دوسال بیشتر از پرونده های سلطان ها و آقازاده هایی مانند دختر وزیر صمت سابق که دارو وارد کرده است می گذرد اما کسی از روند این پرونده ها خبری ندارد چرا که بعداز ازادی با سندهای میلیاردی پرونده این افراد نیز بسته شده است و روند طبیعی را طی نمی کند.

مونا رمضانپور/در این میان پرونده دو فردی که باعث گرانی خودرو در بازار بودند به کجا رسید چرا کسی به این پرونده ها رسیدگی نکرد این افراد همچنان در زندان هستند یا ازاد چرا که نامی از انها دیده نشده است در این میان فقط سلطان بود که حکم اعدامش صادر شد و اعدام شد. پرونده های باز همچنان باز است و انگار دیگر انگیزه ای برای ادامه روند این پرونده ها وجود ندارد.

سلطان یکی پس از دیگیر میان و میروند

داریوش  قنبری، نماینده سابق مجلس درباره پرونده سلطان ها در کشور به خبرنگار ما گفت: درخصوص سلطان سازی ها حرف و حدیث بسیار است به عنوان مثال سلطان سکه که اعدام شد براساس چه قانونی ان فرد را سلطان نامیده اید مگر در قانون اساسی امده است که چند سکه داشته باشید سلطان محسوب می شوید اول باید در قانون ذکر شود که بیش از چند سکه باعث می شود تا یکی سلطان شود.

وی در ادامه افزود: مردم به خاطر اینکه ارزش پولشان از دست نرود سکه و ارز می خرند بنابراین همه افرادی که سکه و ارز خریده اند سکه هستند برچه منبعی این گفته می شود در شرایط موجود در کشور که ارزش پول ملی در حال تحلیل است مردم روی به سرمایه گذاری های مطمئن می کنند به طور مثال کسی که ۴ سال پیش ۱۰۰ میلیون تومان در بانک داشته است که معادل ۳۰ هزار دلار در ان زمان بوده است در حال حاضر هم پولش معادل ۳۰ هزار دلار است قطعا چنین نیست و ارزش پولش نسبت به تورم موجود عقب مانده است.

این نماینده سابق مجلس از سلطان خودرو گفت: از طرفی سلطان خودرو را بازداشت کردیم و پرونده را بدون بازرسی رها کردیم فقط اعلام شد سلطان خودرو دستگیر شد بر چه اساسی این سلطان سازی ها صورت گرفته است درکل باید گفت که سلطان های ساختگی وقتی به وجود امده اند که شرایط نامناسب اقتصادی در کشور رشد کرده است و مردم به جای سرمایه گذاری در کشور خودمان به سرمایه گذاری در کشورهای دیگر تشویق شدند و قتی ارزش پول مردم را طی ۴ سال از بین بردیم و مردم را وادار به این کردیم که به جای ارزش پولی ملی از پول های دیگر کشورها استفاده کنند تا پولشان بی ارزش نشود سرمایه به دنبال سود است.

سلطان سازی باعث فرار سرمایه گذاری در کشور

وی در ادامه از فرار سرمایه به دلیل سلطان سازی ها گفت: در حال حاضر ادبیاتی در کشور ما وجود دارد به نام سلطان گیری که باعث شده سرمایه گذار به دلیل اینکه وقتی ان را سلطان نگویند از کشور خارج می شوند و سرمایه های خود را به خارج از کشور می بردند و این نامنی باعث شده تا فقر و بیکاری در کشور یک فاجعه به وجو آورد حتی سرمایه گذار خارجی هم از بیرون که نگاه می کند می ترسد سرمایه خود را به کشور بیاورد و این فاجعه است.

داریوش قنبری از فضای ضد سرمایه داری در کشور گفت: فضای ضد سرمایه داری در کشور به وجود امده است البته در حال حاضر که شرایط متفاوت است و با احیای برجام امید می رود اقتصاد کشور کمی روند عادی پیدا کند و محدودیت های خاصی که به وجود امده از بین رود و سرمایه دارن و سرمایه گذاران کمی از این روند خشنود شوند نباید با سلطانی این روند را نابود کرد.

مقابل رانت آقازادگی باید گرفته شود

بحث آقازادگی در کشور ما بسیار بولد شده است چرا که هر آقازاده ای حق دارند فعالیت اقتصادی سالم داشته باشد و تفاوتی با دیگران ندارند به هرحال آقازادگی جرم نیست اما اگر قرار است که آقازادگی به فساد اقتصادی کشیده نشود سایتی شفاف تاسیس شود تا جلوی پدیده آقازادگی گرفته شود و فهرستی از فرزندان مقامات و کارهای که در آن فعالیت دارند ودر حال حاضر کجا زندگی می کنند در آن سایت به صورت شفاف اعلام شود تا جلو فساد در آقازاده ها نیز گرفته شود.

در کل هر کسی می تواند ردبخش خصوصی فعالیت کند و نباید حمایت از این بخش به خاطر آقازادگی یا سلطان سازی ازبین رود.