آسیب های اجتماعی و اقتصادی این روزها به یکی از دغدغه های مهم مردم تبدیل شده اگر به این معضل به شکل جدی پرداخته نشود و عزمی راسخ برای رفع آن اندیشیده نشود، شاهد درهم پیچیدگی زندگی بسیاری از مردم خواهیم بود.

مونا رمضانپور/گرانی و تورم اصلی ترین معضل اقتصادی خانواده ها است و معیشت آنها را دچار مشکل کرده، به طوری که شاهد پدیده هایی همچون طلاق، دختران و پسران فراری، ازدواج سفید، فرار از ازدواج فروشی، تن اعتیاد هستیم و متاسفانه هر یک از این معضلات روز به روز افزایش پیدا می کند.

مسئولانی هم فرصتی برای نشستن و گوش دادن به درد دل آسیب دیدگان اجتماعی ندارند کافی است تا مروری بر صفحات رسانه ها داشته باشند تا ببینند کنکاش در زندگی افراد آسیب دیده، لاجرم آنها را به فقر اقتصادی می رساند.

این روزها در جامعه شاهد افزایش سرسام آور قیمت انواع کالا هستیم افزایش ناگهانی کالا زندگی مردم را دچار مشکلات اساسی کرده است چرا که کالاهای مصرفی به طرز عجیب و چشمگیری افزایش پیدا کرده است اما حقوق کارمندان همچنان ثابت است و با تورم و گرانی تغییری در افزایش حقوق نداشتیم.

بسیاری از مردم برای تهیه مواد اولیه و غذایی خود دچار مشکل شدند و فراهم کردن همه مواد خوراکی مورد نیاز برای آنها مقدور نیست و سفره ها هر روز کوچک و کوچک تر می شود.

فقر اقتصادی حاکم بر جامعه تبعات خیلی زیادی دارد. جوان ها به دلیل بیکاری و نداشتن درآمد کافی دچار افسردگی شدند. برخی از جوانان هم که درآمد چیزی دارند برای گذران زندگی حیران و سردرگم ماندند.

روزهای سخت می گذرد

مصطفی اقلیما؛ پدر مددکاری اجتماعی درخصوص آسیب های اجتماعی به خبرنگار ما گفت:کوقتی آسیب های اجتماعی را بررسی می کنیم متوجه می شویم که وقتی یکسری علت ها در کنار همدگیر جمع می شوند باعث می شود همه آسیب های اجتماعی به وجود آید .

امید در زندگی در زمان جنگ

وی درباره امید به زندگی در زمان جنگ و حال اظهار داشت: در زمان جنگ مردم امید داشتند به زندگی و اطمینان داشتند که تمام مشکلات به مرور حل خواهد شد؛ دغدغه مردم تورم نبود چرا که وقتی فردی ۲ هزار تومان حقوق می گرفت می توانست پولی را نیز پس انداز کند تا صاحب خانه شود یا حتی وقتی خانه ای خریداری می کرد می توانست طبقه بالای خانه را اجاره دهد تا با ان اجاره وام مسکن خود را تسویه کند یا اینکه با ۳ هزار تومان می توانست سفرهای اروپایی برود اما در حال حاضر مردم نمی دانند فردایشان چه اتفاقی رخ خواهد داد، اصلا کاشان دائمی است یا موقت امروز سرکارند و فردا بیکار بنابراین در چنین جامعه ای مردم به یکدیگر رحم نمی کنند.

پدر مددکاری اجتماعی درخصوص مدیران لایق گفت:  در آن زمان مدیران لایق سرکار بودند و هر کس براساس تخصیصی که داشت کاری انتخاب می کرد اما در حال حاضر هر کس پارتی داشته باشد یا روابط عمومی بالایی داشته باشد جایگاه بالاتری دارددر جامعه امروزی مردم افسوس ریس جمهور قبلی را می خورند مثلا دوره اخر احمدی نزاد همه از افزایش قیمت دلار ناراضی بودند و دلشان برای دولت قبل تنگ شده بود وقتی در حال حاضر مردم دلشان همان مشکلات دوره احمدی نژاد را می خواهد.

نابودی امید در حال حاضر

مصطفی اقلیما در خصوص امید نابود شده جوانان گفت: امید به زندگی در جوانان ازبین رفته است و بیکاری فقر باعث شده تا مردم دیگر به یکدیگر رحم نکنند وقتی ۳۵ درصد افزایش تورم وجود دارد و این تورم روزانه افزایش پیدا می کند امیدی برای جوانان نمی ماند از طرفی اعتماد مردم نسبت به مسوولین از بین رفته است و همین طور اعتماد مردم در خانواده خانواده دگیر به یکدیگر اعتماد ندارند به همین دلیل هیچ امیدی به زندیگ و آینده وجود ندارد مگر اینکه اعتماد از دست رفته مردم بازگردانیم.

وی در ادامه افزود: مردم زمانی به یک دیگر کمک می کردند که مسولین به مردم دروغ نمی گفتند و با کلک مردم را پای صندوق رای نمی آوردند در حال حاضر مسوولین با طرح هایی که اارئه می کنند مردم فقیر را فقیر تر می کنند و قدرت خرید آنان را به صفر می رساند درصورتی که طرح ها باید به گونه ای باشد که قدرت خرید مردم حفظ شود.

راهکار پایانی

پدر مددکاری اجتماعی در پایان راهکار این معضلات را اینگونه بیان کرد: وقتی برادر سر خواهر کلاه می گذارد یا برعکس و یا در جامعه ای که برای رسیدن به قدرت مجبوری دروغ بگویی تا محبوب شوی امیدی به زندگی نیست و مردم روزانه با آسیب های اجتماعی بیشتر گریبان گیر خواهند شد به امید روزی که دولتمردان به صحبت های رهبر مقام معظم رهبری توجه کنند و مسولین شایسته و پاسخگو را در راس کار قراردهند تا تمام شمکلات مانند زمان گذشته با کمک به یکدیگر حل شود.