنان عزیز خارج از کشور در هر کجای دنیا می‌توانند با مراجعه به این دفاتر مشکلات خود را مطرح کنند.

حلاج‌زاده عنوان کرد: تقاضا داریم اگر پرونده‌ای در این شعبات مطرح شد به ما هم ارجاع داده شود تا در جریان کم و کیف پرونده‌ها باشیم.

وی افزود: ما همچنین به ۳ دادگاه حقوقی، کیفری و خانواده ویژه ایرانیان خارج از کشور هم نیاز داریم چرا که این موضوع حق و حقوق شهروندی ایرانیان خارج از کشور است که به مشکلات آنان در چارچوب دستگاه قضایی رسیدگی شود.

لازم به ذکر است است در پایان این مراسم اعضای شعبه ۲۶۵۶ شورای حل اختلاف تهران با دریافت احکام مسئولیت رسما فعالیت خود را آغاز کردند.