همزمان با انتشار خبر فروش واکسن فایزر در بازار سیاه از سوی یک نماینده مجلس ایران، سخنگوی سازمان غذا و دارو از پیگیری پرونده «واکسن قاچاق» خبر داد.

مونا ربیعیان/در روزهای گذشته ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که دلالان دارو در خیابان ناصر خسروی تهران را در حال اعلام نرخ و فروش واکسن‌ کرونا نشان می‌دهد.

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو هم در واکنش به این اخبار گفته اگر بر «فرض محال» واکسن کنونی فایزر باشد، در جابه‌جایی «قطعا اثربخشی خود را از دست داده است».

به گفته شانه‌ساز، شرکت‌های خصوصی که در واردات واکسن کرونا بتوانند به وزارت بهداشت کمک کنند، باید تمامی محموله را در سامانه «تیتک» ثبت کنند.

به دنبال انتقادهای گسترده از روند کُند تهیه واکسن کرونا در کشور حسن روحانی، رئیس جمهور، ۲۶ فروردین ماه از شرکت‌های خصوصی برای همکاری با دولت در خصوص واردات واکسن کرونا دعوت کرده بود.

سازمان غذا و داروی ایران هم روز چهارم فروردین‌ماه با انتشار فراخوانی، از شرکت‌های واردکننده دارو دعوت کرد که اگر «قادر» به تامین واکسن کرونا از «منابع مورد تایید این سازمان هستند»، مستندات خود را ارائه کنند.

بنا بر اعلام سازمان غذا و دارو تاکنون نزدیک به دو میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است.

این میزان واکسن پاسخگوی واکسیناسیون حدود یک میلیون نفر است.

واکسن فایزر در بین نورچشمی ها

محمدرضا محبوب فر، کارشناس حوزه سلامت درخصوص توزیع واکسن های فایزر در کشور به خبرنگار ما گفت: در مصاحبه با یکی از روزنامه ها در آذرماه سال گذشته اعلام کردم که هرچند اعلام شده واردات واکسن کرونا از لحاظ فنی و تجهیزاتی امکان‌پذیر نیست، اما شاهدیم واکسن از کشور‌های معتبر به‌ صورت قاچاق در کشور در حال دست به دست شدن بین نورچشمی‌ها است. همان روز پس از انتشار این خبر، روزنامه منتشرکننده خبر تهدید و مجبور به حذف صفحه اجتماعی خود از سایت این روزنامه شد. این روزها نیز علی رغم نیاز کشور به واکسن کرونا واکسن پولی برای اغنیا و نه جمعیت ۸۰ درصدی کشور که با فقر دست و پنجه نرم می کنند در دسترس است. این روزها اما کشورهای همسایه ایران مانند: عراق، افغانستان، عربستان، امارات، فلسطین و اسرائیل واکسن فایرز خریداری کردند و در حال واکسیناسیون جمعیت خود هستند چرا که واکسن فایزر به عنوان ایمن ترین واکسن دنیا معرفی شده است و اسرائیل در تزریق واکسن فایزر پیش قدم است.

وی در ادامه افزود: در ایران نیز یک شرکت اصفهانی، تولید کننده تجهیزات نگهداری و حمل واکسن به منظور تامین دمای مورد نیاز واکسن هایی مانند فایزر است. مرور فیلم منتشرشده در فضای مجازی دلالت از این دارد که واکسن های فایزر توسط تجهیزات چنین شرکتی از وزارت بهداشت و درمان عراق وارد ایران شده است. این فیلمی هم که در شبکه های اجتماعی در حال دست به دست شدن است مربوط به چند ماه گذشته است و اخبار حکایت از آن دارد که احتمالا برخی افراد طبقه ثروتمند از چنین واکسنی استفاده نموده اند و در حال حاضر هم واکسن فایزر در کشور از ۱۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان در بازار سیاه یا حتی در برخی از مراکز درمانی دست به دست می شود. آنچه مسلم است؛ ورود واکسن کرونا در بازار سیاه در شأن مردم کشورمان نیست چرا که در همه جای دنیا این واکسن به صورت رایگان تزریق می شود اما در ایران برعکس بوده است. کشور ایران ثروتمند است و جزو کشورهای فقیر نیست که واکسن های دسته چندم آسیایی را آن هم با سرعت واکسیناسیون بسیار کند و به شرط پرداخت هزینه آن در اختیار مردمش قرار داد بلکه باید بهترین واکسن دنیا آن هم رایگان برای مردم ایران در دسترس باشد. متاسفانه کرونا در کشور ما سیاسی شده است و این امر باعث شده که برخلاف دیگر کشورها واکسن کرونا به مردم فروخته شود.

