از چند سال گذشته ، تب خرید و فروش ارزهای دیجیتالی همچون بیت‌کوین در کشور و سطح جهان بالا رفته و این موضوع در چند ماه اخیر به اوج خود رسیده است. افزایش قیمت رمزارزها سبب شده توجه زیادی به سمت آن‌ها جلب شود و بسیاری به چشم یک سرمایه‌گذاری موفق به این پول‌های نوین نگاه کنند.

اما خلاء‌های قانونی در این حوزه در کشور از لحظه  ورود رمز ارزها به بازارهای مالی وجود داشت و با توجه به اینکه این رمزارزها در شرایط تحریم‌های مالی می توانستند به اقتصاد کشور کمک کنند، اما ارگان‌ها و سازمان‌های ذینفع نتوانستند تلاشی برای ساماندهی رمزارزها کنند. دراین بازار آشفته و بی‌قانون، افراد فرصت طلب دست بکار شدند و زمان را برای اهداف سودجویانه خود مناسب تشخیص دادند. از سال ۱۳۹۵ به بعد در کشور شاهد رشد قارچ گونه تاسیس صرافی های رمز‌ ارزی بودیم. صرافی‌هایی که تلاش می‌کردند سرمایه‌های سرگردان جامعه را به سمت خود جلب کنند و در این نابسامانی‌ها از این نمد برای خود کلاهی بدوزند.

در این میان هم تعداد انگشت شماری از صرافی‌هایی بر پایه سرمایه‌های شخصی و با هدف اشتغال و کارآفرینی و خدمت به کشور تاسیس شدند و برای گسترش فناوری‌های بلاکچین و رمز ارزها کوشش‌هایی کردند و حساب خود را از افراد سودجو تازه ورود کرده به این صنف، جدا کردند.

با وجود موارد ذکر شده، در تمامی این سال ها هر روز اخبار و شایعات فراوانی در این حوزه به گوش می‌رسید. تا اینکه در تاریخ ۲۰ دی ماه سال جاری در ۲ سایت خبری “آی تی رسان”  و “شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز” مطلبی با عنوان “مراقب خرید و فروش ارزهای دیجیتال در نوبیتکس باشید!” انتشار پیدا کرد. در مطلب فوق به تخلفات ، ضعف پشتیبانی یکی از صرافی های فعال در حوزه رمز ارزها با نام نوبیتکس اشاره شده بود. صرافی که اطلاعات زیادی در خصوص آن در دسترس نیست و تنها مرجع قابل اعتماد به این صرافی، وب سایت آن و تعداد انگشت شماری رپرتاژ تبلیغاتی! صرافی نوبیتکس ادعا می‌کند که نخستین بازار حرفه‌ای یا اصطلاحاً Exchange Market برای مبادله دارایی‌های دیجیتال و رمزارزهایی مانند بیت‌کوین، اتریوم، ریپل، لایت‌کوین، بیت‌کوین کش و تتر است! ادعایی که عملا اثبات آن ممکن نیست و چند صرافی معتبر دیگر دراین موارد نیز مدعی هستند.

بیت کوین را ساتوشی ناکاموتو درسال ۲۰۰۹ اختراع کرد. بعد از آن رمزارزهای دیگری بر پایه فناوری بلاکچین دربازارهای مالی جهان شکل گرفتند. در زمان تنظیم این گزارش قیمت بیت‌کوین در حدود ۸۰۰ میلیون تومان بود و صرافی فوق نیز ادعا می کند که به هر مقدار بیت کوین را که نیاز داشته باشید، برای فروش به شما عرضه خواهد کرد!!!

