در این مدت انتقادات زیادی در بخش مهاجرت صورت گرفته است روز شنبه رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از مصوبه مجلس در مورد افزایش حقوق‌ها در سال آینده گفت که در سال ۹۸، ۹۰۰ استاد از ایران خارج شدند.

مونا ربیعیان/علیرضا منادی سخیدان در تذکری در جلسه علنی و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه با اشاره به مصوبه مجلس در مورد افزایش حقوق ۲۵ درصدی برای حقوق‌های زیر ۱۰ میلیون تومان و افزایش حقوق دو و نیم میلیون تومانی برای حقوق‌های بالای ۱۰ میلیون تومان گفت: اساتید را از این مصوبه مستثنی کنید. در سال ۹۸، ۹۰۰ استاد از ایران خارج شده‌اند. استادی هست که ۴۰ سال استاد تمام است و حقوقش ۱۴ میلیون تومان است. در حالی که فلان عضو هیات مدیره ۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد.

استادید تحت فشار معیشتی

وحید شقاقی شهری، رئیس دانشکده اقتصاد خوارزمی درخصوص مهاجرت اساتید دانشگاه ها به خبرنگار ما گفت: اساتید دانشگاه ها در خصوص وضعیت معیشتی تحت فشار هستند با توجه به اینکه اساتید همانند کارمندان حقوق دریافت می کنند و تفاوت محسوسی بین دستمزدها وجود نداد فقط اینکه کارمندان از مزایای کارانه؛ پاداش و… بهره مند می شوند و اساتید دانشگاه ها از اینها بهره مند نیستند. به عبارتی هیت علمی دانشگاه از لحاظ وضعیت میعشتی در با قایسه با یک کارمندان درآمد تقریبا یکسانی را دارد.

وی در ادامه افزود: اساتید وقتی می بینند که در کشورهای همسایه فرصت بهتری نسبت به داخل کشور داند تصمیم به مهاجرت می گیرند که این مهاجرت می تواند دائم یا موقت باشد تفاوت دسمتزد استاد دانشگاه در ایران و خارج از کشور حدود ۵۰ میلیون تومان است و با توجه به کاهش ارزش پول ملی می تواند فرصت مناسبی برای مهاجرت باشد.

آینده مبهم باعث فرار سرمایه ها از کشور

رئیس دانشکده اقتصاد خوارزمی درباره دلیل اصلی مهاجرت اساتید اظهارداشت: از طرفی وقتی اساتید آینده کشور را مبهم می بینند و افق روشنی برای آینده کشور ملاحظه نمی کنند تصمیم می گیرند تا از کشور خارج شند پی می توان گفت دو مسئله مهم یکی معیشت و شرایط بدی که اساتید دارند و فشار سنگینی که روی دوش انها است و دیگر نبود آینده روشن باعث مهاجرت می شود. از طرفی فرصت های شغلی که بیرون مرزها اساتید دارد می تواند آینده روشنی را برای خودشان داشته باشد.

عقب افتادگی در انتظار کشور

وحید شقاقی شهری در پایان از عقب افتادگی کشور در زمان مهاجرت سرمایه های انسانی گفت: وقتی سرمایه های یک کشور می روند کشور دچار عقب ماندگی می شود؛ کشور نیار به فرهخیتگان دارد تا بتواند رو به جلو حرکت کند اما مهاجرت این قشر باعث می شود سرمایه های انسانی هدر رود و همچنین کشور دچار عقب افتادگی شود.