رئیس جمهور گفت: یکی از مسائل مهم مساله سقط جنین است که باید جلوی آن گرفته شود جز در مواردی که پزشک حاذق اعلام کند که ضرورت دارد؛ آمارهای متفاوتی از سقط جنین اعلام می‌کنند، آمار دقیقی نیست اما آنچه قطعی است، این آمار نگران‌کننده است.

آیت الله رئیسی رئیس جمهور در مراسم اعطای دومین جایزه ملی جوانی جمعیت که به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان صبح امروز -۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳- در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، توجه به خانواده و محور بودن خانواده را بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: همه این مقولات مورد تأکید دین و فرهنگ دینی و سیاست های مصوب و ابلاغی نظام و قانون و نیاز جدی کشور است. 

وی در ادامه با تاکید بر باز شدن گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده فرزندآوری و افزایش جمعیت، باز شدن این گره ها را در گروی تبیین و اقناع رسانه ها اعم از مکتوب، دیجیتال، رسانه ملی و چهره ها و انسان رسانه ها دانست.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: پاسخ این سخن که ازدواج کردن و بچه دار شدن با این وضع اقتصادی چه می شود را خداوند در این آیه ۳۲ سوره مبارکه نور آورده است؛ “وَأَنکِحُوا الأَیامیٰ مِنکُم وَالصّالِحینَ مِن عِبادِکُم وَإِمائِکُم ۚ إِن یَکونوا فُقَراءَ یُغنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ ۗ وَاللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ”

اثر بخشی مشوق های فرزند آوری بررسی شود

آیت الله رئیسی موضوع فرزندآوری را دارای ابعاد فرهنگی و اقتصادی دانست و گفت: فرهنگ‌سازی، اقناع افکار عمومی و باز کردن گره‌های ذهنی در جوانان و نوجوانان امر بسیار ضروری است. همواره تاکید کرده‌ام که وام ازدواج، وام اشتغال، وام مسکن جز موارد ممتازی است که نظام بانکی باید همت بیشتری نسبت به آن داشته باشد.

رئیس جمهور اذعان کرد: باید امکانات و مشوق‌هایی برای کسانی که فرزند بیشتر می‌آورند در نظر گرفته شود. از سوی دیگر باید در ضمن اجرا، بازنگاهی در اثربخشی و سهم مشوق‌ها در فرزندآوری بررسی شود. تشویقی که بیشتری سهم را دارد بیشتر مورد توجه قرار گیرد و بخشی که نقش چندانی ندارد در اصلاحات قانون اصلاح شود.

کیفیت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت رصد شود

وی تصریح کرد: من به سلیقه خودم و تجربه ای که در این مدت داشتم معتقدم پرداخت وام ازدواج به موقع می تواند بیشتر نقش داشته باشد در این که ازدواج صورت و ازدواج شکل بگیرد و به دنبالش حتما فرزندآوری صورت خواهد گرفت؛ در عین اینکه منکر تشویق های دیگر هم نیستیم
باید بررسی کارشناسی شود که سهم هر یک از تشویق ها در فرزندآوری مشخص شود. 

آیت الله رئیسی ستاد جمعیت را مسئول رصد کردن کیفیت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دانست و بیان کرد: ستاد باید علی الدوام رصد کند ببیند کدام دستگاه وظیفه اش را انجام می دهد و کدام دستگاه انجام نمی دهد، این رصد نباید سالانه باشد. 

رئیس جمهور با اشاره به خانواده محور بودن سخنرانی خود در سازمان ملل تصریح کرد: دشمنان به دنبال از بین بردن و یا تضعیف خانواده و نهاد خانواده در کشورمان هستند و در این مسیر سرمایه‌گذاری بسیاری برای تغییر ادراک مردم ما به نفع خودشان کرده‌اند. اینکه یک محور مهم از صحبت‌های خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل را مساله خانواده قرار دادم، این است که مساله خانواده برای جامعه ما بسیار مهم است و باید مشکلات را از پیش پا برداشت به نحوی که تشکیل خانواده و فرزندآوری خیلی سریع صورت گیرد.

۱۰۰ هزار مسکن در کمیته امداد ساخته شد

وی تاکید کرد: خانواده‌ها نباید دغدغه اقتصادی داشته باشند و ما نیز در دولت بسیج شده‌ایم که مشکلات را از پیش پای خانواده‌ها کاهش دهیم. دلیل اینکه وزارت امور اقتصاد و دارایی تشویق شد این است که تمام تلاش آنها برای مسکن خانواده‌ها به ویژه آنان که فرزند بیشتر دارند، اقدام شود.
صد هزار مسکن در کمیته امداد ساخته و در اختیار خانواده‌های محترم قرار گرفت و این کار به عنوان نهضت ملی مسکن ادامه دارد.