اما در گزارش منتشر شده در پایگاه خبری” آی تی رسان” و پایگاه اطلاع رسانی” طلا، سکه و ارز” درتاریخ ۲۰ دی ماه سال جاری، مواردی از سوی یکی از کاربران و مشتریان این صرافی مطرح شده که نشان از آن دارد، ادعاهای این صرافی در توانایی خرید و فروش رمزارزها به واقعیت نزدیک نیست. در گزارش خبری فوق آمده است که تخلفات و سهل انگاری هایی در صرافی نوبیتکس صورت می‌گیرد. تخلفاتی در حوزه احرازهویت، پشتیبانی، پاسخگویی، نحوه پرداخت پول‌های مردم و البته عدم رعایت اخلاق حرفه ای در حفظ اسرارمالی و هویتی مشتریان! در قسمت دیدگاه های کاربران خبر انتشار یافته در این ۲ پایگاه خبری، با مطالعه نظر خوانندگان متوجه می شویم،  مشکلات اشاره شده در این صرافی دیجیتال جدی است و کاربران زیادی از این وضعیت گله و شکایت دارند، وگزارش فوق چندان بی راه نیست.

بعد از انتشار این گزارش در دو پایگاه خبری مورداشاره، به لحاظ اهمیت موضوع برخی از رسانه‌ها، روزنامه‌ها، پایگاه خبری و خبرگزاری‌ها از جمله پایگاه خبری مشرق نیوز، شروع به بازنشر گزارش فوق کردند. بازنشری که تلاش می کرد به شهروندان هشداردهد تا مراقب سرمایه‌های خود باشند و درسرمایه گذاری های دیجیتالی کمی هوشیارتر عمل کنند.

حرف و حدیث های فضای مجازی

درست چند روز بعد از انتشار این گزارش و بازنشر گسترده آن در رسانه‌ها، اتفاق عجیب دیگری رخ داد و پرده از ماجراهای دیگر برداشته شد. در حالی که هنوز کاربران و مشتریان این صرافی با شوک عدم پاسخگویی و پشتیبانی این صرافی مواجه بودند و تلفن‌های این صرافی مجازی پاسخگو تماس کاربران نبودند، در چند کانال تلگرامی، اطلاعات شخصی برخی از کاربران و مشتریان صرافی نوبیتکس انتشار پیدا کرد. اطلاعاتی از قبیل کد ملی و تصویر کارت ملی، تصاویرو احراز هویت و شماره های کارت های بانکی مشتریان و … !!! اتفاقی که نشان می‌داد صرافی فوق دارای خلاء‌های امنیتی زیادی در حوزه IT و سایبری است که می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای کاربران شود وامنیت سرمایه های آنان را به خط بیندازد . در کانال تلگرامی فوق متنی با این مضمون دیده می‌شود:

«عکس تمام احراز هویت‌ها از سال ۹۷ تا هفته‌ی قبل، توسط تیم ما هک شده است. ما توانستیم ۱۶۸ بیت (بیت‌کوین) و این عکس‌ها را ببریم (سرقت کنیم). اول خواستیم عکسا رو بهشون بفروشیم ولی آه در بساط نداشتن، بنابراین بیش از ۵۰ هزارعکس احراز هویت را می فروشیم» هر عکس یک دلار. همشم باهم ۱۰هزاردلار»!!!!

بله؛ بر اساس مطلب منتشر شده در کانال مذکور، اطلاعات ۵۰ هزار نفر که به این صرافی اعتماد کرده بودند و می‌بایست در حفظ آن کاملا دقت می‌شد، مانند آب خوردن در فضای مجازی انتشار پیدا کرد. به عبارتی اگر فقط مبلغ ۵۰ دلار به صورت میانگین در کیف پول الکترونیکی این ۵۰هزار کاربر صرافی که اطلاعات آنان انتشار پیدا کرده است، وجود داشته باشد، (با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی) این صرافی مبلغ ۶۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سرمایه کاربران خود را به خطر انداخته است. از طرفی اگرمبلغ ۱۶۸ بیت کوین هک شده در صرافی نوبیتکس مورد ادعای هکرها را با قیمت هر واحد حدود۸۰۰ میلیون تومان محاسبه کنیم، به عدد حدودا ۱۳۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خواهیم رسید.

