در حالی که طی روز‌های اخیر قیمت دلار شروع به نزول کرده و این ارز بین المللی در بازار نرخش به حوالی ۲۲ هزار تومان رسیده، بسیاری از پیش بینی‌ها حاکی از آن است، که قیمت دلار در فاز نخست و در کوتاه مدت به مرز ۲۰ هزار تومان خواهد رسید، در چنین شرایطی برخی‌ها انتظار دارند، در بازار کالا‌های اساسی و مایحتاج ضروری مردم نیز این کاهش قیمت‌ها باید کلید بخورد، اما به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه‌ترین زمان ممکن این کاهش قیمت‌ها به علت وجود پدیده اقتصادی به عنوان چسبندگی قیمت‌ها رخ نخواهد داد.

طلا امیری/ برخی از صاحب نظران اقتصادی به این امر معتقد هستند که باید برای تعدیل قیمت‌ها در بازار اقلام خوراکی چند اتفاق رخ دهد، تا شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم، اولین عامل این است که نرخ دلار باید همچنان کاهشی باشد و در نهایت در یک نرخی ثبات داشته باشد، تا بر اساس آن تولیدکنندگان بتوانند اقدام را برنامه ریزی کنند. در وهله بعد نیز باید انتظارات تورمی برای یک مدت طولانی تعدیل شود، تا دیگر کسی انتظار افزایش قیمت‌ها نداشته باشد، تا بر اساس آن قیمت‌ها سیر نزولی به خود بگیرند.

زمان می برد تا قیمت کالاهای اساسی کاهش پیدا کند

جلیل خداپرست شیرازی ، استاد اقتصاد درخصوص چسبندگی قیمت کالاها به نرخ ارز به خبرنگار ما گفت: روند کاهشی قیمت ها بالافاصله امکان پذیر نیست چرا که برخی از کالاها با دلار ۲۵ هزار تومان خریداری شده و تا پایان کالا و خرید دوباره مغازه ها باید زمان داد اگر کاهش پیدا نکرد آن وقت می توان دنبال دلیل گشت.

وی در ادامه چندین مثال درخصوص قیمتگذاری سلیقه ای زد و بیان کرد: البته من معتقد هستم که خیلی از تولیدکنندگان مانند خودروسازان به مردم دروغ می گویندو کارهای خودشان را با همین دروغ پیش می برند درصورتی که مسئولین هم می دانند اما نمی خواهند یا نمی توانند مقابل این دروغگویی ها ایستادگی کنند معلوم نیست. مثال دیگر اینکه رب و روغن از سال گذشته چند برابر شده رب که مواد اولیه اش در داخل کشور است چرا باید از۳۵۰۰ به ۱۸۰۰۰۰ تومان برسد. اگر دلیل این افزایش را بخواهید مسئولین اعلام می کنند چرا که قوطی های آسان بازشو رب از خارج از کشور وارد می شود درصورتی که رب های شیشه ای که در داخل تولید می شود هم با همان قیمت وارداتی با مردم حساب می کنند خوب این ها از بی مسئولیتی و عدم نظارت منشاء پیدا می کند.

این استاد اقتصاد در ادامه اظهارداشت: همانطور که مقام معظم رهبری در ۱۳ آبان ماه اعلام کردند که مشکلات ایران تحریم ها نیست بلکه داخل کشور است منظورشان همین اتفاقاتی است که در داخل رخ می دهد به طور مثال من همیشه یک نوع بیسکویت استفاده می کنم در دوماه قبل ۱۷ تومان بود و ماه بعدش شد ۴۰ هزار تومان این ماه که خریداری کردم شده بود ۳۰ هزار تومان این نشان می دهد قیمت ها به جای اینکه اقتصادی باشد سلیقه ای شده است و هر کس هر قیمتی که دوست دارد روی کالای خود می گذارد.

اقتصاد باید پویا باشد تا مشکلات حل شود

جلیل خداپرست شیرازی درباره اینکه اقتصاد کشور باید پویا باشد اظهارداشت: بارها من در مصاحبه هایم گفتم نرخ ارز واقعی نیست و باید قیمتش پایین تر بیاید چرا که یک نظام سیاسی نیاز دارد که اقتصاد پویایی داشته باشد چند سالی است که نامگذاری ها هم به همین عنوان است اقتصاد مقاومتی، جهش تولید همه اینها نشان می دهد که اقتصاد باید پویا باشد تا رشد اقتصادی داشته باشیم، حتی در بانکداری هم به دلیل تورم موجود در بازار نمی توانیم بانکداری اسلامی را پیاده کنیم.

این استاد اقتصاد در پایان راهکار را اینگونه بیان کرد: تا مدیریت مسئولین اصلاح نشود قیمتگذاری ها سلیقه ای و به دروغ خواهد بود باید مسئولین بیشتر نظاره گر باشند البته نظاره گر به شرط عمل.