هیأت وزیران، آئین نامه نحوه فعالیت دستگاه های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) را مورد تصویب قرار داد.

هیأت وزیران آئین نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) را تصویب و به شماره ۱۳۶۱۵۹/ ت ۵۵۲۸۹ ه مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۵ ابلاغ کرد. از جمله مهمترین مفاد این مصوبه می‌توان به بهره گیری از امضای الکترونیکی، انجام معاملات و انتشار فراخوان‌ها بر بستر ستاد و بالطبع حذف کاغذ و رویه‌های سنتی و موازی و همچنین حذف آگهی روزنامه برای مزایده‌ها و مناقصه‌ها اشاره داشت.

مونا ربیعیان/ بر اساس ماده ۱۳ این تصویب نامه، دستگاه‌های مشمول سامانه مکلفند با انجام معاملات در بستر این سامانه، از انجام معامله ذیل قوانین، دستورالعمل‌ها و آئین نامه مرتبط به صورت کاغذی اجتناب کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بهره برداری از قابلیت تجهیز اسناد الکترونیکی به امضای الکترونیکی (اسناد پیشنهاد پاکت‌های ب و ج) برای امور اجرایی و نظارتی و نیز حذف کاغذ و رویه‌های سنتی و موازی، منجر به حذف حدود یک میلیارد برگ کاغذ و ۱۵۰ هزار مراجعه حضوری در سال و به تبع آن کاهش مصرف کاغذ و ارزبری مربوط، حذف عملیات چاپ و اسکن مربوط، کاهش حمل‏ و نقل، کاهش مصرف سوخت و پیشگیری از آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست و از همه مهم‌تر سهولت امور کاربران بخش خصوصی و دولتی خواهد شد.

همچنین، طبق ماده ۱۴ این تصویبنامه، مبنی بر مکفی، معتبر و مورد پذیرش بودن انتشار الکترونیکی فراخوان‌ها از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، باید از انجام آن به صورت کاغذی خودداری گردد و لذا دیگر نیازی به درج آگهی روزنامه در روزنامه‌های کثیرالانتشار نخواهد بود. بر اساس برآوردهای انجام شده در معاملات منتشر شده در سامانه و تخمین هزینه‌های حداقلی دو نوبت چاپ آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار، پیش بینی می‌گردد حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های دولت جهت چاپ آگهی صرفه جویی صورت پذیرد. همچنین طبق بررسی‌های انجام شده، حداقل یک هفته در فرآیند زمانی چاپ آگهی مشتمل بر تکمیل فرم درخواست آگهی و تکمیل مدارک آگهی و نیز ارسال درخواست و اخذ تأییدیه و مجوزهای لازم تا درج دو نوبت آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار صرفه جویی می‌گردد.

علاوه بر موارد فوق الذکر، این مهم باعث می‌شود با قابلیتی که در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت جهت اعلام و انتشار کلیه معاملات مشمول سامانه ایجاد شده است، کاربران بخش خصوصی اعم از مناقصه گران و مزایده گران بدون نیاز به ثبت نام و صرف هزینه بتوانند کلیه اطلاعات معاملات منتشر شده در سامانه را مشاهده نموده و در سراسر کشور از این اطلاعات بهره مند گردند.

مجتبی یوسفی؛ نماینده مجلس: انتقام گیری دولت از رسانه های منتقد

مجتبی یوسفی؛ نماینده مجلس درخصوص مصوبه دولت علیه روزنامه ها به خبرنگار ما گفت:عملکرد قوه مجریه نشان داده است که دولت به شعارهای خود عمل نکرده است رسانه ها در زمان انتخابات با کمک همین رسانه ها موفق شده درحال حاضر علیه همین رسانه ها شده است؛ وقتی که روزنامه ها علیه ناکارآمدی هفت ساله دولت انتقاد کردند دولت به دنبال نابودی پیش روی می کند.

