اخذ مالیات از خانه‌های خالی یکی از شیوه‌های متداول در دنیا برای تحریک عرضه و کاهش تقاضا و در نتیجه متعادل شدن قیمت مسکن است که در کشور ما نیز از سال‌ها قبل این موضوع در قوانین بودجه سالانه لحاظ شده است.مونا ربیعیان / ۵ سال است که متاسفانه اجرای این قانون، معطل راه‌اندازی سامانه […]

اخذ مالیات از خانه‌های خالی یکی از شیوه‌های متداول در دنیا برای تحریک عرضه و کاهش تقاضا و در نتیجه متعادل شدن قیمت مسکن است که در کشور ما نیز از سال‌ها قبل این موضوع در قوانین بودجه سالانه لحاظ شده است.
مونا ربیعیان / ۵ سال است که متاسفانه اجرای این قانون، معطل راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان کشور است.
بر اساس تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی موظف بود حداکثر ظرف شش ماه پس از تصویب این قانون؛ یعنی تا پایان دی‌ماه همان سال، سامانه ملی املاک و اسکان کشور را ایجاد کند و امکان دسترسی برخط آن را برای سازمان امور مالیاتی به وجود آورد تا بر اساس اطلاعات این سامانه از مالکان خانه‌های خالی طبق مقررات، مالیات اخذ شود.
مسوولان سازمان امور مالیاتی کشور اگر تا ۱۰ روز آینده در خصوص راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان اقدام نکرده و گزارش قابل قبولی در این باره ارايه نکنند؛ نمایندگان، وزرای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی را به مجلس احضار خواهند کرد.
طرح مالیات از خانه‌های خالی، طرحی برای کمک به مستاجران
علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس درخصوص اجرایی شدن طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی به خبرنگار ما گفت: طرح اخذ مالیات از مسکن‌های خالی در صورتی که رییس مجلس دستور اجرا دهد، دولت موظف است که این طرح را اجرایی کند.
او در ادامه افزود: اوایل این طرح سازمان املاک آماده همکاری نبود اما با توجه به زیرساختارها کامل شد؛ این سازمان‌ها مجاب به همکاری شدند و اطلاعات خانه‌های خالی را در اختیار نمایندگان و دولت قراردادند.
این طرح بر مبنای رفع کسری بودجه برنامه‌ریزی نشده است بلکه مبنای این طرح کمک به مستاجران است که قیمت‌ها تعدیل شود.
علی‌اصغر عنابستانی درباره ۲ میلیون خانه خالی نیز اظهار كرد: تا کنون اعلام شده که ۲ میلیون خانه خالی وجود دارد که این خانه‌ها باید تفکیک شوند؛ به طور مثال یک سری ازاین خانه‌ها برای افرادی است که در دو شهر ساکن هستند و دائم در رفت و آمد هستند و نیاز به سکونتگاه دارند، برخی از این خانه‌ها نیز برای دستگا‌های دولتی است و حکم ميهمان‌خانه را برای کارمندان دولتی ایفا می‌کند، از این‌ها حدود یک میلیون خانه خالی وجود دارد که دولت ملزم است به وضع خانه‌های خالی رسیدگی کند.
او در ادامه افزود: این طرح می‌تواند قیمت مسکن را کاهش دهد كه متعاقبا برای مستاجران هم قیمت‌ها تعدیل خواهد شد و مبنای این طرح برای ساماندهی بازار مسکن است.
دستگا‌های دولتی هم مالیات پرداخت می‌کنند
این کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس درخصوص اخذ مالیات‌ خانه‌های خالی از دستگاه‌های دولتی نیز بيان كرد: خانه‌های خالی دستگا‌های دولتی که بلامانع است هم در این طرح وجود دارند و اگر خانه‌ای از سازمان‌های دولتی یا دستگاه‌های اجرایی مانند بانک و غيره خالی باشد شامل این طرح خواهد شد و مالیات از آنها نیز اخذ خواهد شد.
او در پایان افزود: اجرا شدن این طرح به رویکرد دولت بستگی دارد، اگر دولت در اجرای این طرح مانند دیگر طرح‌ها ضعیف عمل کند اين طرح با شکست روبه‌رو خواهد شد بنابراين موفقیت این طرح به عملکرد دولت بستگی دارد.