آمارهای کرونا دوباره و برای چهارمین مرتبه از زمان شیوع این بیماری در کشورمان، به طرز وحشتناکی در حال صعود است و این یعنی اینکه روزهای سختی در پیش داریم که به مراتب از موج سوم خطرناک‌تر است.

مونا ربیعیان/ قبل از پایان سال ۹۹، شرایط کرونایی کشور به گونه‌ای بود که خیلی از تخت‌های بیمارستانی در بخش‌های عادی و ویژه، خالی از بیماران کووید ۱۹ شده بود و پیش بینی می‌شد با حفظ شرایط موجود، بتوان امیدوار بود که بیماری کنترل شود. اما، متأسفانه با رسیدن به روزهای پایانی سال و افزایش ترددها و رفت و آمدهای درون شهری تحت بهانه «خرید شب عید»، باعث شد شرایط به کلی تغییر کند.

مسعود مردانی؛ عضو کمیته ستاد مبارزه با کرونا:بی تدبیری در سفرهای نوروزی

بیماری های ویروسی و اپدیمی با رعایت نکردن منتشر می شود و در ۶ الی ۸ هفته نمایان می گردند وقتی سفرهای نوروزی انجام شد ما انتظار این را داشتیم که چنین اتفاقی رخ دهد به همین خاطر اعلام کردیم و از مردم خواستیم که به سفلر نروند که شاهد چنین رخ دادی نباشیم.

مردم ایتالیا،فرانسه، اسپانیا و آلمان آدم نیستند که یک ماه در خانه هایشان نشستند و از دور کار کردند وفقط ایرانی ها نیاز به سفر دارند تازه این کشورها شرایط واکسیناسیون بهتری از ما داشتند اما با توجه به پیشرفتگی ویروس کرونا ترجیح داند که رعایت کنند.

باز بودن راهای سفر کار عاقلانه ای نبود و بی تدبیری محسوب می شد در حال حاضر هم مرگ و میر هنوز بالا نیست دوالی سه هفته دیگر این آمارها را می توان گفت برای چی هست رعایت نکردن در نوروز تجمعات بیش از چند نفر دورهمی های گرفته شده همه اینها هنوز خودش را نشان ندادهاست.

راه جلوگیری رعایت پرتکل های بهداشتی اگر مترو بی آرتی شلوغ است منتظر بمانیم تا خلوت شود نه اینکه خودمان در این ازدهام ها حضور داشته باشیم از خانه خارج می شویم ماسک بزنیم و حتی یک لحظه هم ماسک را از صورت خودمان برنداریم از حضور در تجمعات خودداری کنیم دومین راه می تواند واکسیانسیون باشد که با توجه به پیشرفتگی این ویروس تنها راهکار رعایت پروتکل های بهداشتی است. تعطیلی هم می تواند یکی از راهکارهای مقابله با کرونا باشد اما اینکار عقلانی به نظر نمی رسد.

محمدرضا محبوب فر؛ کارشناس حوزه سلامت:قصور دولت در ایجاد پیک چهارم

محمدرضا محبوب فر؛ کارشناس حوزه سلامت درخصوص موج چهارم کرونا در کشور به خبرنگار ما گفت: متاسفانه باید گفت که افسار کرونا از دست دولت و وزارت بهداشت و درمان خارج شده است و درحال حاضر شرایط امروز کشور حاصل سیاست های سلیقه ای و یک بام و دو هوای دولت در برخورد با بیماری کرونا است.  اکنون نیمی از کشور در وضعیت قرمز قرار دارد و نیمی دیگر در وضعیت نارنجی و در آستانه قرمز شده است. قبل از تعطیلات نوروزی در یک گفت وگوی رادیویی اعلام کردم که بین حرف تا عمل ستاد مبارزه با کرونا و مجموعه دولت تناقص آشکار وجود دارد و تعطیلات نوروزی و سفرها و دورهمی های این ایام دروازه ورود پیک چهارم به کشور خواهد بود.

وی در ادامه، وضعیت کرونا در ایران و سایر کشورها را مقایسه کرد و افزود: اگر وضعیت کرونا در ایران را با سایر کشورها مقایسه کنیم باید گفت ما در کشور شاهد یک اپیدمی ممتد در بیماری کرونا بودیم که بنا بر ملاحظات سیاسی، امنیتی و اقتصادی تاکنون این بیماری در کشور کنترل نشده است و این در حالی است که وضعیت کرونا در کشور همچنان برخلاف کشورهای خاورمیانه، آسیایی، اروپایی و آمریکایی موج اول را پشت سر نگذاشته است و شاهد پیک چهارم کرونا شده ایم.

آمارهای مرگ و میر به بیش از ۵۰۰ نفر در روز خواهد رسید

این کارشناس حوزه سلامت در ادامه با اشاره به افزایش فوتی های کرونایی گفت: درحال حاضر نیز تعداد فوتی ها در کشور صعودی شده است و به این زودی ها نیز آمار فوتی ها دو رقمی نخواهد شد و به جرات می توانم بگویم که طی هفته های آینده فوتی های کرونایی به بیش از ۵۰۰ نفر خواهد رسید و وضعیت از این هم خطرناکتر خواهد شد.

