روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار آن شد تا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، یک تصمیم انقلابی درخصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تک‌نرخی کردن ارز بگیرند.

مونا رمضانپور/

«علیرضا رزم‌حسینی» در جلسه با اعضای انجمن نوردکاران فولادی، ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را دو نرخی بودن ارز دانست و خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با سماجت به دنبال تک‌نرخی کردن ارز و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده‌ایم که اکنون، همگان منتظر تصمیم انقلابی مجلس در این خصوص هستند.

قبل از وزیر صمت نیز ريیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی درباره تک‌نرخی شدن ارز اعلام کرد که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مقدمه تک‌نرخی شدن ارز ایجاد می‌شود و سیاست این بانک نزدیک کردن نرخ ارز نیمایی و بازار است.

درصورتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی در جهت سیاست‌های ارزی اشتباه شکل گرفت و تیر خلاصی را به منابع ارزی کشور زد و رانت به اقتصاد کشور تزریق کرد. همچنین، موجب شد تا تورم به نقطه بالایی برسد و معیشت مردم هم در بدترین وضعیت قرار بگیرد.

نمایندگان نمی‌توانند بخش اجرایی را برعهده داشته باشد

مجتبی یوسفی، سخنگوی فراکسیون نیروهای انقلاب مجلس درخصوص درخواست وزارت صمت از مجلس درخصوص تک‌نرخی شدن ارز به خبرنگار ما گفت: دولت‌ها بخش اجرایی را در دست دارند، حتی در بخش بودجه نیز دولت‌ها آن را به مجلس تقدیم می‌کنند و نمایندگان فقط می‌توانند بودجه را اصلاح کنند.

وی در ادامه افزود: تاکنون هر بازاری که دو نرخی بوده با حاشیه و رانت‌خواری رو‌به‌رو بوده است و برای جلوگیری از این رانت‌خواری تک‌نرخی شدن بهترین گزینه است.

ارز ۴۲۰۰ توماني به دست مردم نمی‌رسد

سخنگوی فراکسیون نیروهای انقلاب مجلس درخصوص ارز ۴۲۰۰ که به دست مردم نرسیده است، بيان كرد: وقتی قرار بود با ارز دولتی کالای اساسی وارد کشور شود وطبق تحقیقات مجلس کالای اساسی حدود ۱۲ میلیارد دلار نیاز دارد اما با این ۱۲ میلیارد کالای اساسی تاکنون وارد نشده است همانند نهاده‌های دامی که حدود ۵هزار میلیارد ارز ۴۲۰۰ برای وارداتش داده شد با اين حال اما کشاورز و دامدار نهاده‌های را آزاد تهیه کردند و این ارز ۴۲۰۰ به درد تولیدکنند نخورده است.

وی در ادامه افزود: البته اگر قرار باشد که حذف ارز ۴۲۰۰ باعث کوچک شدن سفره‌های مردم باشد بهتر است که این اتفاق رخ ندهد زيرا اقشار ضعیف همچنان در مضیغه هستند اما اگر دولت بنا را بر این بگذارد که به جای ارز ۴۲۰۰ مبلغ را به صورت یارانه به جامعه تزریق کند تا دهک‌های پایین با مشکل رو‌به‌رو نشوند و سفره‌های‌شان از این کوچک‌تر نشود بهترین راه برای از بین بردن رانت است.

وزیر صمت دنبال سیاسی کردن نباشد

مجتبی یوسفی درادامه دوباره از وزیر صمت انتقاد کرد و گفت: اینکه وزیر صمت بیان کند برای ارز تک‌نرخی اقدام کند یک عمل سیاسی است که رخ داده زيرا ارزهای صادراتی سال ۹۷ همچنان وضعیت معلومی ندارند و حدود ۲/۴ میلیارد دلار معلوم نیست برای چه کاری داده شده و قرار بوده چه کالایی وارد کنند، با توجه به اینکه قوه قضاییه وارد ماجرا شده تا این وضع نابسامان را ساماندهی کند و ارزهای گمشده به بازار تزریق شود.

اقشار کم‌درآمد دیده شوند

سخنگوی فراکسیون نیروهای انقلاب مجلس درپایان درخصوص اقشار کم‌درآمد نیز گفت: باز هم می‌گویم اقشار ضعیف نباید در این طرح آسیبی ببینند با توجه به اینکه ۶میلیون نفر مشخص نیست حقوق دریافتی آنها چطور است زيرا بیمه ندارند و باید به آن اقشار نیز کمک کرد تا نابود نشوند.