مردم می‌توانند در شب یلدا، فایل صوتی، پیام، شعر، قصه کوتاه و ... برای نظام پزشکی ارسال کنند، نظام پزشکی نيز این محتواها را به پزشکان و پرستاراني که آن شب در بیمارستان‌ها هستند، می‌رساند تا آنها هم در شادي شب يلدا سهيم باشند.

مونا ربیعیان/

در این راستا، سخنگوی وزارت بهداشت باتوجه به شرایط حال حاضر بیماری در کشور، از مردم خواست كه برای حفظ سلامتی خود و عزیزان‌شان کمک کنند تا یلدای امسال را با خاطره‌ای متفاوت، به دور از هم و به صورت مجازی برگزار کنند تا شیرینی بلندترین شب سال با برگزاری دورهمی‌های کوچک تلخ نشود.

روند نزولی باید ادامه‌دار باشد

مسعود مردانی، عضو کمیته ستاد مبارزه با کرونا در خصوص اینکه چطور می‌شود که شب یلدا باعث روند صعودی کرونا نشود به خبرنگار ما گفت: صعودی شدن فوتی‌های کرونایی به رفتارهای مردم بستگی دارد؛ اگر مانند تعطیلات قبل که حدود ۲ میلیون به سمت شمال سرازیر شدند باشد این روند نزولی به صعودی تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه افزود: کرونا همچنان در کمین مردم است و با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، دوباره روند صعودی پیدا خواهد كرد همانند فرانسه، اسپانیا که فکر می‌کردند با بازگشایی این روند نزولی ادامه پیدا خواهد کرد و در کنترل است اما با رفتارهای پرخطر از کنترل خارج شد و دوباره تشدید پیدا کرد.

از رفتارهای پرخطر جلوگیری شود

این عضوکمیته ستاد مبارزه با کرونا درخصوص رفتارهای پرخطر در زمان کرونایی بيان كرد: رفتارهای پرخطر مانند مسافرت‌های بی‌رویه، دورهمی‌ها مانند عزا و عروسی می‌تواند روند کرونا را بار ديگر در کشور افزایش داده و از کنترل خارج سازد، اما اگر با رفتارهای حساب‌شده عمل کنیم، می‌توانیم کرونا را کنترل كنيم و روند نزولی نيز ادامه  پيدا كند.

محدودیت‌های موفق

وی درباره محدودیت‌های کرونایی نیز گفت: محدودیت‌ها می‌تواند از اپیدمی کرونا جلوگیری کند و روند افزایشی زنجیره را قطع سازد.

یلدا را عزا نکنیم

مسعود مردانی درخصوص اینکه شب یلدا چه کارهایی انجام دهیم تا پیش عزیزان‌مان باشیم نیز بیان کرد: در ایام شب یلدا از ميهمانی‌های دسته‌جمعی خودداری شود و به جای آن در فضای مجازی(واتس‌اپ؛ تلگرام و…) شب یلدارا برگزار کنیم. همه ما دل‌مان برای بودن با عزیزان‌مان در بلندترین شب سال تنگ می‌شود اما نباید این دورهمي باعث فوت عزیزان‌مان شود.

این عضو کمیته ستاد مبارزه با کرونا در پایان درخصوص اینکه یلدا را به عزا تبدیل نکنیم گفت: در دورهمی‌های تعداد محدود هم اگر یکی ناقل باشد دیگران را نیز مبتلا می‌سازد از طرفی هم باید مراقب مادربزرگ و پدربزرگ‌ها بود چرزيرا اگر این افراد دچار بیماری کرونا شوند شاید نتوانند مانند جوانان دوام بیاورند بنابراين بر آن باشيم كه شب یلدا را به عزا تبدیل نکنیم.