وی در ادمه درخصوص عملکرد سلیقه ای دولت علیه رسانه ها اظهارداشت:روزنامه ها این مدت نشان دادند که اولویتشان اقتصاد مردم است حتی برخی از رسانه های سیاسی نیز درحال حاضر منتقد دولت شده اند و این تصمیم دولت بدون حضور وزیر ارشاد بدون کارشناسی بوده است و این موضوع کاملا سلیقه ای بوده مانند ارز، معیشت مردم، مسکن،خودرو و بودجه که به صراحت دولت نشان داده که علیه برنامه ششم توسعه است با توجه به اینکه این دولت پایان کارش است مجلس مقابل این مصوبه های بدون کارشناسی ایستادگی خواهد کرد.

این نماینده مجلس در ادامه از رسانه ها که رکن چهارم هستند گفت: با توجه به اینکه رسانه ها رکن چهارم ارتباط رسانه ها و این کار دولت به نوعی انتقام از رسانه ها است و این انتقام گیری از رسانه ها به دلیل انتقاد علیه دولت و سو مدیریت های اعمال شده به مطبوعات آسیب خواهد زد همانطور که با حذف یارانههای نشر و چاپ اقشار فرهیخته را به درد سر انداخته بود و این کار شرایط اصحاب رسانه را بدتر خواهد کرد.

مجتبی یوسفی در پایان از همکاری رسانه ها در زمان انتخابات روحانی گفت و از انتقام گیری رییس جمهور گفت:زمان انتخابات روحانی به مردم گفته بود برجام تحریم ها را لغو می کند و نرخ آب و برق مردم را کاهش می دهد در حال حاضر که هیچ یک از این اتفاقات رخ نداد اعتراف کرده که خوش باور بوده است و این را رسانه ها علنی کردند و این باعث شد تا دولت در صدد انتقام از مطبوعات برآید.

وی درخصوص عملکرد بدون کارشناسی دولت اظهارداشت و اعلام کرد که نمایندگان از مطبوعات حمایت خواهند کرد: این امر باید کارشناسی شود و در کمیسیون مجلس مطرح خواهد شد و در صحن علنی هم تذکر خواهیم داد که دولت به جای اینکه مشاغل را نابود کند به نظر صاحب نظران احترام بگذارند و این کار را انجام ندهد، از طرفی معاون اول نمی تواند بدون حضور وزیر مربوطه مصوبه ای را اعلام کند مجلس در کنار رسانه خواهد بود و همانطور که در خصوص بیمه رسانه ها به کمک این قشر آمده است حتما در این خصوص نیز حمایت مجلس را خواهند داشت چرا که این اقشار در صف مقدم همه اتفاقات هستند واطلاع رسانی دقیقه ای که انجام میدهند مردم را با وضع اقتصادی آشنا می کنند.

وی در پایان اظهارداشت: درحال حاضر نیز روزنامه نگاران از خبررسانی های تکراری دور شده اند و درحال حاضر به دنبال تحلیل دولت هستند بنابراین مجلس اگر هم روزنامه نگاران هم از مجلس انتقاد کنند هم به دنبال حق این قشر خواهند بود.

رحمت اله فیروزی پور بادی؛نماینده مجلس: مصوبه کاملا سیاسی است

رحمت اله فیروزی پور بادی؛نماینده مجلس درخصوص مصوبه دولت علیه مطبوعات به خبرنگار ما گفت: امیدوار هستیم که این مصوبه دولت سیاسی کاری نباشد چرا که مردم با روزنامه ها سرو کار دارند و نمی توان روزنامه ها را بدون با این مصوبه ها نابود کرد.

