بعدازظهر یکشنبه، زمانی که یکصدوشانزدهمین کنگره آمریکا به کار خود پایان داد و یکصدوهفدهمین کنگره سوگند یاد کرد، نانسی پلوسی، سناتور اهل سانفرانسیسکو توانست با به دست آوردن رای اکثریت دموکرات‌ها برای دومین دوره متوالی و چهارمین دوره در مجموع، در سمت خود به عنوان سخنگو و رییس مجلس نمایندگان آمریکا ابقا شود. این در حالی است که کنگره جدید آمریکا در بحبوحه تردید سیاسی آغاز شده و هنوز تکلیف کنترل سنا مشخص نیست و سایه جنگ جمهوری‌خواهان بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری سنگینی می‌کند.

دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر ۱۱ کرسی از دست دادند و اکنون اکثریت نسبی ۲۲۲ به ۲۱۲ را دارند و در رای‌گیری مجلس نمایندگان، نانسی پلوسی ۲۱۶ رای موافق و ۲۰۹ رای مخالف به دست آورد. پنج دموکرات از ریاست پلوسی حمایت نکردند، دو تن به قانونگذاران دموکراتی رای دادند که نامزد این پست نبودند و سه تن دیگر صرفا رای “حاضر” در جلسه دادند.

پلوسی در صحن این مجلس با اشاره به مرگ بیش از ۳۵۰ هزار آمریکایی از پاندمی کرونا گفت: امروز که قسم یاد می‌کنیم، مسوولیتی را می‌پذیریم که همانند نسل‌های پیشین رهبری سخت و دشوار است. ما کنگره جدید را در دوران فوق‌العاده دشواری آغاز می‌کنیم. اکنون زمان احیای کشور ماست. همچنان اصلی‌ترین اولویت ما شکست ویروس کروناست و ما قادر به شکست آن خواهیم بود.

آخرین دوره ریاست پلوسی بر مجلس نمایندگان آمریکا از ژانویه ۲۰۱۹ آغاز شده بود و او نخستین زنی است که در تاریخ مجلس نمایندگان آمریکا بر کرسی ریاست آن تکیه زده است. وی در ماه نوامبر گفته بود که در صورت انتخاب مجدد به عنوان رئیس مجلس نمایندگان در سال ۲۰۲۳ برای همیشه کناره‌گیری خواهد کرد.

پلوسی همواره چهره‌ای بحث‌برانگیز و خبرساز در مجلس نمایندگان آمریکا بوده و روابط متشنجی را با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تجربه کرد. شدت خصومت پلوسی با ترامپ به اندازه‌ای بود که او در زمان سخنرانی رئیس‌جمهور در برابر قانونگذاران آمریکایی در کنگره، متن سخنرانی ترامپ را پاره کرد.

در مقابل پلوسی از ریاست‌جمهوری جو بایدن دموکرات حمایت کرده است.

پلوسی ۸۰ ساله از سال ۲۰۰۳ رهبری دموکرات‌ها را در مجلس نمایندگان بر عهده دارد. او تا دو سال دیگر رییس مجلس نمایندگان آمریکا خواهد بود.

با توجه به اینکه تکلیف دو کرسی سنا از جورجیا روز سه‌شنبه مشخص می‌شود، فعلا کنترل این مجلس کنگره در دست جمهوری‌خواهان است. با این روند، آنها می‌توانند دوباره ادعاهای انتخاباتی ترامپ مبنی بر شکست مقابل جو بایدن در نتیجه تقلب را مطرح کنند.

گروهی از جمهوری‌خواهان به رهبری سناتور تد کروز خواستار بررسی ۱۰ روزه نتایج انتخابات در ایالت‌های مورد مناقشه شده‌اند که یکشنبه با انتقاد سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام، متحد سرسخت ترامپ مواجه شد.