حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالای اساسی و نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی تسعیر درآمد ارزی دولت با نظر کمیسیون تلفیق مجلس، در شرایطی انجام شده که مواضع دولت به نوعی تائید کننده این مصوبه نیست؛ جایی که نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را منطبق با نرخ کارشناسی بانک مرکزی ندانسته و تاکید دارد هر گونه حذف ارز ترجیحی و اعمال نرخ بالاتر باید با این ضمانت همراه باشد که آثار مثبت بیشتر و منفی کمتری نسبت به روال فعلی دارد و از سویی سازوکار برگشت منابع به مردم مشخص و اثر گذاری آن تضمین شده باشد، آنگاه در صورت تائید نهایی از آن تمکین خواهد شد.

مونا ربیعیان/ از سال ۱۳۹۷ که ارز ۴۲۰۰ تومانی به بازار ارزی ایران آمده و از زمانی که تمامی کالاهای وارداتی را شامل شد تا اکنون که به دلیل رانت بالا و عدم توجیه پذیری آن برای کل واردات به تدریج لیست محدودتر و به پنج قلم کالای اساسی به همراه بخشی از دارو و تجهرات پزشکی رسیده است، بارها بحث حذف کلی آن حتی از همین چند مورد باقی مانده نیز مطرح بوده است، در این رابطه تاکید بر عدم دسترسی مردم به کالاهای تامین ارز شده با ارز ۴۲۰۰ است. اما دولت به هر دلیلی که از جمله آن را ملاحظاتی در مورد تبعات ناشی  از این حذف و آثار منفی آن داشته دست به حذف نزده و به نوعی تصمیم گیری در این مورد را به انجام بررسی و اقدام در مجلس واگذار کرده است.

حذف ارز ۴۲۰۰ مهمترین دستاورد مجلس

علی اصغر عنابستانی، نماینده مجلس درخصوص حذف ارز ۴۲۰۰ به خبرنگار ماگفت: قطعا با حذف ارز ۴۲۰۰، نرخ ارز تک نرخی نمی شود چرا که ارز نیمایی، بازار و.. باعث می شود که نرخ ارز تک نرخی نشود، مجلس به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ است.

وی در ادامه افزود: به جای ارز ۴۲۰۰که بابت خرید کالای اساسی مردم در نظر گرفته شده است به دست مصرف کننده واقعی نمی رسد و به صورت رانتی وارد بازار آزاد می شود، دولت هزینه می کند که کالا با قیمت ارزان به دست مردم برسد که نمی رسد، در این میان هم دولت و هم مردم ضرر می کنند.

این نماینده با مثالی از رانت در ارز ۴۲۰۰ بیان کرد:قرار بر این شده است که هزینه ارز ۴۲۰۰ که در بودجه معین شده است را در بابا یارانه نقدی به دست مصرف کننده واقعی برسد، برای نهاده های دامی که با ارز ۴۲۰۰ واردکشورمی شود و این نهاده ها حدود۱۰ درصد از نیاز کشاورز اعم از خوراک دام و کود و… را تامین می کند و ۹۰ درصد مصرف کشاورز آزاد تهیه می شود در صورتی که ارز ۴۲۰۰ باید کل مصرف کشاورز را تهیه کند.

مقابله با شبکه فساد ارز۴۲۰۰

وی در ادامه از شبکه فساد ارز ۴۲۰۰ گفت:در خصوص ارز ۴۲۰۰ شبکه فساد وجود دارد که با حذف آن می توان جلوی این فساد ایستادگی کرد و به جای این رانت همان مبلغ به مصرف کننده واقعی برسد با ارز ۴۲۰۰ که مردم کالای اساسی را با قیمت آزاد تهیه می کردند با حذف آن نیز گرانی وجود نخواهدداشت. البته باید شبکه های توزیع را مدیریت کرد.

این نماینده درادامه افزود:همان نهاده های دامی که مثل زده بودم با ارز۴۲۰۰ به قیمت ۵۵ تومان کشاورز تهیه می کند آما چون مصرف کشاورز بیشتر است باقیمت ۱۵۰ هزار تومان در بازار آزاد تهیه می کند درصورتیکه اگر ارز ۴۲۰۰ حذف شود دیگرتکلیف کشاورزمشخص است و در عوض آن برای کشاورزان یارانه در نظر گرفته شود تا بتواند به صورت آزاد نهاده دامی خریداری کند.

فساد نهفته در دولت

علی اصغر عنابستانی در ادامه درباره فساد نهفته و راه جلوگیری از این فساد اظهار داشت: درست است که دولت تعیین کننده این است که چه کسی ارز ۴۲۰۰ بگیرد مجلس هم قرار است که مقابل این فسادهای نهفته ایستادگی کند، درخصوص ارز ۴۲۰۰ بدنه دولت یا شریک افرادی هست که ارز۴۲۰۰ دریافت می کنند یا رها کردند تا راحت فساد ایجاد شود،درحال حاضر نمایندگان به دنبال این هستند تا مقابل این فسادها ایستادگی کنند. امید می رود در عرضه یارانه های نقدی به مصرف کننده ها فساد ایجاد نشود.