محمدرضا محبوب فر درباره آمادگی آرامستان های کشور در حال حاضر گفت: امروزه آرامستان های شهرهای تهران، اصفهان، چهارمحال بختیاری و بسیاری دیگر از شهرهای قرمز کشور آرایش بحرانی به خود گرفته اند و مقصر اصلی این اتفاق نیز مجموعه دولت است چرا که وزارت بهداشت و درمان و کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا بارها و بارها هشدار داد و اعلام کرد که تعطیلات نوروز را مانند سال ۹۹ با محدودیت های شدید برگزار کنید اما متاسفانه دولت به این هشدارها بی توجهی کرد.

ورود کرونای برزیلی از ترکیه

وی در ادامه به ورود کرونای برزیلی به کشور اشاره کرد و گفت: حتی وقتی کرونای برزیلی در ترکیه روزانه ۴۵ هزار نفر را مبتلا کرده است پروازها، نقل و انتقالات بین دو کشور همچنان برقرار است و با توجه به این موضوع، گونه جهش یافته برزیلی همانند انگلیسی در کشور پخش خواهد شد و همه همکاران و کمیته علمی ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و درمان هشدارهای لازم را بارها اعلام کرده اند اما همچنان دولت با بی توجهی به این امر کار خود را ادامه می دهد و تاکنون هیچ محدودیتی برقرار نشده است.

این کارشناس حوزه سلامت، حل مشکل کرونا در کشور را اینگونه بیان کرد: یک بار باید مشکل کرونا را حل کنیم و مدعی العلوم با ورود به پرونده کرونا، پشت پرده عدم مدیریت و کنترل این بیماری در کشور را برملا کند و مشخص گردد چرا در چنین شرایطی هشدارهای وزارت بهداشت و کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا با بی توجهی دولت مواجه شد و آیا پیک چهارم کرونا خودخواسته به وجود آمد؟

وی در ادامه افزود: درحال حاضر نیز بسیاری از بیمارستان های کشور در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته اند و مشکل بخش آی سیو برای بیماران اورژانسی وارد مرحله جدیدی شده است و با توجه به این تفاسیر باید گفت که افسار کرونا از دست مسوولین خارج شده است.

تخلف آشکار دولت در ایام نوروز

محمدرضا محبوب فر در ادامه به تخلف دولت در ایام نوروز پرداخت و گفت: یکی دیگر از تخلفات در همین ایام نوروز این بود که حداقل ۱۵ هزار نفر ناقل بیماری در سطح کشور لغو قرنطینه کردند و متاسفانه حدود ده میلیون نفر با وسایل نقلیه شخصی و عمومی به سفر رفتند و باتوجه به اینکه بیماران کرونایی لغو قرنطینه کردند و این حرکت مشکوک بوده است. مجموعه دولت و ستاد ملی کرونا پاسخ دهند که چرا وقتی امکان ردگیری بیماران کرونایی وجود داشته اجازه سفر در سطح کشور به آنها داده شده است؟

وی در ادامه بیان کرد: شرایط ایجاد شده در کشور خطرناک تر و ویروس جهش یافته ده ها برابر مسری تر و وحشی تر از گذشته شده است و این شرایط ضرورت حفظ فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی مشاغل را دوچندان ساخته است. دولت باید قرنطینه و محدودیت های سراسری را بازگرداند و خسارت تعطیلی های اصناف را بپردازد و محدودیت ها بیشتر از قبل شود چون مردم درحال حاضر بین مرگ و زندگی هستند.

این کارشناس حوزه سلامت از عدم واکسیناسیون سراسری مردم در کشور گلایه کرد و افزود: درخصوص وضعیت موجود، رعایت فاصله گذاری اجتماعی باید صورت گیرد و تا دیر نشده تعطیلی حداقل ۲ هفته ای اعلام شود تا تکلیف واکسیناسیون در کشور مشخص شود.

ایران در قعر جدول واکسیناسیون دنیا

محمدرضا محبوب فر از وضعیت کشور درخصوص واکسیناسیون انتقاد کرد و گفت: درحال حاضر متاسفانه ایران در قعر جدول واکسیناسیون در دنیا است و تعهدات دولت متاسفانه محقق نشده است. اگر واکسیناسیون به موقع انجام می شد مشکلات کمتری در کشور شاهد بودیم؛ مثل کشورهای اسرائیل، عربستان و امارات که در حال حاضر درحال واکسیناسیون مردم هستند اما در کشور ما واکسیناسیون حتی به یک درصد هم نرسیده است و تکلیف آن نامعلوم است.

وی در ادامه افزود: گره های سیاسی و اقتصادی در کشور باعث شده چنین شرایط فوق بحرانی به وجود آید. واکسیناسیون باعث می شود تا حداقل ۶ ماه بدن افراد در مقابل این بیماری مقاوم باشد اما همانطور که گفتم ایران در قعر جدول واکسیناسیون در دنیا است و تا وقتی که این اتفاق رخ نداده تعطیلی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی راهکارهای مناسب هستند.

این کارشناس حوزه سلامت در پایان راهکار نجات از بیماری کرونا را اینگونه بیان کرد: اگر یک واکسیناسیون به وقوع می پیوست مشکلات کمتری داشتیم؛ کشورهای همسایه مثل اسرائیل، عربستان و امارات درحال واکسیناسیون مردم هستند و این در حالی است که رقم واکسیناسیون در ایران به یک درصد هم نرسیده است.