هرچند دولت تلاش‌ها و مانورهای زیادی برای کنترل قیمت خودرو را به اجرا گذاشت اما روند افزایش قیمت این محصول پرمتقاضی همچنان ادامه دارد.

یکی از محبوب‌ترین و پرتقاضاترین خودروهای تولید داخل پژو ۲۰۶ است که در تیپ‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود. ارزان‌ترین خودروی این خانواده، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است که بنابه اعلام اقتصادنیوز در هفته گذشته ۱۵ میلیون افزایش قیمت را تجربه کرد و با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان خرید و فروش شد.

تیپ ۵ این خودرو که مصرف سوخت کمتر و امکانات بیشتری دارد، پس از چندین هفته مقاومت بالاخره از مرز قیمتی ۲۰۰ میلیون تومان گذشت. در هفته گذشته پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۲۰۱ میلیون تومان معامله شد. این خودرو نیز نسبت به هفته اول مرداد ۸ میلیون تومان افزایش قیمت داشت.

کمترین رشد قیمت در هفته گذشته به پراید ۱۱۱ و ساینا اختصاص داشت که به ترتیب با دو و سه میلیون تومان افزایش، با قیمت ۹۳ و ۱۰۸ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شدند.

سیاست پولی تغییر نکرده که قیمت ها کاهش پیدا کند

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در خصوص سیر صعودی قیمت خودروبه خبرنگار ما گفت: درکشوری که ۵۰ درصد تورم وجود دارد و سیاست های پولی در کشور تغییراتی نکرده است پس نباید توقع این را داشت که قیمت ها روند کاهشی پیدا کند. درفصل تابستان و پاییز به پشتیوانه انتخاب ترامپ برقدرت قیمت ها افزایش بی رویه داشت که با روی کار آمدن بایدن کاهش قیمت ها طبیعی بود.

وی در ادامه افزود: شورای رقابت نقشی بر قیمت گذاری دربازار ها ندارد وقتی نرخ تورم برخی از خودروها ۸۵درصد تا ۹۰درصد است چطور می تواند کاهش قیمت را پیش بینی کرد؛ در ضمن سیاست های پولی در این مدت تغییری نداشته است. شورای رقابت دستور دهد ۲۰۶ ۱۱۰ میلیون شود وقتی واقعیت این خودرو ۲۰۰ میلیون است کسی توجهی به قیمت گذاری نمی کند، طرح قیمت گذاری که شیوا عنوان کرده است از اول بهمن ماه قرار است اجرایی شود اما این طرح هم باعث کاهش قیمت خودرو نخواهد شد چرا که ما حجم نقدینگی را کاهش نداده ایم که توقع کاهش قیمت ها را داشته باشیم. دیگر بازار ها نیز همانند بازار خودرو روند افزایشی داشته اند مگر بازار مسکن شورای رقابت دراد که افزایش چند برابری پیدا کرده است.

خودروسازی فشل ما طرحقرعه کسی نیمی از کسری مالی خود را تامین کرد

این کارشناس صنعت خودرو درباره اینکه خودروسازان با طرح قرعه کشی بدهی های خود را به بانک مرکزی پرداخت کردند اظهارداشت: تنها کاری که شیوا در این مدت کرده است تشدید بازار با طرح قرعه کشی برای فروش خودروسازان فشل ایرانی خارج از اینکه تورم در نظر گرفته شود قرار بود در این طرح خودرو ۱۰ هزار میلیارد ارزان تر به دست مردم برسد اما پس از قرعه کشی ها ۱۰ هزار میلیارد به ۱۰۰ هزار میلیارد تبدیل شد و بانک مرکزی به دلیل بدهی های ابلایی که خودروسازان داشتند از این وضع خودروسازی چشم پوشی کرد و در این میان نیمی از کسری خودروسازان برطرف شد، در این میان بازار اهمیتی به حرف های شیوا نمی دهد و به کار خود ادامه می دهد.

زرم حسینی تاکنون کاری برای خودروسازی نکرده جز حرف

وی درخصوص صحبت های اخیر وزیر صمت نیز بیان کرد: وزیر صمت حرف هایی زده هماننده ارز جهانگیری که قرار بود کالای اساسی وارد شود وقیمت کالای اساسی کاهش نداشته باشد اما دلار۶ برابر شد و کالای اساسی ۱۳ برابر افزایش پیدا کرد صحبت های وزیر صمت هم همان است رقابتی کردن بازار داخلی به معنای کاهش قیمت نیست چرا که تورم موجود پابرجا است و گرانی هم بر همین اساس است وقتی وزیر قصد دارد انحصار طلبی را بشکند باید این را ثابت کند نه اینکه برخی از خودروسازان را روی کار بیاورد انحصار طلبی فقط تولید خودرو نیست قطعات ان هم مهم است که به کسی اجازه نمی دهند.

رزم حسینی تا کنون کاری نکرده است جز صحبت، تورم در دست وزارت صمت نیست که بخواهد ان را کنترل کند بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه باید مشکل تورم را حل کند نه وزارت صمت.

فربد زاوه درباره انحصارطلبی نیز اظهارداشت:انحصار طلبی به این معنا است که کالاهایی همانند قطعات خودرو بیل مکانیکی و… است که در اینران تولید نمی شود اما برای مجوز و ثبت سفارش انقدر گیج می شوی که از واردات پشیمان خواهی شد. چرا که در این اداره ها باید به دنبال این باشی که تایید شوی جزو صادر کنندگان هستید و درآخر هم کارمندان اداره ها به دلیل فساد مالی دستگیر می شوند چرا که ارز را به کسانی داده اند که خودشان می خواهند بنابراین چیزی در سیستم رفع انحصار طلبی تغییر نکرده است.

با آزادسازی واردات قیمت ها کاهش پیدا نمی کند

این کارشناس اقتصادی در باره مسوولین نیز گفت: کشور ما یاد گرفتند فقط حف بزند زمانی احمدی نژاد ما اول جهان بودیم و زمان روحانی موانع رشد اقتصادی برداشته شده و ما از اخر چهارم هستیم باز هم می گویم ما جزو اولین های اقتصاد در جهان هستیم به جای حرف با زبان آمار صحبت کنیم شاید این اتفاقاتی که گفته می شود واقعا رخ دهد.

وی در پایان راهکار کاهش قیمت خودرو را این چنین بیان کرد: با آزاد سازی واردات هم قیمت خودرو کاهش پیدا نمی کند مگر چقدر تویتا کمری یا خودروی دیگر وارد می کنیم که با رانا و تیبا رقابت کند و باعث کاهش قیمت خودرو داخلی شود . در نهایت دو وزیر صمت و دو وزیر کشاروزی و چند رییس بانک مرکزی تغییر کردند و همه به دنبال کنترل مصارف ارزی در کشور بودند که نهایت نتوانستند ان را کنترل کنند.از خرداد ۹۷ که مصارف ارزی قرار شد کنترل شود چه اتفاقی رخ داده است که ارز صادراتی به همه داده نمی شود تا حداقل قطعات خودروسازی که در داخل تولید نمی شود را وراد کنند شاید با این واردات قیمت ها کمی کاهش پیدا کند وگرنه انحصار طلبی و وارداتخودرو باعث کاهش قیمت ها نخواهد شد .