این صرافی در وب سایت خود اشاره کرده است:

تعهد و تخصص، محافظت و امانت‌داری از دارایی‌های مشتریان و پاسخگویی به نیازها و پرسش‌های مشتریان به بهترین شکل ممکن!!!

اما با استناد به موارد اشاره شده و اعداد و ارقام فوق، کاملا مشخص است که عملکرد صرافی نوبیتکس از شعارها و ادعاهایی که در وب سایت خود مطرح کرده فاصله دارد و سرمایه افراد در این صرافی از امنیت کمی برخوردار است.

این صرافی دیجیتال، از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را در حوزه رمزارزها شروع کرده و گمان می‌شود در مدت فعالیت ۳ ساله خود، برخی از افراد به صرافی نوبیتکس اعتماد کرده اند.

جعبه سیاه این صرافی

اما پشت پرده این ماجرا چه اهدافی وجود دارد و جعبه سیاه اتفاقات این صرافی چه کسی است؟

کمی پرس و جو کردیم. به کمک چندین محقق و خبرنگار کهنه کار. سرنخ‌ها، ما را به کشوری در آن سوی آب‌ها و اقیانوس ها هدایت کرد. شخصی با نام محمد جرجندی در آمریکا.

حال این شخص کیست و چه رابطه‌ای با این صرافی در ایران دارد؟

محمد جرجندی نژاد بمی، متولد مهر ماه ۱۳۵۹ در زاهدان است. او تا سال ۱۳۹۴ درایران زندگی کرده و پس از آن به آمریکا مهاجرت می کند.

منابع آگاه ادعا می کنند، محمد جرجندی نژاد بمی، به یکباره به صورت اسرارآمیزی از آمریکا سردر آورده است! درست زمانی که گرفتن ویزای کشورآمریکا کار بسیار دشواری بوده، اما او توانسته به راحتی اجازه اقامت در این ایالات متحده را بدست آورد! وی بعد از مهاجرت به آمریکا ، بدون کوچک‌ترین سابقه رسمی رسانه‌ای، تحصیلات ژورنالیستی و خبرنگاری به ناگاه سراز شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان مانند بی بی سی فارسی در می آورد  و به عنوان تحلیلگر و کارشناس در بسیاری از امورسایبری داخلی ایران و حتی منطقه ای اظهار نظر می کند. این تحلیل‌ها انقدر غیر حرفه‌ای و به تعبیر بسیاری از متخصصان رسانه‌ای، زرد و کذب بود که کم کم مدیران این شبکه‌ها ترجیح دادند از محمد جرجندی نژاد بمی کمتردر برنامه های خبری خود استفاده کنند.

اما محمد جرجندی نژاد بمی باید در آن سوی دنیا برای خود کسب کاری راه می‌انداخت تا امورات زندگیش بگذرد. بهترین راه برای کسب درآمد، بد نام کردن برخی از افراد، نهادها ، بنگاه های مالی، خدماتی و اقتصادی کشور و همچنین حمایت از برخی از شرکت ها در قبال دریافت رشوه و باج بود؛ به طوری که به مرور زمان نام وی به یکی از باج گیران فضای مجازی و غیر رسمی بدل شد و لقب کفتار سایبری به او نسبت داده شد .  

