پس از ماه‌ها انتظار و مذاکره، سرانجام قرار شد بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران در ژاپن، کره‌جنوبی و عراق در حال آزادسازی است.

مونا رمضانپور/برخی کشورها مانند کره جنوبی، عمان، عراق و ژاپن به دلیل اعمال تحریم های سختگیرانه از سوی ترامپ، منابع مالی ایران ناشی از صادرات نفت و انرژی را بلوکه کرده و حاضر به آزادسازی و انتقال آن به ایران نبودند، این مساله سبب فشارهای مضاعف بر اقتصاد ایران شده بود.

 در روزهای گذشته ؛ تلاش های بانک مرکزی و تیم دیپلماسی کشور به بار نشست و مقرر شد بخشی از این منابع آزاد شود. این مساله را باید همانند ایجاد ترک در دیوار تحریم‌ها دانست زیرا سبب خواهد شد تا منابع مالی آزاد شده و از فشارهای کلان کاسته و سبب رقم زدن اتفاقات مثبت در اقتصاد شود.

روز گذشته سید حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در عراق خبر داد.

وی گفت: منابع موثقی در عراق از موافقت آمریکا با آزادسازی منابع ایران در بانک تجارت عراق خبر می‌دهند و اعلام داشته‌اند که چند تراکنش نیز انجام شده است.

پول های بلوکه شده عمده مشکلات کشور را حل می کند

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل درخصوص آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران به خبرنگار ما گفت:  ما نیازمند به این ارزهای بلوکه شده بود و در صورت آزادسازی باید برای استفاده درست از آن ها راه حل اصولی پیدا کرد چرا که تمام کشورهایی که در حال حاضر پول های ایران را بلوکه کرده اند به دستور آمریکا این کار صورت گرفت در حال حاضر هم آمریکا دستور آزادسازی داده است که این کشورها درحال آزادسازی هستند.

Fatf بهانه ای برای ادامه بلوکه ماندن پول های ایران

وی در ادامه درباره fatf نیز بیان کرد: Fatf می تواند بهانه ای برای پرداخت این ارزها باشد چرا که ما قربانی خواسته برخی از افرادی شده این که با لجاجت تلاش می کنند تا تصورات خود را به کرسی بنشانند؛ در حال حاضر ایران حتی نمی تواند با چین همکاری داشته باشد به طور مثال یک شرکت ایرانی نمی تواند مستقیم وارد معامله با یک شرکت چینی یا خارجی شود و باید توسط یک شرکت سوم معامله صورت گیرد درصورتی که اگر ایران در fatf حضور پیدا می کرد نیازی به کشور ثالث برای ورادات یا صادرات نیود.

فریدون مجلسی در پایان اظهارداشت: در حال حاضر هم ترس از این است که کشورهایی که پول ایران را بلوکه کرده اند بخواهند از این طریقف باز پول های ایارن را پس ندهند باید دید برای این موضوع چه فکری صورت گرفته است. fatf را می توان هر وقت که مورد تایید نبود خارج شد اما نمی دانم چرا برخی ها با حضور ایران مخالفت می کنند.