مونا ربیعیان/ ایران هم یکی از کشورهایی است که به‌خصوص در سال‌های اخیر مهاجرانی داشته است. اما ایرانیان در این سال‌ها بیشتر به کدام کشورها مهاجرت کرده‌اند و مهم‌ترین دلایل مهاجرت آنان چیست؟ رصدخانه مهاجرتی ایران در پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف به‌تازگی سالنامه مهاجرتی ایران را منتشر کرده است که در آن تصویری از […]

مونا ربیعیان/ ایران هم یکی از کشورهایی است که به‌خصوص در سال‌های اخیر مهاجرانی داشته است. اما ایرانیان در این سال‌ها بیشتر به کدام کشورها مهاجرت کرده‌اند و مهم‌ترین دلایل مهاجرت آنان چیست؟ رصدخانه مهاجرتی ایران در پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف به‌تازگی سالنامه مهاجرتی ایران را منتشر کرده است که در آن تصویری از مهاجران جهان، ایرانیان ساکن در کشورهای دیگر، مهاجرت‌های اجباری و انگیزه‌های مهاجرتی ارایه داده است. این داده‌ها برگرفته از پایگاه داده مهاجرت دوجانبه بانک جهانی و آمار بخش جمعیت سازمان ملل و برخی پژوهش‌های آماری دیگر است.

خودکشی در ملا عام و مهاجرت نشانه ناامیدی در جامعه است

محمدرضا محبوب فر؛جامعه شناس و پژوهشگر آسیب های اجتماعی درخصوص افزایش مهاجرت ایرانیان به خبرنگار ما گفت: کشور را دو آسیب جدی تهدید می کند یکی خودکشی در ملا عام و دیگری مهاجرت افسار گسیخته ای که در حال حاضر در کشور وجود دارد و این آسیب ها به دلیل عدم امید نسبت به آینده به وجود آمده است.

وی در ادامه بیان کرد: امید اجتماعی در کشور به صورت محسوسی کاهش پیدا کرده و این امر باعث ایجاد این دو آسیب مهم در کشور شده است؛افزایش مشکلات اقتصادی، بیکاری ، تورم گرانی افسار گسیخته که در کشور موجود به شکل این آسیب به وجود آمده است و این مشکلات برای مردم راهی به جز فرار باقی نگذاشته است.

مردم از وضعیت اقتصادی ناراضی هستند

این جامعه شناس درباره نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی بیان کرد: متاسفانه نارضایتی از وضعیت موجود در کشور به شدت افزایش پیدا کرده است و مردم این نارضایتی را با مهاجرت از کشور اعلام می کنند مهاجرت ها ی به وجود آمده نه تنها از راه های قانونی بلکه بیشتر از راه های غیر قانونی و پر خطر انجام می شود، در گذشته مهاجرت فقط در بین جوانان و دانشجویان صورت می گرفت اما در حال حاضر از کودکی تا کهنسالی این اتفاق رخ می دهد و همه یک جوری به دنبال فرار از وضعیت موجود هستند

وی در ادامه افزود: به شخص من معتقد هستم قتی مولد در کشور به صفر می رسد و طبق آمارهای غیر رسمی زاد و ولد به زیر صفر سقوط کرده است نشان می دهد که مردم به دلیل نارضایتی های که از وضعیت اقتصادی دارند حاضر به زاد و ولد نیستند؛ نا امیدی و افسردگی در بین جوانان روز به روز بیشتر می شود چرا که جوانان حتی نمی توانند پول اجاره خانه را پرداخت کنند و هر روز فقر را بیشتر از قبل احساس می کنند.

دانش آموزان هم به دنبال مهاجرت هستند

محمدرضا محبوب فر در باره اینکه حتی دانش آموزان نیز امیدی به زندگی در کشور ندارند گفت: درحال حاضر دانش آموزان نمی توانند درس بخوانند و از اینترنت استفاده کنند و این باعث می شود تا آرزوهایی در دلشان بماند و این آرزوهای به دل مانده باعث می شود همه اقشار احساس تباهی کنند چرا که از زندگی و آینده ناامید هستند همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا مهاجرت در کشور افزایش پیدا کند.و

وی در ادامه درخصوص دغدغه های مهم مردم اظهارداشتک بنده معتقد هستم که اینها همه از دغدغه های معیشتی هست که در جامعه وجود دارد و به نوعی جامعه را خشن کرده است و این خشونت و آسیب های اجتماعی خودش را به صورت خودکشی، سرقت، زورگیری، قتل های خانوادگی و مهاجرت نشان می دهد و این ها همه روش های اعتراضی جامعه به دغدغه های اجتماعی است.

با مدیریت صحیح مردم را به زندگی امیدوار کنید

این پژوهشگر آسیب های اجتماعی بیان کرد: درحال حاضر مدم احساس می کنند که مسوولین قادر به حل مشکلاتشان نیستند بنابراین این آسیب ها به وجود آمده و باید اینکه این احساس در بین مردم ازبین برود باید شیوه های مدیریت در حوزه اقتصاد، فرهنگ و محیط زیست تغییر کند تا مشکلات اقتصادی بیشتر از این مردم را از پای در نیاورده است.

این جامعه شناس در پایان راهکار را اینگونه بیان کرد: راهکار این است که مدیریت در اداره ها و مدیریت ها تغییر کند تا وقتی که مدیران با رانت و رابطه بر سر کار می آیند این مشکلات خواهد بود و به نظر بنده باید مدیران جوان و متخصص و متعهد که انگیزه مدیرت دارند وارد بخش مدیریت شوند تا مشکلات برطرف شود و مردم به زندگی امیدوار شوند.