این نماینده مجلس درپایان صحبت هایش از حمایت مجلس گفت:برخورد اینچنین با روزنامه ها از طرف دولتی که قرار بر حمایت داشته صحیح نبوده و نیست دولت اول باید کارشناسی موضوع رسانه را بررسی می کرد مجلس هم به دنبال حمایت از مطبوعات خواهد بود

روبرت بگلریان، نماینده مجلس: مجلس به دنبال ابطال مصوبه یک شبه دولت علیه روزنامه ها

روبرت بگلریان، نماینده مجلس درخصوص مصوبه دولت علیه مطبوعات ارائه کرد به خبرنگار ما گفت:این کار دولت کار عجیبی بود که انجام شد و این دغدغه همه است که چرا این اتفاق رخ داده است، درست است که تیراژ روزنامه ها کاهش چشمگیری داشته اما درحال حاضر نیمی از پیمانکاران از طریق روزنامه ها از اطلاعات مناقصه یا مزایده باخبر می شوند و به جرات می توان گفت که از فضای مجازی برای اطلاعات آگهی ها استفاده نمی شود حتی برخی از سایت های دستگاه های دولتی قابلیت ارائه چنین کاری را ندارند و بعیداست که بتوانند آگهی ها را از طریق فضای مجازی رواج داد.

وی در ادامه درباره ماهیت رسانه ها اظهارداشت: ماهیت رسانه باید حفظ شود نه اینکه این ماهیت را به اسم عصر اینترنت یا عصر فضای مجازی حذف کرد روزنامه ها در حال حاضر تحلیل گران هستند نه خبررسان چرا باید این تحلیلگران را بیکار کنیم مردم روزنامه را نه تنها برای آگهی بلکه برای تحلیل ها و گزارش ها می خوانند.

این نماینده مجلس در پایان از حمایت مجلس نسبت به مطبوعات گفت:روزنامه ها هنوز طرفداران خودشان را دارند و این دغدقه ای که دولت به وجود آورده است ناجوانمرده است درصورتی که روزنامه ها به دنبال اشتغالزایی هستند وسرمایه های انسانی درحوزه فرهنک و اطلاع رسانی این مصوبه قطعا به مجلس داده خواهد شد ودر آنجا مجلس با توجه به مغایرت ها این مصوبه را بررسی می کند و در نهایت ابطال خواهد شد چرا ه مجلس به دنبال این است که رسانه ها ماهیت خودشان را داشته بانشد.

امیدعلی مسعودی؛ کارشناس رسانه: دولت یاران دیروز خود را فراموش کرد

امیدعلی مسعودی؛ کارشناس رسانه درخصوص مصوبه دولت علیه مطبوعات به خبرنگار ما گفت:اگر قرار به حذف آگهی ها باشد پس روزنامه ها چه اتفاقی برایشان رخ خواهد داد اگر قرار بر این شد که روزنامه ها در نسخههای دیجیتالی آگهی ها را قراردهند که میتوان گفت دولت همچنان به رسانه ها معتقد است اما این دولت تاکنون نتوانسته حمایت هایی که اعلام کرده بود را برای رسانه ها عملی کند واین امر با عتراض همگانی روبه رو است.

وی در ادامه با مثالی از حمایت اروپاییان از مطبوعات بیان کرد: در همه جای دنیا از روزنامه ها حمایت می شود به صورت مثال در آلمان ۱۴ نوع کمک به بخش خصوصی مطبوعات می شود ودر انگلستان و فرانسه نیز ۱۷/۱۸ مورد هست که کمک روزنامه ها می کنند که این صنعت نابود نشود حتی در بخش چاپخانه نیز کمک های دولتی صورت می گیرد خبرنگاران بیمه بازنشستگی دارند و اما در ایران عمدتا به نشریات خاص این حمایت ها تعلق می گیرد.

وی در ادامه از روحانی خواست تا خاطره خوش از خودش به جای بگذارد و عنوان کرد:روحانی اگر می خواهد که مطبوعات خاطره خوشی از ان داشته باشند درخصوص این تصمیم غیر کارشناسی باید تجدید نظر کند و در این خصوص از صاحبنظران بخواهد تا کمکش کند اینکه دولت قصد دارد به دلیل مشکلات خودش را کوچک کند که نباید به مطبوعات صدمه ای وارد کند.

