خط فقر یک خانوار شهری با تعداد ۳.۲ نفر عضو در سال ۹۸،معادل ماهیانه ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان است.

مونا ربیعیان/ مرکز آمار ایران در قالب طرح هزینه – درآمد خانوار با مراجعه به حدود ۴۰ هزار خانوار اطلاعات آن را در اختیار عموم و محققان قرار می دهد که محققان می‌توانند بر اساس معیارها و روش‌های متنوع و متعددی که وجود دارد، شاخص فقر و رفاه را محاسبه کنند.

در این میان شاهد افزایش زباله گردی هستیم در صورتی که دولتمردان مدعی این هستند که اقتصاد کشور رشد پیدا کرده است اما رشد اقتصادی که مردم را فقیر تر کرده است را شاهد هستیم.

مردم در خط فقر زندگی می کنند

محمدرضا محبوب فر؛ جامعه شناس و تحلیلگر آسیب های اجتماعی درخصوص اوضعیت معیشت مردم به خبرنگار ما گفت: درحال حاضر مسوولین و مدیران کلان کشور باید به فکر بهبود اقتصادی چامعه باشند، مهمترین این امر اشتغالزایی برای جوانان و مردم درمانده است که در اثر تحریم و کرونا کسب و کارهای خود را از دست داده اند که بخش زیاد جامعه را تشکیل داده اند.

وی در ادامه بیان کرد: دستفروشی، زباله گردی و… کارهایی نیست که در شان و منزلت مردم ایران نیست که دچار آن شدهد ان، متاسفانه آمار رسمی اعلام کرده است که خط فقر در شهرهای بزرگ ۱۰ میلیون تومان برآورد شده است و این یعنی گسترش فقر در ایران، وقتی جامعه را فقر فرا می گیرد نتیجه افزایش هزینه های سطح زندگی، نبود کسب و کار مناسب و در نهایت بیکاری است که باعث ایجاد پدیده های زیادی در خصوص معیشت مردم می شود.

افزایش سو استفاده از دختران و زنان به خاطر فقر

این جامعه شناس درباره سو استفاده از زنان و دختران به خاطر فقر گفت: یکی از راه های کسب و درآمد این روزها استفاده از زنان و دختران است که افزایش پیدا کرده که این نشان می دهد که بخش متوسط جامعه متاسفانه به بخش فرو دست سقوط کرده است و این یعنی ۸۰ درصد مردم یا روی خط فقر زندگی می کنند یا زیر خط فقر. به جای اینکه توپ را به گردن مردم بیاندازیم که فیلم و عکس ها را منتشر می کنند باید مشکلات را اساسی حل کنیم .

وی در ادامه درباره عکس های منتشر شده از فقر در ایران اظهارداشت: البته یکسری هایی هستند که با ایران مشکل دارند و برای دشمنان ایران کار می کنند و استارت انتشار گسترش فقر را می زنند و مردم هم نتشر می کنند دولت باید مصلح باشد و اگر خودش مشکلات را برطرف کند چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد.

این تحلیلگر اجتماعی درباره وضعیت کارگران نیز گفت: کارگران روز مزد و میلیون ها فقیر در جامعه هستند که نان شب ندارند یا در سرما و در شرایط بد کنار چراغ های خیابان می خوانند همین باعث می شود که هجم دزدی، سرقت و زورگیری در جامعه افزایش پیدا کند که این در هیچ برهه ای از تاریخ ایران نادر است.

به زودی شاهد سارقان نان خواهیم شد

محمدرضا محبوب فر درباره اافزایش سرقت و دزدی در جامعه گفت: مسوولین باید تلاش کنند تا رضایتمندی مردم را بدست آورند چرا که اگر مردم راضی نشوند نه پیشرفتی، نه امنیتی در کشور وجود نخواهد داشت با توجه به اینکه نرخ فقر روستایی دوبرابر شده است و ۶۰ درصد فقر افزایش یافته است در نتیجه سرقت از بانوان، سالمندان و کودکان در آینده افزایش خواهد یافت و مردم چند وقت دیگر نان شب را هم دزدی می کنند این رفتارهای ناشایست در شان مردم نیست اما فقر آسیب های زیادی به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه از سرباز زدن مسوولین از پذیرش مشکلات اظهارداشت: وقتی رهبر معظم انقلاب تذکر می دهد یعنی مسوولین باید تلاش کنند که مشکل مردم بر طرف شود اما هیچ کس مسولیت اوضاع اقتصادی را برعهده نمی گیرد حتی حاضر نیستند از مردم عذرخواهی کنند این یعنی باید افرادی سرکار بیایند که حداقل مسولیت کاری که کرده اند را برعهده بگیرند.

این جامعه شناس در پایان اظهارداشت: درحال حاضر ۸۵ میلیون نیازمند در کشور داریم و دولت باید مصلح اجتماعی شود و مشکلات را برطرف کند با اشتغالزایی با تزریق پول با هرراهی که امکان دارد سرمایه های کشور خودمان را برای خودمان خرج کنیم به جای اینکه توپ گسترش فقر را گردن هم دیگر بیاندازیم.