مصالح ساختمانی سهم 50 درصدی در قیمت نهایی مسکن دارد و براساس آمارها پس از قیمت زمین بیشترین عامل گرانی مسکن افزایش قیمت مصالح ساختمانی است، اگر مصالح ساختمانی با نرخ متعادل و قابل قبولی به دست سازنده و مصرف‌کننده برسد می توان قیمت مسکن را نیز مدیریت کرد در غیر این صورت با افزایش و نوسانات بازار دلار و عدم مدیریت برخی مسائل قیمت هزینه‌های تولید مسکن نیز بالا می‌رود.

مونا ربیعیان/در شش ماه گذشته باوجود اینکه قیمت مسکن سر به فلک کشیده، دولت هیچ اقدامی برای کنترل آن انجام نداده و تنها محدود به مصاحبه ها و امضای تفاهمنامه های در زمینه ساخت مسکن ملی شده است و وضعیت اقتصاد کشور و گرانی تورم تا جایی به آن دامن زده است که نه کسی توان خرید ملک دارد و نه مالکی حاضر به فروش ملک است زیرا معتقد است قیمت مسکن بازهم بالاتر می رود. در چند مدت اخیر هم مجلس اعلام کرده برای کاهش قیمت مصالح ساختمانی به دولت فشار می آورد تا نرخ این اقلام کاهش یابد، اما همین یک هفته پیش بود که دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد که قیمت سیمان پاکتی ۲۰ درصد دیگر افزایش می یابد و مذاکرات برای افزایش قیمت سیمان در جریان است.

دلایل بی پایه و اساس برای گرانی مصالح ساختمانی

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس درخصوص افزایش قیمت سیمان به خبرنگار ما گفت: برکدام مبنا سیمان از ۱۴ هزارتومان به ۴۰ تومان رسیده است البته گرانی ها این روزها نیازی به مبنا و دلیل ندارد کالاهای اساسی مثل مسکن ، خوراک و … این روزها حداقل ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. درصورتی که ما در این دولت شاهد افزایش های ۶۰۰ درصدی کالای اساسی نیز بوده ایم.

وی در ادامه از دلیل گرانی های اخیر گله گی کرد: در ماه های اخیر گرانی مصالح را به تامین نشدن سوخت کارخانه های سیمان مربوط کردند که بازهم این امر به دلیل سو مدیریت ها صورت گرفته است و همین کار باعث شده تا افزایش ۲۰۰ درصدی بازار مسکن را شاهد باشیم و حتی رهن و اجاره خانه در این روزها ارزوی جوانان شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه افزود: گرانی ها حتی انبوه سازان را با مشکل رو به رو کرده است این انبوه سازان دلال صفت نیستند و اینها نیاز مردم را از لحاظ مسکن تامین می کنند و با فشارهای اقتصادی اینها نیز با مشکل رو به رو شده اند دولت حتی اشتغال نیم بندی که در بخش ساختمان وجود دارد را نیز با مشکل رو به رو کرده است.

با ارز ۴۲۰۰ هم کالای اساسی گران شد

مجتبی یوسفی درباره سو مدیریت ها گفت: گرانی ها از گوشت و مرغ به سیمان و میلگرد رسیده است، دولت اقلام اساسی را با امضاهای طلایی خودش گران کرده است و وقتی از آنها سوال م یوشد چه کسی باعث گرانی است پای دلالان را به میان می اورند. مدیریت ضعیف دولت در بازارها کاملا مشهود است با توجه به اینکه مجلس با ارز ۴۲۰۰ کالای اساسی مخالف بود و با حرف دولت که اعلام کرد اگر ارز ۴۲۰۰ حذف شود موج گرانی را شاهد هستیم مجلس هم علی رغم مخالفتش با اتخاذ ارز ۴۲۰۰ موافقت کرد.

وی در ادامه افزود: اما سو مدیریت ها و رانت موجود در بازارها باعث شد تا موج گرانی وارد کشور شود مجلس نیز با تمام ظرفیتی که دارد قصد دارد مقابل این گرانی ها ایستادگی کند و طبق ماده ۲۳۴ هم روز گذشته وزیر جهاد و کشاورزی را برای پاسخگو.یی به مجلس دعوت کرد که چرا با توجه به ظرفیت های بالایی که در تولید مرغ داریم در حال حاضر با مشکل رو به رو هستم.

سال آینده قحطی خواهیم داشت

مجتبی یوسفی درباره عدم تامین کالای ساسی اظهارداشت: با توجه به این وضع گرانی ها و اتفاقات روز مانند اینکه گندم را دولت از کشاورز ۴ هزار تومان خریداری می کند و جو را ۶ هزار تومان با توجه به اینکه قیمت کود کشاورزی ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است و همینطور ماشین آلات کشاورزی و دستمزدها افزایش داشته کشاورز سال دیگر رغبتی به تولید ندارد بنابراین سال اینده قطعا در بخش کالای اساسی دچار مشکل خواهیم شد و بعد رو به واردات می اوریم که این هم یعنی پول را در جیب کشاورز خارجی ریختن است. با توجه به این موضوع که ما می توانستیم در این اوضاع کاری کنیم که به جاری خارج کردن دلار و واردات محصولاتی که خودمان تولید می کنیم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان بیان کرد: بعد از این دولت قطعا دلالان باید پای میز مذاکره بروند و پاسخگو باشند.