هر رحم اجاره‌ای معمولاً بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان برای زوج نابارور آب می‌خورد. البته این عدد گاهی در افرادی بالاتر هم می‌رود.

مونا رمضانپور/  مثلاً آن‌ها که در مطالبات‌شان حتی قد و وزن و سن و قیافه مادر جایگزین را شرط می‌کنند. اسمش دنیاست. هرچند خودش هم می‌داند سهم چندانی از این دنیا نبرده. شماره‌اش را از مردی می‌گیرم که روزی کارش اجاره رحم به مادران نابارور بوده و شماره‌اش را در اینستاگرام پیدا کرده‌ام. دنیا دو فرزند دارد و جایی حوالی تهران زندگی می‌کند

فرزند آوری به خاطر نگه داشتن روابط عاطفی

مجید ابهری؛ آسیب شناس اجتماعی درخصوص افزایش رحم اجاره ای به خبرنگار ما گفت: برخی خانواده ها برای فرزندآوری راه های غیر قانونی را پیگیری می کنند به خاطر نگه داشتن پیوندهای عاطفق و زناشویی که است چرا که در این میان برخی از خانواده ها به دلایل شغلی و پزشکی نمی توانند فرزندی داشته باشند و اقدام به فرزندآوری می کند.

فقر دلیل اصلی همه آسیب های اجتماعی

وی در ادامه افزود: فرزندآوری به چند شکل در کشور رایج است:۱-خرید و فروش تخمک افرادی که تخمک هایشان بارور نمی شود و این امر در آزمایشگاه جنین تولید می شود و در رحم مادر گذاشته می شود. ۲- اجاره رحم سالم افراد بیوه و هزینه بالایی را برای نگه داشن رحم اجاری انجام می دهند این راه پر ریسک است و حتی ممکن است که مادر نوزاد حاضر به تحویل نوزاد نشود بنابراین یک شبه ناپدید می شود ۳-خرید و فروش نوزادان که معمولترین روش در فرزندآوری است واین روش خرید نوزاد از خانواده های فقیر و پرجمعیت است که راهی مطمئن تر از راه ها رحم اجاره ای می باشد؛ همه این عوامل به دلیل فقر ایجاد می شود.

این جامعه شناس از مردم خواست که از مجرای قانونی فرزند آوری کنند: درصورتی که مشکلات فرزند آوری را می توان از مجاری و کانال های منطقی مثل بهزیستی و یا از طریق مراکز باروی های قانوین انجام شود.

مجید ابهری در پایان درخصوص ریشه کن شدن فقر در کشور اینگونه گفت: اگر قرار باشد فقر ریشه کن شود توسط مردم این کار انجام نخواهد شد و این کار توسط مسوولین صورت خواهد گرفت با اشتغال و کارآفرینی می توان فقر را از بین برد وقتی سرپرست خانوار سفره اش نان ندارد نمی تواند کاری جز فروش فرزندان انجام دهد این ها همه به عملکرد دولت بستگی دارد.