با تشدید آلودگی در تهران و برخی شهرهای بزرگ ایران، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفته است: "مایل نیستیم مازوت مصرف شود، اما چاره‌ای نداریم". پیشتر برخی مسئولان مصرف سوخت غیر استاندارد و مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها را از عوامل آلودگی هوا عنوان کرده بودند. همزمان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که نشانه‌هایی از مصرف سوخت غیر استاندارد وجود دارد.

مونا ربیعیان/ وزیر نفت ایران گفت: ما به هیچ وجه مایل نیستیم که مازوت مصرف شود، اما چاره‌ای نداریم و گازوئیل در حداکثر ممکن تحویل می‌شود و بیش از این امکان ندارد.

او اضافه کرد که “نمی‌توانیم همه استان‌ها را در بحث مصرف مازوت مستثنی کنیم و در بحث سیمان قرار ما این بود که از زمستان مصرف مازوت داشته باشند”.

این اظهارات در حالی است که پیش از این، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران اعلام کرده بود که “هیچ صنعت و نیروگاهی از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند”.

عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز پیشتر با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفته بود “ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدارشان نیست “بنابراین مجبوریم در برخی نقاط از سوخت مازوت استفاده کنیم”.

در روزهای گذشته آلودگی هوای تهران شدت گرفته و به وضعیت قرمز رسید و برای همه گروه‌های جامعه ناسالم اعلام شد.

آلودگی هوا چند شهر بزرگ دیگر ایران از جمله کرج، قم، مشهد، اراک و اصفهان را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

روزهای ناسالم بیشتر از روزهای سالم

محمد درویش؛ کنشگر محیط زیست درخصوص افزایش آلودگی هوا در تهران به خبرنگار ما گفت: طبق آماری که شهرداری کلانشهر تهران اعلام کرده است روزهای سالم  از اول سال تا ۱۰ دی ماه به ۲۵ روز می رسد در صورتی که سال گذشته با توجه به اینکه سال گذشته محدودیت تردد وجود نداشته و مدارس تهران همه باز بودند و کارمندان بر سرکار می رفتند روزهای سالم ۲۷ روز بده است و سال قبلش هم به ۳۰ روز می رسید اما امسال که محدودیت های سفر است و نیمی از کارمندان دور کارهستند داشنگاه و مدارس نیز تعطیل است روزهای پاک ما کمتر شده است.

استفاده از مازوت آلودگی را دوچندان کرده است

وی در ادامه دلایل آلودگی هوا را اینگونه بیان کرد: این موضوع به دو دلیل است که در کلانشهر ها یه وجود آمده است یکی به دلیل استفاده سوخت نیروگا های صنعتی از مازوت به جای سوخت مناسب با توجه ایه این موضوع محیط زیست اعلام کرده که استفاده از مازوت وجود دارد و هیچ کاری هم برای اینکه از مازوت استفاده نشود نمی توانند انجام دهند. دو اینکه ضعف سیستم های حمل و نقل عمومی در کشور وجود دارد با توجه به اینکه مردم به دلیل شیوع کرونا از وسایل نقلیه استفاده نمی کنند و از اتومبیل شخصی خود استفاده می کنند آلودگی را چند برابر کرده است.

کنشگر محیط زیست در ادامه راهکار نجات از آلودگی هوا را گفت: دولت در گام اول باید شرایطی را فراهم سازد که پالایشگاه ها از مازوت استفاده نکنند چرا که در وضعیت وارونگی استفاده از مازوت باعث تشدید آلودگی خواهد شد و گام بعدی دولت باید تخصیص بودجه برای افزایش واگن های مترو و همچنین به روز کردن ناوگان حمل و نقل عمومی باشد که مردم به جای استفاده از وسایل شخصی خود از ناوگان حمل و نقل استفاده کند و گام نهایی می تواند ساخت مسیرهای ایمن برای دوچرخه سواری باشد تا مردم با خیال راحت دوچرخه سواری کنند.

تعطیلی راهکاری برای مقابل با آلودگی

محمد درویش درپایان درابره اینکه تعطیلی می تواند ۶۰ ردصد آلودگی هوا راکاهش دهدبیان کرد: تعطیلی هم می تواند یکی از راه های کاهش آلودگی باشد و موثر است چرا که نیمی از آلودگی ها همین آلاینده های گازی خودرو های شخصی است و با توجه به اینکه تعطیلی باعث می شود حدود ۶۰ درصد از زرات مضر و ریزگردهای آلودگی کاسته شود به هر بهانه ای که شده دولت باید استفاده از وسایل شخصی را کنترل کند تا شاید آلودگی هوا کنترل شود با توجه به اینکه کرونا باعث شده تا اکثر شهرهای جهان هوای سالمی را داشتهب اشد در کشورما برعکس شده و کرونا یکی از عوامل آلودگی هوا شده است.