در حالی که معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار بررسی جابه‌جایی مراکز کاهش آسیب از محلات شوش، مولوی و هرندی از سوی وزارت بهداشت و بهزیستی شده است، جابه‌جایی مراکز کاهش آسیب از مناطق یاد شده موجب رشد بیماری HIV و بیماري‌های عفونی در میان معتادان تزریقی می‌شود و بار اصلی هزینه این موضوع بر دوش وزارت بهداشت خواهد بود.

مونا ربیعیان/

مشکل اعتیاد را ریشه‌ای حل کنیم نه مقطعی

امان‌اله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس درخصوص طرح جمع‌آوری معتادان به خبرنگار ما گفت: وقتی خاک سفید را خراب کردند اتفاق خاصی رخ نداد و برای شوش، مولوی و…هم همین‌طور خواهد بود و معتادان به جای اینکه کم شده یا از بین بروند به جای دیگر نقل مکان می‌کنند.

وی در ادامه افزود: از نظر جامعه‌شناسی بروز هر آسیب اجتماعی با زد و بند از بین نمی‌رود، این پدیده با توجه به مشکلات اقتصادی مانند فقر، تک‌سرپرستی، اعتیاد والدین، کمرنگ شدن اعتقادات و از همه مهم‌تر بیکاری در جامعه است.

علل آسیب‌های اجتماعی را شناسایی کنیم

این جامعه‌شناس با گفتن تئوری درخصوص آسیب‌های اجتماعی نیز بیان کرد:  در تئوری میدان نیرو یا میدان زندگی که تئوری کردیون دانشگاه mit در دهه ۴۰ درخصوص فقر و بیکاری گفته است و برانگیزه‌های آسیب‌های اجتماعی همانند دوستان، تک‌سرپرستی و بیکاری و… است البته دردسترس بودن مواد مخدر هم یکی از عوامل برانگیزاننده انسان‌ها به سمت مواد است. در این تئوری عواملی هستند که برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی صورت می‌گیرد مانند پلیس، زندان، اعدام و شکنجه؛ این‌ها بازدارنده‌های آسیب‌های اجتماعی هستند اما  به تنهايي نمی‌توانند با آسیب‌های اجتماعی مقابله کنند.

وی درباره تعادل در زندگی نیز بيان كرد: برهم زنند‌های تعادل اجتماعی دلیل اصلی به وجود آمدن این پدیده‌ها هستند، پلیس می‌تواند موثر باشد اما نمی‌تواند از بروز این پدیده جلوگیری کند. برای از بین بردن این آسیب‌های اجتماعی باید عوامل برطرف شود. ما عادت کرده‌ایم به جای حل مساله، صورت مساله را پاک ‌كنيم. از بین بردن معلول نمی‌تواند دلیلی باشد برای از بین رفتن علت‌ها.

دولت مسوولیت‌پذیر باشد

امان‌اله قرائی‌مقدم همچنين افزود: در مراکز بازپروری که معتادان ترک می‌کنند ۷۰ درصدشان سلامت‌ خود را به‌دست مي‌آورند ولي دوباره شروع مي‌كنند زيرا وقتی از مراکز اعتیاد بیرون آمدند بیکار بودند. مگر می‌شود آدمی که به سختی ترک می‌کند به راحتی بازگردد. همه این‌ها نتیجه بی‌مسوولیتی در قبال جوانان است و با پلیس و مراکز ترک اعتیاد این مشکل برطرف نخواهد شد. براي حل اين معضل نیاز به یک عزم جدی داريم. در این خصوص نیز مسووان باید همت کنند و برای جوانان زمینه‌های اشتغال را فراهم سازند تا بتوانند کار کنند و ذهن‌شان از مواد مخدر دور باشد نه اینکه هر از گاهی آنها را بگیرند و به مراکز درمانی ببرند،‌ نتیجه اين كار، می‌شود همان ۷۰ درصدی که دوباره اعتیاد را شروع می‌کنند.

این جامعه‌شناس در پایان بیان کرد: درنهایت مسوولان باید به فکر باشند زيرا با پلیس و بگیر و ببند مشکلی حل نخواهد شد.