صحبت های ضد و نقیض جو روانی منفی ایجاد کرده است

محمدرضا محبوب فر درباره صحبت های ضد و نقیض مسئولان کشور درخصوص واکسن کرونا گفت: حتی در خصوص واکسن کرونا نیز صحبت ها ضد و نقیض است و این صحبت ها فضای روانی ناخوشایندی را در کشور ایجاد کرده است و یک جو نارضایتی عمومی را بوجود آورده است که مردم را نسبت به بیماری کرونا بی اعتماد کرده و عادی انگاری در جامعه اتفاق افتاده است. این عادی انگاری ها موجب تنزل رعایت پروتکل های بهداشتی و شکست برنامه های قرنطینه دولتی در سطح کشور شده است. این بی اعتمادی و عادی انگاری ها ناشی از تناقض آشکار بین حرف و عمل مسئولان ستاد ملی کرونا و مجموعه دولت و همچنین فقر رو به گسترش در کشور و گیر افتادن مردم زیر فشار چرخ دنده های گرانی و تورم بوده است.

وی در ادامه افزود: ۸۰ درصد مردم ایران به نوعی با فقر دست و پنجه نرم می کنند؛ حتی حق و حقوق واحدهای صنفی که بر اثر کرونا تعطیل شده اند هم ادا نشده است و هیچ حمایتی صورت نگرفته، بنابراین می توان گفت که مردم زیر چرخ دنده های تصمیمات مسوولین کشور هستند. ویروس جهش یافته کرونا در هیچ مرزی محدود نمی ماند و منتشر می شود. اکنون شاهد میزان تلفات کرونا تا ۶ برابر گذشته در ایران هستیم و ایران به نسبت جمعیتش رتبه اول دنیا در مبتلایان کرونا را به دست آورده است. محدودیت های کشور در این سطح بی فایده است چرا که واکسیناسیون به کندی در کشور پیش می رود بنابراین باید قرنطینه سطح بالای حداقل دو هفته ای صورت گیرد تا اوضاع کمی بهبد پیدا کند.

۸۳۰ میلیون یور صندوق ملی چه شده است؟

این کارشناس حوزه سلامت درباره ۸۳۰ میلیون یورو که دولت برای کنترل بیماری کرونا از صندوق توسعه ملی برداشته است نیز بیان کرد: دولت ۸۳۰ میلیون یورو از صندوق ملی بابت کنترل و مدیریت کرونا دریافت کرده است اما در حال حاضر بهتر است آقایان لیست مخارج را منتشرکنند چراکه می باید با این ۸۳۰ میلیون یورو تاکنون این بیماری کنترل می شد.

وی در ادامه از سیاسی کاری در برنامه های کنترل و مدیریت کرونا در کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بیماری کرونا سیاسی شده است و به دلایل نامعلومی تولید واکسن و ورود واکسن به کشور به تعویق افتاده است. به نظر می رسد با توجه به اینکه کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در آستانه تعطیلات نوروز اعلام نمود که با توجه به فقدان واکسن و فقدان عملکرد لازم مسئولین در تعجیل واکسیناسیون مردم تعطیلات نوروز و سفرها و دید و بازدیدهای این ایام باعث افزایش مبتلایان این ویروس در کشور خواهد شد، پیک چهارم ابتلای کرونا در کشور خودخواسته بوده و هدف کسب ایمنی گله ای در جمعیت کشور با ابتلای طبیعی به بیماری کرونا بوده باشد.

