طی ماه‌های اخیر برخی سوءمدیریت‌ها و بی‌تدبیری‌ها، بارها مردم را به صف مواد غذایی کشانده و اخیراً نیز صف‌های طولانی برای خرید مرغ با نرخ دولتی، صحنه‌ای است که می‌بینیم و هنوز هم اقدامات دولتمردان از جمله تشکیل قرارگاه ساماندهی بازار مرغ، صدور مجوز برای واردات ۵۰ هزار تن مرغ با ارز دولتی و افزایش عرضه نتوانسته طول این صف‌ها را کوتاه کند.

مونا ربیعیان/در این زمینه یکی از شهروندان گفت: همچنان مرغ در فروشگاه‌ها سی و پنج هزار تومان عرضه می‌شود و نکته جالب در این میان آن است که بال مرغ طعم دار نشده کیلویی چهل هزار تومان به فروش می‌رسد و در شهریار پوست مرغ کیلویی هشت هزار تومان فروخته می‌شود!

قیمت مرغ زمانی که دولت حسن روحانی در سال ۹۲ روی کار آمد حدود ۶,۴۰۰ تومان در هر کیلوگرم بود و اکنون قیمت مرغ غیردولتی در مغازه‌ها بالای ۳۵ هزار تومان است؛ ۶ برابر شدن قیمت این ماده پروتئینی در دوره مدیریت دولت یازدهم و دوازدهم موجب شده مرغ طی دو سال گذشته از سبد مصرف نه فقط دهک‌های پایین درآمدی بلکه حتی دهک‌های متوسط نیز حذف شده یا مصرف آن به شدت کاهش یابد؛ حذف یا کاهش مصرف مرغ در سبد مصرف بسیاری از خانوارها طی دو سال گذشته در حالی است که از سال ۹۷ با افزایش شدید قیمت گوشت قرمز و حذف آن از سبد مصرف خانوارها، مرغ جایگزین آن شده بود.

یادآوری این نکته نیز خالی از لطف نیست که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا هفتم اسفندماه همان سال، ۳.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌های دامی (جهت تولید دام و طیور) اختصاص یافت اما این یارانه سر سفره مردم نیامده است و مردم جز گرانی، نشان دیگری از این اقلام ندارند.

داریوش قنبری: گرانی معلول و علت نبودن مواد اولیه

ظاهر کار این است که تولید داخل صورت می گیرد اما اصل این است که نهاده های دامی را از دیگر کشورها وارد می کنیم و طبعا این گرانی ها به دلیل نبود نهاده های دامی صورت گرفته است و با توجه به اینکه تحریم ها از یک سو و از سوی دیگر به دلیل اف ای تی اف ما نمی توانیم مبادلات بانکی داشته باشیم هم بی تاثر در گرانی ها نیست.

وقتی عرضه کاهش پیدا کند گرانی و نایاب شدن کالا طبیعی به نظر می رسد حتی کرونا در این اوضاع باعث شده تامشکلات اقتصادی بیشتر از قبل خودنمایی می کنند.

این مشکلات از تحریم های امریکا علیه ایران است و وقتی که این تحریم ها برداشته شود اف ای تی اف خودنمایی می کند درحال حاضر همه چی به مدیریت بستگی ندارد بلکه باید مشکلات از ریشه حل شود؛ مایحتاج اساسی مردم در گرو تحریم ها است.

درباره مرغ نبودن نهاده های دامی با قیمت مناسب بوده است در این میان مرغداری ها یکی پس از دیگری تعطیل می شوند،درباره معدوم سازی مرغ ها هم دلیل نبود نهاده های دامی بوده است که انگیزه فعالیت را از مرغداری ها گرفته است باید مشکلات از ریشه حل شود نه اینکه گرانی؛ صف علت باشند این ها فقط معلولی هستند که علت آن مشخص است.

مجتبی یوسفی:معیشت مردم در گرو سیاست های خارجه

نکته اصلی این است که بحث سیاسی را با اقتصادی درهم کرده ایم و معیشت مردم را گروگان سیاست کاری های دولت کردیم.

کاری به ۷سال گذشته و تصمیمات درست یا غلط دولت نداریم کاربه ۴ ماه گذشته داریم که با بی برنامگی نابسامانی های زیادی را به وجود آوردیم جالب است که رییس جمهور بدون تصمیمات وزرای اقتصادی کارهای خود را انجام می دهد و شاهد این هستیم که یه روز گوشت نیست؛ یه روز روغن و یه روز مرغ نیست و مسوولانی که مسوول این نابسامانی ها به زودی در دستگاه قضایی حضور پیدا خواهند کرد با توجه به اینکه برخی مدیران هستند که دلسوز مردم اند.

بازار مرغ زیر مجموعه وزارت جهاد است اما با سیاست های اشتباه دولت نیمی آن به وزارت صمت و نیمی به وزارت جهاد مرتبط شده است. وزیر سابق صمت کارش را بلد بود و مدیریت اقتصادی را داشت انجام میداد اما برسر یک درگیری با ریاست جمهوری اذل شد و سه الی چهار ماه سرپرست و بعد وزیری که از اقتصاد چیزی نمی داند روی کار آمد و بازارهای آشفته نتیجه مدیریت ناکارآمد است.

مجلس با ارز ۴۲۰۰ مخالف بود اما به دلیل اینکه دولت قول داده بود که کالای اساسی و دارو گرون نمی شود بنابراین مجلس برخلاف دلخواه خود مجبور شدند که ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ به خاطر مردم تخصیص داده شده است اما همچنان چندماهی نگذشته که خرید کالای اساسی برای مردم آرزو شده است.

مجلس به خاطر عدم رعایت قانون ۱۳ رییس جمهور و وزرایی که قانون را نقض کرده اند ماده ۲۳۴ را ابلاغ کرده است و باید در مراجع قضایی حاضر خواهند شد.

دولت اگر اهداف سیاسی را با اقتصاد گره نزدن مشکل اقتصادی حل خواهد شد در این مدت ما شاهد گرانی مسکن، گوشت و مرغ هستیم و حتی اقلام دیگر نیز حدود ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته است دولت نه تنها اقتصاد کشور و معیشت مردم را بلکه سلامت مردم را هم گروگان گرفته است.

با توجه به اینکه قبل زا عید ۱۱ شهر فقط قرمزو نارنجی بودند دولت برخلاف وزارت بهداشت تصمیم گرفت تا سفرها را آزاد کند نتیجه آن نیز کل کشور را قرمز کرد بعد در رسانه رییس جمهور اعلام می کند که مردم مقصرند وقتی سفرهای خارجی و داخلی آزاد شده است مردم چه تقصیری دارند وقتی خودشان عادی انگاری کردند یعنی اینکه مسوولین مقصر هستند نه مردم.

 درخصوص بازار مرغ و اتفاقات رخ داده هم می توان گفت مسوولین مقصر هستند نه مردم مردم معیشت می خواهند با تعطیلی های کرونایی و گرانی مردم ناچار هستند که در صف بایستند پس نباید گفت مردم شریف مقصر هستند.