بازار سهام در حالی بر مدار نزولی سیر می‌کند که هفته‌ها می‌شود که بسیاری از نمادها در صف فروش قفل هستند. گرچه از تابستان ۹۹ تا امروز تالارشیشه‌ای روزهای پرافت و خیزی را به خود دیده است، اما شرایط فعلی یکی از بی‌سابقه‌ترین و عجیب‌ترین روزهایی است که بورس تهران پشت سر می‌گذارد. رکود بورس هر روز عمیق‌تر می‌شود و جلسات سیاست‌گذاران بورسی برای به تعادل رساندن بازار همچنان به در بسته می‌خورد.

مونا ربیعیان/ این روزها از هر گوشه و کناری خبری از مذاکرات احیای برجام به گوش می‌رسد که سرمایه‌گذاران همه بازارها را در فضایی انتظاری قرار داده و فضای کم‌رمقی را شاهدیم. در بازار سهام اما صنایع مختلف بورسی اثر متفاوتی را از برجام می‌پذیرند.

برخی از گروه‌ها صادرات‌محور بوده و طبیعتا در صورت احیای برجام و کاهش نرخ دلار، با کاهش درآمد مواجه خواهند شد و برخی دیگر که تحت عنوان صنایع داخلی شناخته می‌شوند یا اثری از نرخ دلار نمی‌پذیرند یا برخلاف صادراتی‌ها عمل کرده و از آنجا که برخی مواد اولیه خود را از آن سوی مرزها تامین می‌کنند، از کاهش نرخ دلار خشنود و راضی می‌شوند. در بلندمدت اما رفع تحریم‌ها می‌تواند بر عملکرد تمامی شرکت‌ها اثری مثبت به جای گذارد.

بی اعتمادی مردم توسط دولت

مجتبی یوسفی، نماینده مجلس درخصوص اتفاقات رخ داده در بورس به خبرنگار ما گفت: متاسفانه سو مدیریت دولت باعث شده تا بورس با مشکل رو به رو شود  و این امر به دو دلیل صورت گرفته است. اولین این است که سودهایی که به مردم پرداخت می شد بارها از سوی نمایندگان و کارشناسان هشدار داده شد که بازار بورس حباب است و مردم اعتمادی به این بازار نکنند چرا که این رشد بازار بورس هیچ مبنای اقتصادی ندارد و تنها دوتا کشور بازار بورس مثبت دارند یکی ایران ودیگری ونزوئلا که هردو آنها با رکود بازار مواجه هستند واین نشانگر حبابی بودن بازار بورس است. دومین نکته این است که خود رییس دفتر رییس جمهور اعلام کرد که کسرری بودجه را با همین حباب های ایجاد شده و چاپ اسکناس جبران کردند که این بزرگترین اشتباه دولت بود.

وی در ادامه از بی اعتمادی مردم نسبت به این بازار اظهارداشت: جبران کسری بودجه دولت به قیمت بی اعتمادی ۷۰ درصد مردم تمام شد و مردم دیگر به بازار سرمایه اعتمادی نخواهند کرد اما اگر مدیریت این بازار صحیح صورت می گرد و تامین منابع از سود پایدار که بارها تذکر داده شده بود اما دولت هیچ اعتنایی به تذکرها نکرد و از ول های مردم برای جبران کسری بودجه استفاده کرد مانند وارد شدن دارا یکم در بورس که وزیر نفت و وزیر اقتصاد با یکدیگر مشکل داشتند و مردم متضرر شدند.

برنامه های مجلس برای احیای بازار بورس

این نماینده مجلس از راه هایی که نمایندگان ارائه کردند برای نجات این بازار گفت: با وجود این اتفاقات نمایندگان برنامه هایی را برای جبران نوسانات بازار بورس ارائه دادند مانند اینکه دامنه های بازار بورس شناسایی شود و مدیریت بر کارگزاری دلالی مدرن شود تا مقابل یانگونه اتفاقات گرفته شود حتی برخی ها در این میان وقتی سهامی ریزش می کرد خریداری می کردند و بعد از رشد سهام میفروختند و این یهنی از نحوه برخوردهای سهام کاملا اطلاع داشتند و باید مقابل اینگونه رفتارها دولت ایستادگی می کرد تا سرمایه های مردم بیشتر از این نابود نشود.

وی در باره طرح مشترک مجلس و قوه قضاییه اظهار داشت: در جلسه سران قوا قرار بر این شد که رییس قوه قضاییه و رییس مجلس برنامه ریزی برای این موضوع داشته باشد و دولت مکلف به اجرای ان شود.

مجتبی یوسفی در پایان از راه برگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه باید شفاف باشد که متاسفانه در این مدت این بازار شفافیتی نداشته و بازگرداند اعتماد مردم به این بازار کار سخت و همواری است که باید صورت گیرد چرا که مردم از تکرار دوباره حوادث پیش امده واهمه دارند.