رئیس جمهور بیان کرد: در حال حاضر با کمبود مسکن نیز مواجه هستیم به دلیل اینکه در سالهای گذشته آنچنان که اقتضا و نیاز کشور بود عمل نکردند و این نیازها انباشته شده و به یکباره خود را نشان می‌دهد. هر سال بایدیک میلیون مسکن ساخته می‌شد که نشد، یکسال ۲۰۰ هزار، سال دیگر ۲۵۰ هزار و .. ساخته شد اما آنچه نشده یکجا خود را نشان می‌دهد و ما اکنون با این مساله مواجه هستیم.

آمار سقط جنین نگران کننده است؛ دستگاه قضا ورود کند

آیت الله رئیسی گفت: یکی از مسائل مهم مساله سقط جنین است که باید جلوی آن گرفته شود جز در مواردی که پزشک حاذق اعلام کند که ضرورت دارد. آمارهای متفاوتی از سقط جنین اعلام می‌کنند، آمار دقیقی نیست اما آنچه قطعی است، این آمار نگران‌کننده است. تمام دست‌اندرکاران باید همت کنند؛ نخستین گام همت، اقناع است. مردان و زنان جوان ما بدانند که این مساله به لحاظ شرعی، قتل نفس است و همه آثار قتل نفس اعم از حقوقی و وضعی هم برای کسی که مرتکب می‌شود و هم برای مباشر دارد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در اجرای قانون هم باید اقناع داشته باشیم و هم قدرت برخواسته از متن قانون داشته باشیم؛ قانون باید اجرا شود.از عزیزان در دولت و هم از دستگاه قضا می‌خواهیم که در ارتباط با سقط جنین، اقدامات را تکمیل کنند به نحوی که جریان سوداگری که فقط به دنبال پول است، مورد پیگیری قرار گیرند.

وی اقدامات وزارت بهداشت در رابطه با زوج های نابارور و فراگیری مراکز درمان نابروری در سراسر کشور و رایگان کردن را کار ارزشمندی دانست که باید مستمر باشد. 

آیت الله رئیسی گفت: رایگان کردن درمان کودکان زیر ۷ سال از اقدامات بسیار خوبی بوده؛ تأمین تغذیه خانواده هایی که نسبت به تغذیه کودکان مشکل دارند، از اقدامات بسیار خوب است؛ اینها از گام های عملی است که دولت در راستای تشویق می تواند بردارد ضمن اینکه در خانواده ها هم کاملا ملموس است که این اقدامات اثرگذار بوده است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به تاکیدات رهبری معظم انقلاب اسلامی نسبت به مشارکت مردم در امور اجرایی کشور موفقیت در اجرای قانون جمعیت را در گرو مشارکت مردم در این زمینه دانست و افزود: در سال‌های گذشته به دلیل سیاست‌های نادرست و در قالب شعارهایی مانند فرزند کمتر ‌زندگی بهتر، وقفه‌ای جدی در فرزندآوری و رشد جمعیت کشور اتفاق افتاد که خوشبختانه با هشدار به موقع رهبری این سیاست نادرست اصلاح و همه بخش‌های کشور امروز در زمینه تحقق جوانی جمعیت در تلاش هستند.

رئیس جمهور در پایان همچنین ابراز امیدواری کرد برگزاری این همایش و اقدامات ستاد جمعیت و همچنین دستگاه‌های مسئول در جهت رشد جمعیت، فرزندآوری و حمایت از مادران و کودکان موثر واقع شود.

وی نقش خوابگاه های متأهلی در تشویق دانشجویان به ازدواج را بسزا دانست و تصریح کرد: هم دولت هم خیری هم بخش های مسئول در این زمینه همت کنند. در کسوت خادمی آستان مقدس رضوی به دانشگاه فردوسی مشهد رفتم به دانشجویان گفتم چرا ازدواح نمی کنید؟ گفتند آقا ما مسکن نداریم؛ گفتم پیگیری می کنم؛ از اراضی آستان قدس اقدام به ساخت مجموعه ۵۰۰ – ۶۰۰ واحدی کردیم تا ما هم سهمی در این خصوص داشته باشیم.

پیش از سخنان رئیس جمهور از برگزیدگان این رویداد ملی در هفت بخش خانواده، رسانه، دستگاه‌های اجرایی، نخبگان، تشکل‌های مردم‌نهاد،  نیروهای مسلح و شرکت‌های خصوصی تجلیل به عمل آمد. اعظم موسایی در بخش خانواده، زینب چخماقی در بخش رسانه، دکتر بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در بخش دستگاه‌های اجرایی، صابر جباری رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت، محمدولی علییی در بخش نخبگان،‌ زینب عاشقی در بخش تشکل‌های مردمی، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش نیروهای مسلح و علیرضا خلیلی‌نیا مدیرعامل شرکت پتروشیمی سازند در بخش شرکت‌های خصوصی نفرات اول دومین رویداد ملی جوانی جمعیت بودند که از سوی رئیس جمهور مورد تجلیل قرار گرفتند.