نزدیک به 20 روز مانده به عید می بینیم که دستفروشان در شهر پرشده اند در صورتی که هشدارهای کرونایی وجود دارد این کار نشان از فقر مطلق در کشور دارد.

مونا ریبعیان/ درحال حاضر مردم از نداری حاضر هستند درست به هرکاری بزنند با توجه به اینکه زندگی ها مشکل شده است اما مردم برای داشتن یک زندگی راحت تلاش می کنند حال با دستفروشی یا با کارهای مشابه اما نیمی از این آدمها از سر ناچاری دست به چنین کارهایی می زنند باید امید داشت روزی این مشکلات حل شود و چهره فقر از کشور زوده شود.

نان حلال درآوردن زحمت دارند

مصطفی اقلیما، پدر مددجویان اجتماعی درخصوص اینکه چهره شهر پر شده از غم به خبرنگار ما گفت: وقتی که در جامعه ما میزان تورم بیش از حقوق افراد است و بیکاری بیداد می کنند چه توقعی دارید از مردم مردم برای درآوردن نان حلال دست به دستفروشی می زنند.

وی در ادامه افزود: مگر بازنشستگان چقدر حقوق دریافت می کنند که توقع داریم بعدبازنشستگانی در خانه بشینن باید کار کنند تا بتوانند مایحتاج زندگی خود را تهیه کنند، مردم توان این را ندارند که قسطی حتی خرید کنند یا در صف بایستند که آیا کالای دولتی گیرشان بیاید یا نه.

پدر مددجویان اجتماعی در ادامه از دستفروشان تقدیر کرد و گفت: دستفروشی شریفترین کاری است که مردم این روزها برای گذران زندگی خود می توانند انجام دهند وقتی علت گرانی ها را گردن دیگران میاندازیم جای اینکه به دنبال حل مشکل باشیم مگر حقوق کارمند و کارگر در سال چند بار افزایش پیدا می کند که ما روزانه گرانی داریم کارگر از کجا بیاورد اجاره خانه ای که در این مدت ۳ برابر شده را پرداخت کند و مایحتاج زندگی را هم تامین کند.

وی در ادامه افزود: به طور مثال درحال حاضر ۵۰ درصد خبرنگاران بیکار شدند تاحالا کسی سراغی از آنها گرفته است نه چرا که برای دیگران بیکار شدن اهمیتی ندارند مثال دیگر فروشنده ها در حال حاضر تقریبا ماهی ۹۰۰ می گیرند با یان ۹۰۰ تومان می توانند زندگی بچرخانند . توقع بی جایی است که بخواهیم بگویم که با این حقوق ها می تواند مخارج زندگی ها را بچرخاند.

مصطفی اقلیما درادامه اظهارداشت:  در کل می توان گفت وقتی کار نیست دستفروشی عیب نیست وقتی مردم ندارند نمی توان آنها را از بیماری ترساند و خانه نشین کرد به جای نسخه پیچیدن ها به فکر نان مردم باشیم که مردم برای نان شب محتاج هستند شب عید را چطور سر کنند.

هیچکس در جایگاه خودش کار نمی کند

پدر مددجویان اجتماعی در باره اینکه هیچ کس درجایگاه خودش نیست گفت: وقتی چند آدم هستند که سمت هایشان فقط تغییر می کند نمی توان توقع داشت که زندگی مردم وضع بهتری داشته باشند چرا که تخصصی در کاری که هستند ندارند باید به دنبال کسی باشیم که برای آینده برنامه داشته باشد اشتغال مهمترین آنها است چرا که برای رفع این معلول ها باید علت برطرف شود و این علت با وجود افرادی که پاسخگو نیستند و متخصص هم نیستند امکان پذیر نخواهد بود.

وی در پایان بیان کرد: به امید روزی که ما کسی را نبینم که برای خوردن لقمه نانی در سطل زباله فرو رفته باشد تا ته مانده غذای مردم را بخورد اگر اشتغال باشد چنین صحنه های ناهنجاری در شهر دیده نخواهد شد.