کرونا سیاسی کاری شده است

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در مناسبت ها ایران کرونا را کنترل کرده است و بعد از مناسبت ها وضعیت وخیم می شود؟ نیز گفت: اصلا بیماری در طول بیش از یک سالی که ویروس کرونا وارد کشور ایران شده است کنترل و مدیریت نشده است. کشور همچنان گرفتار موج اول کرونا است و بیماری یک اپیدمی ممتد بوده است که امروز پیک چهارم آن توسط قصور و تعلل دولتی و ترک فعل ستاد ملی کرونا در مدیریت مناسبت نوروز سر باز کرده است. البته امواج پیک بیماری کرونا از یک نمودار سینوسی با افت و خیزهای پی در پی و متناوب تبعیت می کند و از قضا مدیریت پیک بیماری چنان بوده است که جناح های سیاسی موجود در جمهوری اسلامی ایران سناریوهای خود را بر اساس افت و خیزهای بیماری کرونا در مناسبت های مختلف تعریف می نمایند. به عنوان نمونه در تداوم چرخه حیات جمهوری اسلامی ایران انتخابات خرداد ماه با چالش افزایش مبتلایان و مرگ و میرهای کرونایی مواجه شده است و سناریوهای جناحی دلالت از برگزاری یا تعویق این انتخابات می باشد. البته به نظر نمی رسد سناریوهایی جناحی دیگر پاسخگوی بیماری باشد چراکه این بار برخلاف گذشته با یک سونامی کرونا مواجه شده ایم که مسئولان کشور را در مخمصه برگزاری مناسبت های مختلف سیاسی و مذهبی و اجتماعی قرار داده است.

وی در ادامه از عادی انگاری بیماری کرونا توسط مردم خبر داد و گفت: بیماری در کشور توسط آحاد جامعه عادی انگاری شده است و به همین دلیل پروتکل های بهداشتی هم کمتر رعایت می شود و این در حالی است که قدرت سرایت ویروس کرونا در پیک چهارم متاسفانه ۳۰ برابر شده است و اگر در گذشته هر فرد ناقل حداکثر ۱۰ نفر را مبتلا می کرد در حال حاضر هر فرد ناقل حداکثر ۱۰۰۰ نفر را مبتلا می کند. اکنون در کشور ویروس های نوع انگلیسی، آفریقایی، برزیلی و احتمالا هندی در چرخش است و اگر منحنی های ابتلا در پیک های اول، دوم و سوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند می توان نتیجه گیری کرد که پیک چهارم یک سونامی است و این بی سابقه بوده است چراکه مبتلایان کرونا در کشور افزایش پیدا کرده است و فاجعه سیاه کرونایی در سکوت رو به گسترش است. درحال حاضر نیز محققین حوزه سلامت دریافته اند که بهبودیافتگان کرونا تا مدت ها گرفتار عوارض بیماری در دستگاه های مختلف بدن از جمله: اعصاب و روان، تنفس، قلب و عروق، کلیه و تولید مثل خواهند بود و مبتلایان مرگ طبیعی نخواهند داشت و حتی مرگ زودرس در انتظار آنان خواهد بود.

مرگ تدریجی یا مرگ کرونایی

محمدرضا محبوب فر با بیان اینکه اکنون مردم بین مرگ تدریجی اقتصادی یا مرگ سریع کرونایی یکی را انتخاب می کنند تصریح کرد: درحال حاضر ۵۰ میلیون نفر در بازار سرمایه و بورس ایران مالباخته شدند و ۸۰ درصد درآمد جامعه در میانه تحریم ها و کرونا بر باد رفته است. بیکاری و تورم و گرانی های ناشی از تحریم و کرونا ۸۰ درصد مردم را گرفتار محرومیت و فقر کرده است و بنابراین برای این جمعیت مهم نیست که با مرگ تدریجی اقتصادی و معیشتی بمیرند یا با مرگ سریع کرونایی؛ این یعنی مردم امیدی به آینده ندارند و حاضر هستند حتی به قیمت عادی انگاری شرایط موجود با بیماری کرونا بمیرند تا با مرگ تدریجی اقتصادی.