جذابیت و هیجان رمز ارزها و بالا رفتن قیمت بیت‌کوین، فرصت باج گیری را برای وی در این حوزه بیشتر از قبل فراهم کرد. او ابتدا شروع به نشر اکاذیب وانتشاراخبار کذب و زرد نمود تا با ایجاد جو روانی، افکار عمومی را به سمت خود جلب کند. در این میان رسانه های رسمی کشور هوشیار بودند و وارد بازی این خارج نشین فریبخورده نشدند. عمده فعالیت این شخص در یک کانال  تلگرامی، توییتر و البته یک وب سایت خاص بود که مدیریت آنها در اختیار خود محمدجرجندی بود! اما بعد از مدتی مدیران توییتر به اهداف اخاذی و باج گیری او پی بردند و حساب توییتری محمد جرجندی نژاد بمی بسته شد. بعد از این اتفاقات بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی که در وب‌سایت ، کانال تلگرامی و توییتر وی مورد اتهام قرار گرفته بودند، از وی شکایت کردند و پرونده‌های متعددی در دستگاه قضایی کشورعلیه او به جریان افتاد. هرچند در این میان، وی تلاش کرد برای جلب اعتماد افکار عمومی در برخی موارد اخبار صحیح و درستی مانند افشای نام کانال های شرطبندی فعال در کشورهای همسایه ایران و افراد فعال در درون کشور در حوزه قمار، منتشر کند؛ اما در ادامه این فرد معلوم الحال با انتشار خبرهای کذب دیگر، توسط واسطه‌های مختلف، طلب رشوه ، حق سکوت و باج کرد.

اما در رفتار محمد جرجندی نژاد بمی یک مورد عجیب به چشم می خورد! حمایت و جانب داری او از برخی از افراد و شرکت های خصوصی خاص . از جمله حمایت تمام قد او از صرافی مجازی نوبیتکس. با وجود تخلفات وعدم رعایت اخلاق حرفه ای و کاری صورت گرفته دراین صرافی، محمد جرجندی نژاد بمی، لحظه‌ای دست از حمایت ازمدیران این صرافی برنداشته و درتمام شرایط (چه به صورت آشکار و چه به صورت پنهانی) از تخلفات آن‌ها در وب سایت و کانال تلگرامی خود جانبداری می کند. این موضوعات سبب شده از محمدجرجندی نژاد بمی، به عنوان جعبه سیاه صرافی نوبیتکس نام برده شود. شنیده­ها حکایت ازآن دارد، محمد جرجندی نژاد بمی، از صرافی دیجیتالی فوق برای خوش خدمتی، طلب بیت کوین می کند و پس از هربار خوش رقصی این کفتار فضای مجازی، سبیل این باج گیر به صورت پرداخت رمزارزهای مختلف و بیت‌کوین حسابی چرب می شود.

حال چرا کفتار فضای سایبری و این فرد معلوم الحال ضدانقلاب و وطن فروش از طعمه های خود  فقط رمزارز (بخصوص بیت کوین) طلب می کند؟

شگرد و ترفند محمد جرجندی به اینگونه است که از طعمه‌های خود درخواست واریز به صورت رمز ارز را می کند تا ردپایی از باج خواهی وی باقی نماند و دستگاه قضایی نتواند رد باج خواهی وی را دنبال کند. او با اکانت های فیک و تقلبی و یا به وسیله واسطه های خود به سراغ قربانیان می رود و آنها را نقره داغ می کند.

حال هرچه که باشد، حمایت آشکار محمدجرجندی نژاد بمی ازصرافی نوبیتکس دیگرآشکارشده است، اما سوال اینجاست

چرا نهادهای نظارتی بر فعالیت‌های فضای مجازی و وب سایت‌ها، با وجود عریان شدن مسائل پشت پرده محمد جرجندی نژاد بمی و همکاری این شخص با تلویزیون های بیگانه، اقدام عاجلی در خصوص فیلترینگ، بررسی مسائل پشت پرده و یا محدود کردن فعالیت او انجام نمی‌دهند؟ آیا افشای خصوصی ترین اطلاعات شهروندان خلاف امنیت ملی و منافع ملی یک کشورمحسوب نمی شود؟

 اگر فرضیه های مطرح شده  یا حداقل بخشی از این فرضیه ها را درست تلقی کنیم، با کنارهم قراردادن پازل‌های بدست آمده، تصویری روشنی بدست می آید؛ که نیاز به کمی هوش و سواد رسانه‌ای دارد.