این کارشناس رسانه در باره سرانه مطالعات مردم نیز افزود: سرانه مطالعه در کشوری که انقلاب فرهنگی داشته به شدت پایین آمده در دهه ۷۰ کتاب ها زیر هزار نسخه چاپ نمی شد در حال حاضر ۱۰۰ الی ۲۰۰ نسخه چاپ می شود روزنامه ها هم که ۳میلیون نسخه در روز چاپ می شود در صورتی که هر ده نفر باید یک روزنامه بخوانند اما در ایران این افتقا رخ نمی دهد .همه جای دنیا به مطبوعات سوبسیت داده می شود تا کارشان را قوی تر انجام دهند حتی در مالزی واندنزی یک اتحادیه از روزنامه نگازان است که قوی تر از دولت ها عمل می کنند و دولت از انها حمایت می کند اما در ایران حتی نهادی نیست که مطبوعات به آنجا پناه ببرند. چرا که در ایران مطبوعات و بخش خصوصی صنف مستقلی ندارند حتی در دوره ای خبرنگاری را آموزش میدادند و مردمب رای آن آموزش حاضر به هزینه کرد بودند اما این آموزش ها نیز رفته رفته ازبین رفت.

امید علی مسعودی از اینکه دولت یاران دیروزش را فراموش کرد گفت:دولت آرای خود را از همین مطبوعات دارد اما برای اینکه مطالبه های مطبوعات را برآورده کند هیچ کاری انجام نداده است و همان ۴ سال اول این حمایت را متوقف کرد در صورتی که زمان انتخابات همین مطبوعات برایش رای جمع کردند دولت یاران دیروز خود را فراموش کرده است.

واکنش وزیر ارشاد به لغو الزام دولتی‌ها به انتشار آگهی در روزنامه ها

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی به لغو الزام دولتی‌ها به انتشار آگهی در روزنامه ها واکنش نشان داد.

صالحی در این توئیت افزود: آیین نامه ابلاغی ستاد موجب نگرانی جدی مطبوعات گردید.

او ادامه داد: با توجه به این که در زمان عدم حضور اینجانب و در خارج از نوبت در هیات دولت مطرح شده بود، با جناب آقای دکتر جهانگیری صحبت کردم و با نظر مساعد ایشان قرار شد که با درخواست اصلاحیه در ماده مربوطه، مجددا در جلسه چهارشنبه مطرح شود.

نامه‌نگاری به رییس جمهوری برای لغو آیین‌نامه

پدرام پاک آیین، نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات نیز طی نامه ای به رییس جمهوری با یاداوری شرایط دشوار مطبوعات کشور، خواستار لغو آیین نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) و بازگشت اگهی های دولتی به مطبوعات شد.

در این نامه با استناد به قوانین آیین دادرسی، تجارت و برگزاری مناقصات که درج آگهی های دولتی را در مطبوعات الزام می کند، اجرای این تکلیف قانونی، کمکی حداقلی و ضروری به مطبوعات توصیف شده است.

در بخشی از نامه پدرام پاک آیین نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات به حسن روحانی رئیس جمهوری آمده است: همچنان که مستحضرید، در شرایط دشوار اقتصادی و همه گیری بیماری کرونا چراغ مطبوعات کشور، یکی پس از دیگری خاموش و مطبوعات رفته رفته از سبد خانوار حذف می شود. در چنین وضعی از دستگاه های ذیربط انتظار می‌رود تا به وظیفه قانونی خود مبنی بر تامین حداقل های زنجیره مالی مطبوعات عمل کنند و با تحرک و دلسوزی بیشتر باری از دوش مطبوعات نجیب و صبور  کشور برگیرند.

پاک آیین در این نامه ادامه داده است: واقعیت این است که ابلاغ آیین نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) که انتشار فراخوان‌ها بر بستر  مذکور و  حذف آگهی روزنامه برای مزایده‌ها و مناقصه‌ها را مقرر داشته، جامعه مطبوعاتی را مایوس و حیرت زده کرده است. بنا به توضیحات فوق خواهشمند است مصوبه مورد اشاره را که به مرگ مطبوعات مظلوم و مستقل کشور می انجامد، لغو و کان لم یکن اعلام فرمایید.