اختلاس یکی از جرائم علیه اموال محسوب می‌شود و ماهیتاً خیانت در امانت می باشد . تنها تفاوت آن اوصاف مربوط به مرتکب جرم است که باید کارمند دولت باشد . دلیل جرم انگاری اختلاس این است که جلوی سوء استفاده های کارمندان از سرمایه و اموال دولتی گرفته شود و منافع دولت و ملت بیشتر تضمین گردد .

مونا فرج الله/اختلاس در لغت به ربودن ، جدا کردن ، برداشتن معنی می‌شود اما در علم حقوق اختلاس عبارت است از : ((  تصاحب و برداشت عمدی اموال و اسناد دولتی یا اشخاص توسط مستخدمین و کارمندان قوای سه قوه ارگان های عمومی که بر حسب وظیفه در اختیار فرد قرار گرفته است خواه به نفع خود یا به نفع دیگری ))

کارگران باید در رفاه باشند

علی اکبر نیکو اقبال ؛عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در باره اینکه چرا مردم با گرانی دست و پنجه نرم می کنند به خبرنگارما گفت: در گذشته کشور آلمان سه حزب داشت و یکی از احزاب در بین مردم اعلام کرد که تمام کارگران دنیا ۸ ساعت کار می کنند پس چرا برخی از این کارگران در رفاه زندگی می کنندچرا برخی دیگر در فقر و بدبختی زندگی می کنند و به این نتیجه رسیدند که سیاست گذاران هر کشور می توانند عامل اصلی این تفاوت ها باشند.

وی در ادامه افزود: برخی از کشورها مانند چین و روسیه جزو کشورهایی هستند که تمام اقتصادشان دست یک حزب می باشد و قدرت مطلق در انجا حاکم است نهادهای خصوصی کاری نمی کنند. درحال حاضر نیز آلمان؛ فرانسه و انگلیس وضع خوبی در بخش اقتصاد دارند وزیر دارایی آلمان بعداز ۸ سال که از وزارت خارج می شد با یک دسته گل از او استقبال شد چرا که در این ۸ سال آلمان بدون کسرری بودجه رشد اقتصادی مناسب بود.

نواقص اقتصادی آشکار شدند

این کارشناس اقتصادی درباره نواقص اقتصادی در کشور نیز گفت: در حال حاضر اقتصاد کشور با نواقص آشکار رو به رو است و چهل سال گذشته هرچه اقتصاددانان هشدار دارند به رشد نقدینگی اما توجهی نشد و با چاپ اسکناس درامدهای پولی مصنوعی ایجاد کردیم که این نیز به نوبه خودش باعث افزایش تورم در جامعه شده است این روش در کشورهایی با تورم بالا نمی تواند تورم را کاهش دهد و ایران و ونزوئلا فقط از این روش استفاده کردند که جواب عکس نیز داده است.

وی رد ادامه افزود: درصورتی که اگر بودجه کشور صرف کارهای عمرانی شود می تواند باعث اشتغال در بین جوانان باشد و بیکاری و فقر را کمی کنترل کند اما بودجه جاری اقتصادی نبوده و به جای بخش اشتغالزایی بخش هایی از بودجه فعال است که ربطی به اشتغال و رفع فقر ندارد.

اختلاس ها سرمایه های فراری از کشور هستند

علی اکبر نیکو اقبال درخصوص سرمایه های فراری در کشور گفت: وقتی تولید وجود ندارد مردم چه چیزی را بخرند مردم اگر کالای اساسی را بخواهند تهیه کنند باید دوبرابر پول هزینه کنند چرا که تولیدی نبوده که به تقاضا رسیدگی شود و مسوولین باید با دلسوزی به مردم نگاه ویژه داشته باشند از طرفی هم میلیاردها میلیارد سرمایه گشور سالانه اختلاس می شود و این فرار سرمایه ها باعث می شود تا مردم در فقر وبدبختی دست و پنجه نرم کنند.