چند وقتی بود که قیمت خودرو روند صعودی داشت و روز به روز قیمت‌ها تغییر می‌کرد به گونه‌ای که این افزایش دیگر نه هفته‌ای بلکه ساعتی شده بود، اما اکنون این افزایش قیمت متوقف شده و کاهش قیمت به سراغ بازار خودرو آمده و گویا این کاهش قیمت که هفته‌ها گریبان بازار خودرو را گرفته فعلا دست‌بردار نیست و افزایش قیمت‌های جزيی در بازار ارز نیز نتوانسته جلوی این ریزش قیمت‌ها را بگیرد.

مونا ربیعیان/

براساس گزارش میدانی تقریبا طی ۱۵ روز گذشته، خودرو‌های داخلی و وارداتی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند و از سوی دیگر مشتریان دست از خرید برداشته و چشم به روز‌های آتی دارند.

بازار خودرو به خاطر وعده‌های وزیر روند کاهشی پیدا کرد

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس، دلیل روند کاهشی قیمت خودرو در بازار را این گونه بیان کرد: اتفاقی كه در بازار خودرو رخ داد یک اتفاق نادر است كه آن هم به دلیل توجه وزیر صمت به این بازار است. این وزیر اعلام کرد که به سایر خودروسازان کوچك نیز مجوز داده می‌شود تا خودرو تولید کنند و با این کار فضای بازار خودرو را رقابتی کرد. بحث دوم واردات خودروهای خارجی بود که با توجه به عدم واردات این خودروها در بازار با قیمت‌های گزاف فروخته می‌شد و با اعلام وزیر صمت درخصوص اینکه به زودی واردات خودرو آزاد خواهد شد، قیمت‌ها در بازار نیز شکست.

وی در ادامه افزود: این دو خبر وزیر صمت باعث شد تا فضای روانی در بازار ایجاد شود و خریداران منتظر عملی شدن وعده‌های وزیر صمت بمانند و اگر وزیر صمت بتواند این دو وعده را عملی سازد این روند نزولی ادامه‌دار خواهد بود اما اگر احساس شود که وعده‌ها شعار است، بازار خودرو دوباره به حالت بی‌ثباتی بازخواهد گشت.

ساختار شرطی، اقتصاد بازارها را برهم زد

این عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در ادامه درباره اقتصاد شرطی نیز بيان كرد: مساله این است که اقتصاد کشور ما به‌گونه‌ای تعریف شده که ساختار شرطی پیدا کرده به‌طوري که مردم با گران شدن کالایی برای خریدن آن مسابقه می‌گذارند و بازار در عرضه و تقاضا با مشکل رو‌به رو می‌شود مانند بازار ارز، بازار مواد خوراکی و… این ثابت می‌کند که اقتصاد ما یک اقتصاد شرطی است.

وی در ادامه افزود: اقتصاد ما درصد بسیار پایینی تاثیرپذیری باید داشته باشد و اگر اداره اقتصاد کشور به همان روند شرطی باشد بی‌ثباتی ادامه پيدا مي‌كند بنابراين ساختار اقتصاد باید درست شده و ساختار عرضه برای اقتصاد تعریف شود، زيرا این نظام اقتصاد باید در بخش عرضه ساماندهی شود.

حذف واسطه‌ها کمکی برای حل مشکل اقتصاد

علی‌اصغر عنابستانی در ادامه درخصوص واسطه‌ها نیز گفت: همچنین باید واسطه‌ها از بازارها حذف شوند زيرا به‌طور مثال کشاورز تولید می‌کند اما تا به دست مصرف‌کننده برسد قیمت آن محصول چند برابر می‌شود. درخصوص بازارهای دیگر هم همین شرايط حاكم است کالا تا به دست مصرف‌کننده برسد افزایش قیمت پیدا می‌کند اما اگر واسطه‌ها از بازار کنار گذاشته شوند دیگر چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

مردم تقاضای کاذب دارند نه واقعی

این عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس، در پایان درخصوص نقش مردم در روند کاهشی قیمت‌ها افزود: مردم موثر هستند اما همین مردم وقتی خودروی برای ثبت نام گذاشته می‌شود بدون اینکه به آن خودرو نیاز داشته باشند برای خریدش هجوم می‌برند، این نیاز کاذب باعث شده تا قیمت ‌ها بالا برود البته مردم هم زياد مقصر نیستند زيرا فکر می‌کنند اگر این کالا یا خودرو را الان نخرند دو روز دیگر بايد با قیمت بالاتر بخرند اما اگر مردم به این اطمینان پیدا کنند که اگر کالایی را نخرند می‌توانند روز بعد آن را با قیمت پایین‌تر یا با همان قیمت روز بعد خریداری کنند این تقاضاهای کاذب به وجود نمی‌آید. ما باید مقابل واسطه‌ها و تقاضاهای کاذب ایستادگی کنیم تا مشکلات اقتصادی حل شود.