نزدیک به یک ماه مانده تا عید نوروز و مردم به جای اینکه بتوانند خرید کنند نگران نان شب هستند، با وجود اینکه کرونا یک سال است که در کشور است اما همچنان قربانی می گیرد نه تنها قربانی ها را می کشد بلکه آنها را محتاج تر می کند.

مونا ربیعیان/ وقتی سری به پایین شهر میزنیم میبینیم که مردم دیگر آن خنده های شب عید را فراموش کرده اند و به دنبال کاری برای نان شب می گردند از وقتی که این بیماری به کشور آمد شهر چهره فقر به خودش گرفته است و هر روز کارگری بیکار می شود و هر روز یک داستان جدید برای قیمت ها وجود دارد اما باید دید مسوولان چه فکری برای شب عید مردم خواهند کرد و مردم همچنان با اندوه عید را شب خواهند کرد؟

مجید ابهری: قدرت خرید مردم به صفر رسید

مجید ابهری کارشناس و آسیب شناس اجتماعی درخصوص کاهش ۸۰ درصدی قدرت خرید مردم به خبرنگار ما گفت: توانایی خرید نیازمندان و کارگران بسیار پایین آمده است و وقتی که می‌گویم قدرت خرید پایین آمده است کل جامعه را پوشش نمی‌دهد فقط برخی از اقشار این موضوع شامل حالشان خواهد شد.

وی در ادامه درباره اینکه قدرت خرید چه بلایی بر سر جامعه خواهد آورد گفت: وقتی قدرت خرید کارگران پایین بیاید جامعه را به سمت فحشا،دزدی و خفت‌گیری خواهد برد جامعه ای که مادری که حاضر می شود نوزاد تازه به دنیا آمده آش را ۳ میلیون تومان بفروشد تا بچه های دیگرش بتوانند گوشت و مواد غذایی بخورند یا مادر یا پدری فرزندش را جلوی ماشین میاندازد تا بتواند دیه ای بگیرند و خرج روزمره شان را بگذرانند این بلاهایی است که در جامعه ما به خاطر قدرت خرید شاهد هستیم.

دکتر ابهری در ادامه افزود: ما برای کارگران و بازنشستگان میتوانیم بگویم یا زیر خط فقر هستند یا فقر مطلق و یا فقط زنده هستند که ما در جامعه شاهد قشر آخر هستیم مردمی که فقط زنده هستند این در حالیست که برخی از جوانان و آقازاده ها مازراتی میلیاردی سوار می شوند و نوع زندگیشان با مردم عادی بسیار متفاوت است اما بیشتر جوانان در زندگی روزمره خود مانده اند .

او درباره اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اگر ما اقتصاد مقاومتی را فقط روی کاغذ پیاده نمی کردیم الان این جامعه را نداشتیم و شرایط برای همه یکسان می بود اما متاسفانه اقتصاد مقاومتی فقط و فقط روی کاغذ قشنگ بود وهیچ گاه اجرایی نشد. ای کاش وزیر اقتصاد ما و وزیر کار ما سری به کوچه پس کوچه های تهران و شهر های مختلف می زدند و می دیدند که مردم در چه شرایطی زندگی می کنند نه اینکه از دور فقط نظاره کنند و برنامه ریزی روی کاغذ داشته باشند.

این جامعه شناس در پایان گفت: متاسفانه این فقر و گرسنگی بیشتر ایمان مردم را نشانه می گیرد. مسوولان بهتر است دیگر روی کاغذ کارهایشان را نشان ندهند و سعی کنند حرفهایشان را عملی کنند تا این فقر ایمان مردم را بیش از این نابود نکرده است مردم اگر ایمانشان را از دست دهند این ما هستیم که دربرابر خدا باید پاسخگو باشیم مردم بدون ایمان دست به هر کاری می زنند بهتر است گاهی تاریخ را تورق کنیم .

لطفعلی بخشی: مردم دیگر خوشی ندارند

لطفعلی بخشی اقتصاددان و عضو هیت علمی دانشگاه علامه درخصوص اخبار منتشره درباره اینکه قدرت خرید مردم ۸۰ درصد کاهش یافته است به خبرنگار ما گفت: اینکه بگوییم ۸۰ درصد قدرت خرید پایین آمده است هم درست نیست چون اقلامی که افزایش قیمت داشته اند همه از اقلام غیر ضروری است و اقلام ضروری افزایش داشته اند اما نه افزایش چشمگیر که قدرت خرید مردم را کاهش دهد اینکه قدرت خرید را اینگونه منتشر کنیم به نفع دولت نیست در این شرایط بهتر است که اینگونه صحبت ها را تا وقتی که منابع رسمی اعلام نکرده‌اند بروز ندهیم.

او در ادامه درخصوص اینکه حقوق کارگران برابر با قدرت خرید نیست هم اظهار داشت: حقوق کارگران ۲۰ درصد افزایش داشته است که این افزایش نسبت به قدرت خرید کم است اما نمیتوان گفت که انقدر که نتوانند خرید کنند و درست است که با افزایش ۲۰ درصدی کارگران تحت فشار هستند و باید تقریبا چندین برابر کار کنند تا بتوانند هم تراز قدرت خرید داشته باشند.

این اقتصاددان در ادامه افزود: اقلامی مانند تلویزیون و دلار و.. افزایش یافته است که این ها برای کارگران نان و آب نمی شود و اقلامی مانند گوشت و مرغ و… کاهش چندانی نداشته است ولی در این شرایط اقتصادی بهتر است که به این اخبار دامن زده نشود چون این اخبار دردی را درمان نخواهد کرد.