به گزارش اقتصاد پویا، جمعه شب گذشته (۱۵ اسفند) بود که جک دورسی هم‌بنیانگذار و مدیرعامل توئیتر با انتشار پیامی در صفحه اجتماعی خود در توئیتر اولین توئیتش را به حراج گذاشت. شبکه اجتماعی توییتر، در روز ۲۱ مارس ۲۰۰۶ با این توییت کوتاه : “just setting up my twttr” از جانب جک دورسی کار […]

به گزارش اقتصاد پویا، جمعه شب گذشته (۱۵ اسفند) بود که جک دورسی هم‌بنیانگذار و مدیرعامل توئیتر با انتشار پیامی در صفحه اجتماعی خود در توئیتر اولین توئیتش را به حراج گذاشت.

شبکه اجتماعی توییتر، در روز ۲۱ مارس ۲۰۰۶ با این توییت کوتاه : “just setting up my twttr” از جانب جک دورسی کار خود را رسماً آغاز کرد. شاید آن روز کسی فکرش را نمی‌کرد که توییتر روزی به یک تریبون مهم برای سیاستمداران، هنرمندان، بازیگران، ورزشکاران و حتی مردم عادی تبدیل شود. اما این اتفاق رخ داده و در حال حاضر کمتر کسی را می‌توان یافت که حداقل نام توییتر را نشنیده باشد.

اولین توییت جک دورسی در حراجی

حالا با گذشت ۱۵ سال این توییت به عنوان یک امضای دیجیتال منحصربه‌فرد در وبسایتی که به فروش توییت ها به عنوان رمزهای غیرقابل معاوضه یا ان اف تی (NFT) اختصاص دارد،  توسط جک دورسی به فروش گذاشته شده است. رمزهای غیرقابل معاوضه مثل امضاهای دیجیتالی هستند که مالکیت یک فرد بر تصاویر ویدئوها و دیگر رسانه های آنلاین را تایید می‌کنند.

اگر نمی‌دانید توکن غیرقابل معاوضه (NFT) چیست، باید گفت که این توکن نوع خاصی از توکن‌های رمزنگاری بر پایه تکنولوژی بلاک‌چین است که منحصر به فرد بوده و قابل تکثیر نیست. در واقع تفاوت NFT ها با رمزارزهای معمول مانند بیت‌کوین در این است که به واسطه منحصر به فرد بودنشان قابل معاوضه نیستند و مانند یک اثر هنری خاص نمی‌توان آن‌ها را با نمونه مشابه مبادله کرد.

حالا اتفاق عجیب این حراجی که باعث سرو صدای زیادی درسطح جهانی شده، چیست؟ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فوربس، موضوع از این قرار است که همین که دورسی جمعه شب گذشته  لینک خرید این توییت را از وبسایت Valuables در حساب توییتریش به اشتراک گذاشت، ظرف تنها چند دقیقه رقم پیشنهادی برای خرید آن به ۸۸ هزار و ۸۸۸ دلار رسید، اما دیری نگذشت که دنیای مجازی بازهم با خبر دیگری شگفت زده شد! وقتی سینا استوی، کارآفرین ایرانی و مالک پلتفرم فروشنده رمزارز بریج اوراکل (Bridge Oracle) و کریپتولند، بالاترین پیشنهاد را برای خرید این توئیت ارائه داد، به یکباره تمام نگاه ها به سمت ایران و این فعال حوزه بلاکچین ایرانی ختم شد. استوی در این حراج رقم  دونیم میلیون دلار برای خرید این NFT به جک دورسی مالک توییتر پیشنهاد داد. قبل از سینا استوی از ایران، جاستین سان، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت (بیت تورنت) نیز پیشنهاد قابل توجه دو میلیون دلار را برای خرید این توئیت داده بود.

جک دورسی ، مالک شبکه اجتماعی توییتر

جک دورسی همواره طرفدار پروپاقرص ارزهای دیجیتال بوده و حتی هشتگ bitcoin# را هم در بخش بیوی حساب توییتر خود اضافه کرده است. بنابراین، اتعجبی ندارد که وی به سمت NFT ها گرایش پیدا کرده و تلاش کند تا از مزایای این فناوری نهایت استفاده را ببرد.

سینا استوی با این اقدام ، توانست نام خود را بعنوان مطرح ترین فرد ایرانی حوزه بلاکچین در شبکه اجتماعی توییتر تا این لحظه درتاریخ ثبت کند.