روزنامه‌ ها در ایران در یک سرمقاله مشترک خواستار تامین فوری و توزیع واکسن کرونا در کشور و سرعت بخشی به واکسیناسیون شده اند.

مونا ربیعیان- در مقابل نیز دولت جمهوری اسلامی ایران معتقد است مقایسه سطح واکسیناسیون ایران با هیچ کشوری منطقی نیست.

اراده ای در مقابل فساد واکسن کرونا نیست

محمدرضا محبوب فر، کارشناس حوزه سلامت در همین رابطه به خبرنگار «اقتصاد پویا» گفت: صریح ترین و شفاف ترین واکنش به این سرمقاله اظهارات ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه «طی دو هفته آینده، میزان تزریق روزانه واکسن کرونا به ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید» بوده است. اما این اظهارات در صورتی مطرح گردیده که تاکنون بی ‌توجهی به نگاه علمی در مدیریت کرونا و زور سیاست و اشرافیت بر علمی ‌گرایی ستاد ملی مقابله با کرونا غلبه داشته است. اشرافیت و سیاست در موضوع واکسن و دارو و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی اکنون بیماری کرونا را به نفع برخی از جریان های سیاسی و اقتصادی در کشور تداوم بخشیده است. متاسفانه زمینه های فساد و رانت در واردات و تولید واکسن و همچنین درخصوص تجهیزات پزشکی و دارو در کشور فراهم است و برهمین اساس است که در واقع اراده و راهکاری برای کنترل کرونا آن هم در شرایطی که زندگی در جهان و نزدیک تر در کشورهای همسایه ایران به حالت عادی باز می گردد نمی توان متصور بود.

ایراداتی به سرمقاله مشترک روزنامه های کشور

وی افزود: نویسندگان سرمقاله مشترک روزنامه ها در بخشی از نامه نیز از رئیس‌ جمهور به‌ عنوان مقام اول اجرایی كشور درخواست نموده اند هرچه سریع‌ تر كمیته ‌ای ملی متشكل از دولت، بخش خصوصی و نهادهای مدنی را مسئول بررسی موضوع تأمین فوری واكسن و برنامه‌ریزی برای توزیع شفاف و تزریق پرشتاب آن كند. در این خصوص نیز باید یادآور شد که دولت فعلی و ستاد ملی کرونا بخشی از مشکلات موجود هستند و نمی توان از چنین دولتی انتظار تشکیل چنین کمیته ای داشت. بنابراین پیشنهاد می گردد چنین کمیته ای با حضور سران سه قوه تشکیل شده و نمایندگان بخش خصوصی غیر رانتی و همچنین نمایندگان تشکل های غیردولتی و مورد اعتماد بدنه ساختار سلامت کشور به این کمیته فراخوانده شوند و مسئولیت مستقیم مدیریت و مهار کرونا در کشور برعهده این کمیته و نه مجموعه دولت، وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا قرار داده شود.

واکسن کرونا تاثیر گذار است و کروناهی آفریقایی و هندی ندارد

محبوب فر در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اینکه واکسن های موجود روی ویروس های جدید و جهش یافته کرونا تاثیری ندارد گفت: واکسیناسیون و سطح پادتن ایجاد شده در بدن افراد با سن و شدت درگیر شدن با ویروس کرونا ارتباط داشته است. این موضوع که واکسن های موجود تاثیری روی گونه های جهش یافته کرونا نخواهد داشت امکان ندارد چرا که واکسن هایی که در سرتاسر دنیا استفاده می شود تاکنون روی خانواده کرونا ویروس ها تاثیر داشته است و ایمنی بدن را در مقابل ویروس کرونا به همراه داشته است. برای ایمنی بیشتر، شرکت های واکسن سازی معتبر دنیا در ایالات متحده آمریکا مانند: فایزر-بیونتک و مدرنا واکسن هایی را تولید نموده اند که دارای سه دوز بوده است و به طور متناوب و در یک دوره حداکثر ۸ ماهه پس از تزریق سه نوبت واکسن سطح ایمنی بدن را افزایش داده و باعث مقاومت بدن نسبت به ورود ویروس گشته اند.

این کارشناس حوزه سلامت در ادامه با یک مثال توضیح داد: واکسن کرونا مانند واکسن آنفلونزا است؛ همانطور که با شروع پاییز واکسن آنفلونزا استفاده می کنیم تا ۸ ماه پادتن این بیماری در بدن است بعد ۸ ماه هم بهار و تابستان است و نیازی به تزریق واکسن نیست تا سال آینده، و واکسن کرونا هم همینطور است.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر در ایران واکسن های آسترازنکا و سینوفارم و اسپوتنیک وی مورد استفاده قرار گرفته است. شنیده ها همچنین دلالت از ورود محموله واکسن های فایزر و مدرنا داشته است که از سرنوشت این واکسن ها در کشور خبری در دست نیست. تزریق واکسن آسترازنکا اکنون در اروپا به دلیل عوارض آن ممنوع شده است و واکسن های آمریکایی از نوع فایزر و مدرنا مورد استفاده قرار می گیرد. برخی کشورهای آسیایی و همچنین کشورهای همسایه ایران در خاورمیانه نیز مانند: عراق، عربستان، امارات، فلسطین و اسرائیل، افغانستان و پاکستان و… از بهترین واکسن های دنیا یعنی فایزر و مدرنا استفاده می کنند و درخصوص استفاده از واکسن های دسته چندمی کشورهایی که خودشان درخصوص انتشار بیماری کرونا متهم هستند محدودیت هایی وضع نموده و تنها این واکسن ها مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت در شرایط اضطراری تجویز خواهند شد.

ممنوعیت واکسن های تاثیرگذار به کشور

محبوب فر به تحریم های خارجی و داخلی بر سر ورود واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: از ابتدا تحریم ها متوجه واردات واکسن و دارو نبوده است و تنها برخی جریانات سیاسی و اقتصادی در داخل کشور قصد بهره برداری از جریان تحریم ها را داشتند و پس از ممنوعیت داخلی استفاده از واکسن های آمریکایی(فایزر و مدرنا) و انگلیسی(آسترازنکا/آکسفورد) جمهوری اسلامی ایران واردات این واکسن ها به کشور را ممنوع کرد و سپس با شدت وخامت بیماری در کشور و زیر ضرب رفتن توسط افکار عمومی تنها مجوز واردات واکسن آسترازنکا به کشور صادر شد و درخصوص موثرترین و کارآمدترین واکسن های موجود در دنیا یعنی فایزر و مدرنا درخواستی از سوی جمهوری اسلامی ایران به ایالات متحده آمریکا یا کشورهای خاورمیانه جهت واردات واکسن به کشور ارسال نگردید. 

محبوب فر در پایان اظهار داشت: شرکت های فایزر و مدرنا از بهترین و موثرترین تولیدکنندگان واکسن کرونا در دنیا هستند و محصولات این دو شرکت اکنون در سطح ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا، کشورهای آسیایی و اروپایی و کشورهای خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرند. این دو شرکت همچنین به دنبال تولید واکسن های تک دوز کرونا و واکسن استنشاقی تک دوز کرونا هستند و به زودی اولین واکسن تک دوز کرونا که مانند واکسن آنفلوآنزا تنها یک بار در سال قابل استفاده هستند وارد جهان خواهد شد. داروهای موثری نیز تاکنون به صورت خوراکی و استنشاقی توسط این دو شرکت تولید شده است و در سطح ایالات متحده آمریکا و قاره اروپا و… توزیع گردیده است.